Juridisch adviseur sociaal domein (P-wet)

Nieuw

Werkzaamheden

  • Je vervult de juridische adviesfunctie voor medewerkers en leidinggevenden in het sociaal domein. Hierbij ligt de nadruk op de Participatiewet;
  • Je begeleidt en toetst het werk van de consulenten inkomen en werk (op basis van het kwaliteitsplan en interne afspraken);
  • Je handelt bezwaarzaken af voor de gemeenten Hoogeveen en De Wolden bij de bezwaarschriftencommissies;
  • Je handelt beroepszaken af voor de beide gemeenten bij de Rechtbank Noord-Nederland en de Centrale Raad van Beroep;
  • Je levert een juridische bijdrage aan de ontwikkeling van beleid, verordeningen en regelgeving;
  • Je adviseert bij juridische vraagstukken. Je denkt (buiten de kaders) mee bij het zoeken naar oplossingen en maatwerk en kan goed omgaan met grote interpretatieruimte;
  • Je neemt deel aan projecten en/of werkgroepen waarbij het team Juridisch is betrokken;
  • Je neemt deel aan interne overleggen zoals het juridisch overleg.
  • Indien nodig kun je ook ingezet worden in minimaal één ander werkveld binnen het sociaal domein, zoals WMO of jeugd;

De opdrachtgever(s)

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting sociaal juridische dienstverlening of rechten;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen de participatiewet als juridisch adviseur of kwaliteitsmedewerker of vergelijkbare functie.

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Per direct beschikbaar (10 punten);
  • Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding mediation (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures in het kader van de participatiewet. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (35 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen een gemeente (25 punten);
  • Een afgeronde opleiding juridisch kwaliteitsmedewerker (JKSD of JKGSD) (10 punten).

Competenties

  • Innovatief;
  • Flexibel;
  • Accuraat;
  • Stressbestendig;
  • Standvastig ;
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk).

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-09-2025
Optie tot verlengen: Mogelijk, maar nog niet bekend
Aantal uur per week: 24 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: ja, maar in het begin niet.


De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 22 april 2025 of donderdag 24 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 21 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Hoogeveen

Publicatiedatum

10.04.2025

Publicatie eindigt

14.04.2025

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!