Medewerker juridische zaken / klachtencoördinator

Nieuw

Functie omschrijving

De gemeente is met spoed op zoek naar tijdelijke versterking voor het uitvoeren van werkzaamheden m.b.t. aansprakelijkheidsstelling, ondersteunen van bezwaarschriftenprocedures en klachtenafhandeling.

Werkzaamheden

Als medewerker juridische zaken/klachtencoördinator ben je verantwoordelijk voor:

  • Ondersteuning bezwaarschriften;
  • Het maken van de planning van de af te handelen bezwaarschriften;
  • Het versturen van uitnodigingen naar bezwaarmakers, commissieleden en deskundigen;
  • Het zorgdragen voor de tijdige aanlevering van dossiers bij de commissieleden en deskundigen;
  • Het verzorgen van correspondentie t.b.v. de zittingen bij de commissie en deskundigen;
  • Het fungeren als aanspreekpunt voor bezwaarmakers en anders betrokkenen;
  • Het bewaken van de correcte administratief-juridische afhandeling van procedures;
  • Het registreren van gegevens in systemen en maken van overzichten uit deze systemen;
  • Het bijdragen aan/meedenken over de verdere digitalisering van (juridische) werkprocessen.

Werkzaamheden bij de afhandeling van aansprakelijkstellingen:

  • Het onderhouden van contacten met betrokkenen waaronder eventueel de verzekeraars (van de gemeente en de wederpartij);
  • Het beoordelen van de aansprakelijkheid gemeente nadat informatie over de feitelijke situatie is opgevraagd bij de vakafdeling ;
  • Het afhandelen van aansprakelijkstellingen (beoordeling, opstellen brieven en financiële deel);
  • Het adviseren over de verbetering inrichting openbare ruimte ter voorkoming van aansprakelijkheid;
  • Het bewaken van de planning en de voortgang;
  • Het opstellen van rapportages en overzichten.

Werkzaamheden als Klachtencoördinator:

  • Het adviseren over de klachtenafhandeling;
  • Het beoordelen van klachten;
  • Het fungeren als procesbegeleider;
  • Het onderhouden van contacten met klagers en afdelingen;
  • Het optreden als contactpersoon gemeente Nationale Ombudsman;
  • Het organiseren, plannen en uitvoeren van (bemiddelings)gesprekken met klager en afdelingshoofd;
  • Het organiseren van informele trajecten;
  • Het redigeren en opstellen van de concept klachtbrief;
  • Het afgeven van signalen naar de organisatie met het oog op verbetering van de dienstverlening en voorkomen van klachten;
  • Het geven van aanbevelingen over de mogelijkheden voor bewaken en bevorderen van de kwaliteit;
  • Het bijdragen aan de digitalisering van werkprocessen.

De opdrachtgever(s)

De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

De snelle groei van Houten heeft ervoor gezorgd dat we in onze organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is iets dat echt bij ons past. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Maar op de complexe problemen en uitdagingen die voor de deur staan, bestaat niet altijd een pasklaar antwoord. We zijn daarom voortdurend op zoek naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Daar experimenteren we dan mee om te kijken of we zo onze ambities beter waar kunnen maken. Ook persoonlijk contact vinden we erg belangrijk, zowel tussen collega’s als met inwoners, ondernemers en partners. In onze organisatie is de sfeer informeel en staan de deuren letterlijk en figuurlijk altijd voor elkaar open. Houten speelt ook een rol van betekenis in de regio en maakt onderdeel uit van diverse regionale samenwerkingsverbanden.

Houten is verder uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Het NS-station ligt direct naast het gemeentehuis, op slechts 10 minuten van Utrecht CS en wordt bediend met 4 treinen per uur per richting.

Positie in de organisatie
De gemeente Houten is in een proces van organisatieontwikkeling en heeft per 1 januari 2019 een nieuwe organisatiestructuur. Je komt in het team Advies & Ondersteuning. Dit team is samen met de andere 11 nieuwe teams ondersteunend aan het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie. In het team Advies & Ondersteuning zitten de vakgroepen Juridische Zaken, Communicatie, Bestuursondersteuning, Onderzoek en Statistiek.

Functie eisen

  • Je hebt een relevante opleiding op MBO-niveau.
  • Je hebt minimaal 2 jaar recente en relevante werkervaring op het vakgebied.
  • Je werkt nauwkeurig, bent integer en bent goed in plannen en organiseren.
  • Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt kennis van de Algemene Wet Bestuursrecht en de Gemeentewet.
  • 2 jaar relevante aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker juridische zaken / klachtencoördinator
  • Beschikbaar per 4 februari 2019
  • Aantoonbare kennis van de Algemene Wet Bestuursrecht en de Gemeentewet blijkend uit relevante werkervaring

Competenties

  • Zelfstandig
  • Accuraat
  • Communicatief
  • Samenwerkingsgericht
  • Kwaliteit hoog in het vaandel

Extra info

  • Aanvang: z.s.m.
  • Duur: 6 maanden
  • Uren per week: 20 uur

Locatie

Houten

Publicatiedatum

18.01.2019

Publicatie eindigt

22.01.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!