- Detachering
- 104,50
- 20 uur pw, 12 mnd
Projectmanager Gebiedsontwikkeling Spaanse Polder

Functie omschrijving
Blink jij uit in het succesvol leiden van projecten voor gebiedsontwikkeling en stadsontwikkeling? Als senior projectmanager gebiedsontwikkeling richt jij je op alle fasen in een project en wil jij een zichtbare bijdrage leveren aan de stad.
Jouw functie
De stad is volop in ontwikkeling. Als senior projectmanager gebiedsontwikkeling bij PMB stuur je (grote) projecten aan. Jij verzorgt (organiseert) het inhoudelijk en procesmatig opzetten van een gebiedsontwikkelingsproject en je hebt de dagelijkse leiding. Bij een project wordt het gewenste eindresultaat door de projectmanager in overleg met de opdrachtgever gedefinieerd. Het doel of resultaat dient binnen een bepaalde periode tegen een vooraf vastgesteld budget, ofwel binnen de kaders van tijd, organisatie, geld, informatie, communicatie en kwaliteit te worden bereikt. Daarbij is het van belang zicht te houden op de risico’s en hierop te sturen door het nemen van beheersmaatregelen (GROTICK).
Als projectmanager werk je aan het opstellen van een Uitvoeringsprogramma Spaanse Polder Noordwest. Er ligt een ambitieuze visie om het gebied aantrekkelijker en relevanter te maken voor Rotterdam en de regio. Jouw opdracht is om deze visie te vertalen naar een concrete ontwikkelstrategie en een uitvoeringsprogramma. Je werkt hierbij nauw samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere stakeholders in het gebied. Een belangrijk onderdeel van het uitvoeringsprogramma is het identificeren en uitvoeren van quick wins: een actieplan met 5 tot 10 projecten die binnen twee jaar gerealiseerd moeten worden.
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de aansturing en coördinatie van een verkenning en adviestraject voor een Publiek-Private Samenwerking (PPS)-constructie. Dit richt zich met name op de financiering van transformatieprojecten en het aantrekken van subsidies.
Jij speelt een centrale rol in het managen van de dagelijkse voortgang van het project en zorgt voor verbinding tussen betrokken partijen zoals gemeentelijke diensten, ondernemers, ontwikkelaars en andere externe stakeholders. Je creëert draagvlak, bewaakt de voortgang en kwaliteit van het proces, en stuurt op concrete resultaten. Je bent zowel strategisch als praktisch ingesteld: je schakelt moeiteloos tussen het opstellen van beleidsstukken en het organiseren van overleggen met stakeholders in het gebied.
Wat maakt deze rol bijzonder
Je geeft richting aan een ambitieus uitvoeringsprogramma voor een strategisch bedrijventerrein. Je werkt in een complex stedelijk krachtenveld waarin je ruimte krijgt om te innoveren en impact te maken. Je stuurt op concrete resultaten én langetermijnvisie. Je bent de schakel tussen publiek en privaat, beleid en uitvoering.
Wat neem jij mee
Aantoonbare ervaring als senior projectmanager in gebiedsontwikkeling of stadsontwikkeling. Kennis van PPS-constructies, financiering en subsidies. Je hebt ervaring met stakeholdermanagement en weet belangen goed te verenigen. Je bent bekend met het werken binnen GROTICK-methodiek. Je bent resultaatgericht, bestuurlijk sensitief en weet mensen te verbinden.
De opdrachtgever(s)
De afdeling
PMB is het projectmanagementbureau van het cluster Stadsontwikkeling (SO) van de gemeente Rotterdam. Wij managen projecten, processen en programma’s in het fysieke domein in opdracht van de afdelingen binnen Stadsontwikkeling, te weten Gebiedsontwikkeling, Vastgoed, Buitenruimte, Duurzaamheid en Mobiliteit. Onze opgaven spelen zich af in de verschillende fasen van een project (initiatief tot en met uitvoering) en kunnen uiteenlopen van kleinschalige, lokale opgaven tot stadsbrede transitieprojecten. Alle opdrachten waar wij aan werken hebben een integraal en complex karakter, met bestuurlijke aandacht en staan vaak onder tijdsdruk. Persoonlijke ontwikkeling, kennisuitwisseling, werkplezier en teamwork staan bij ons hoog in het vaandel.
Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.
Projectmanagement is mensenwerk. Omdat wij van alle mensen houden, vinden we het belangrijk dat iedereen die bij ons werkt zichzelf kan zijn. Wij geloven in de kracht van diverse teams: door gebruik te maken van ieders unieke achtergrond, kennis en ervaringen maken we Rotterdam voor alle Rotterdammers steeds een beetje beter en mooier.
Omschrijving kandidaat
Functie eisen
• Je beschikt minimaal over een afgeronde hbo-opleiding;
• Je hebt minimaal 9 jaar ervaring als projectmanager binnen het ruimtelijk domein op het gebied van gebiedsontwikkeling. Deze heb je opgedaan in de afgelopen 15 jaar bij een andere gemeente, projectontwikkelaar, woningcorporatie, ontwikkelingsmaatschappij of bij de Rijksoverheid;
• Je hebt ervaring als leidinggevende projectmanager van integrale projectteams;
• Je hebt ervaring met het werken aan de integrale opgave in herstructureringswijken (zowel fysiek, sociaal, veilig en beheer);
• Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met vastgoed- en grondexploitaties en projectfinanciën.
Wensen
• Je hebt een afgeronde wo- of hbo-opleiding in het ruimtelijk domein (bijvoorbeeld vastgoed, planologie, ruimtelijke ordening, stadsontwikkeling, geografie, stedenbouw, bouwkunde, of vergelijkbaar);
• Je hebt ervaring met werken bij een gemeentelijke organisatie met meer dan 200.000 inwoners;
• Je hebt ervaring met programmamanagement en met werklocaties (bedrijventerreinen in het bijzonder);
• Je hebt kennis van de vastgoedmarkt (sloop, nieuwbouw, transformatie);
• Je hebt ervaring met stakeholdermanagement in een politiek sensitieve omgeving.
Extra info
- Adres: Wilhelminakade 179
- Thuiswerkbeleid: In het kader van Anders Werken wordt zowel op kantoor als thuis gewerkt. Voor vergaderen en digitaal ontmoeten wordt gebruikgemaakt van MS Teams. Thuiswerkdagen worden in overleg afgestemd.
- Startdatum: Begin mei 2025
- Duur opdracht: 12 maanden
- Verlengingsoptie: 1×12 maanden
- Uren per week: 20
- Data verificatiegesprek: 1 mei – op locatie of via MS Teams
- De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!