- ZZP / Freelance
- 103,50
- 24-32 uur p/w, 12 mnd
Projectleider Warmtetransitie

Functie omschrijving
Gemeenten staan voor de opgave om een bijdrage te leveren aan de doelen van het nationaal Klimaatakkoord om in 2030 fors minder CO2 uit te stoten ten opzichte van de uitstoot in 2005. Dat doen we lokaal door in te zetten op het duurzaam opwekken van energie, het verminderen van energieverbruik en het terugdringen van energieverspilling en het concreet vorm geven aan de warmtetransitie. Ook werken gemeenten volop aan de doelstelling, ook vastgelegd in het Klimaatakkoord, om in 2050 in de gebouwde omgeving géén aardgas meer te gebruiken voor verwarming. Dit is een van de meest uitdagende opgaven waar gemeenten momenteel voor staan.
Gemeente Gooise Meren heeft hiervoor in 2022 een Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Die TVW werken we gebiedsgericht en via een projectmatige aanpak verder uit. In dat kader zoeken we een projectleider die gaat werken aan een van de twee nieuwe warmteprojecten die de gemeente dit jaar oppakt. Het betreft een wijk waar een collectief warmtenet een van de opties is die nader zal worden onderzocht. Belangrijker dan de technische mogelijkheden is echter het draagvlak onder de bewoners van de betreffende wijk en hún visie op de vraagstukken die nader onderzocht moeten worden. Zo willen we vormgeven aan een inclusieve energietransitie en komen tot oplossingen waarvan de bewoners zich mede-eigenaar voelen.
Taken
- Op dit moment staan we met de warmtetransitie in de betreffende wijk nog aan de start. De gesprekken moeten nog op gang komen en er is in deze wijk nog geen sprake van een bewonersinitiatief op het gebied van warmtetransitie. Daarom zoeken we een projectleider die het gesprek met bewoners, ondernemers en stakeholders kan organiseren, in goede banen kan leiden en op gang kan houden.
- De technische en financiële haalbaarheidsstudie volgt zodra de buurt er voldoende bij betrokken is. Deze studie zal waarschijnlijk worden uitbesteed, in overleg met het beleidsteam warmtetransitie. De projectleider die wij zoeken heeft dan ook vooral ervaring met (en focus op) participatieprocessen.
- De gemeente werkt nauw samen met een actieve energiecoöperatie. Visie op en gevoel voor samenwerking, synergievoordelen en duidelijke taakverdeling zijn belangrijke bagage van de projectleider die wij zoeken.
- Het proces in de betreffende wijk moet uitmonden in een Wijkuitvoeringsplan (WUP). Van de projectleider verwachten we dat hij of zij het WUP voorbereidt op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsstudie en het participatieproces met bewoners.
Resultaten
Deze opdracht mondt uit in:
- Een rapportage en analyse van de resultaten uit de participatierondes;
- Een plan van aanpak voor het opstellen van een Wijkuitvoeringsplan voor de betreffende wijk;
- Een goed georganiseerd netwerk in de wijk;
- Een handreiking voor de aanpak van communicatie en participatie voor volgende warmtetransitie-wijken.
Als projectleider warmtetransitie zet je zelfstandig lijnen uit en overleg je daarover regelmatig met het team Energietransitie van de gemeente. Dat team is onderdeel van de integrale beleidsafdeling Mens en Omgeving waar ongeveer 80 beleidsadviseurs werken aan vraagstukken in zowel het fysieke als sociale domein. Als projectleider werk je ook nauw samen met ambtenaren van de teams communicatie, juridische zaken en control, financiën en met de afdeling Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.
De opdrachtgever(s)
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Functie eisen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider met participatieprocessen binnen een gemeente;
- Uiterlijk beschikbaar per 1 mei 2025 voor 24 tot 32 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief verlengingen.
Wensen: (weging totaal 100 punten)
- Aantoonbare werkervaring met participatievraagstukken gericht op energietransitie binnen een gemeente (30 punten);
- Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider gericht op bestuurlijke advisering (30 punten);
- Aantoonbare werkervaring met bewonerscommunicatie en inclusieve communicatie (30 punten);
- Aantoonbare werkervaring met organiseren van evenementen en bijeenkomsten (10 punten).
Competenties
- Je bent resultaatgericht en kunt je werk goed zelfstandig organiseren en structureren;
- Je bent een onafhankelijke denker maar hebt ook een goed ontwikkelde bestuurlijke antenne en gevoel voor de politiek-bestuurlijke verhoudingen;
- Je hebt plezier in de omgang met uiteenlopende mensen en belangen, bent een verbinder, denkt niet vanuit standpunten; je weet daardoor gericht te werken aan het eindresultaat;
- Je bent omgevingssensitief en kunt goed luisteren;
- Je bent sociaal vaardig, werkt graag samen en legt gemakkelijk verbinding met anderen, binnen en buiten de organisatie;
- Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke adviesvaardigheden;
- Je bent pro-actief, analytisch, oplossingsgericht en denkt in mogelijkheden;
- Je bent duidelijk als dat nodig is, weet grenzen te stellen en te bewaken.
Extra info
Einddatum: 15-05-2026
Optie tot verlengen: 2 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 24-32 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: In overleg/ Onderlinge afstemming
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 29 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 28 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!