Grond en Ontwikkeling - Planeconoom

Nieuw

Functie omschrijving

Als planeconoom ben je het financiële geweten binnen gebiedsontwikkeling in Amsterdam. Je werkt mee aan de financiële strategieën van onze projecten en zorgt ervoor dat projecten financieel haalbaar en verantwoord blijven. Met jouw analyses en strategische inzichten draag je bij aan duurzame stedelijke ontwikkeling, waarbij je stuurt op rendement, kostenbeheersing en risicomanagement. Daarmee lever je direct een bijdrage aan een leefbare, toekomstbestendige stad waarin wonen, werken en mobiliteit in balans zijn. Als planeconoom ben je naast onderdeel van de afdeling planeconomie, ook onderdeel van de diverse multidisciplinaire projectteams van gebiedsontwikkelingsprojecten in de hele stad.

Werkzaamheden

Taken

  • Inwerken in de financiële systemen en grondexploitatiestructuur;
  • Kennismaken met de projecten en multidisciplinaire teams;
  • Opstellen en/of ingroei van een eerste grondexploitatie en inzicht geven in risico’s;
  • Actief bijdragen aan de optimalisatie van grondexploitaties en transformaties;
  • Adviseren over financiële strategieën binnen je gebiedsontwikkelingsprojecten;
  • Zelfstandig werken met rapportageprocessen en risicobeheer binnen projecten, en hier indien nodig verbeteringen in aanbrengen.


Verantwoordelijkheden

  • Grondexploitatie opstellen: Tijdens de planvormingsfase creëer je een gedetailleerde grondexploitatie door middel van het “reken en teken” proces;
  • Risicoanalyse: Je brengt in alle projectfasen de financiële risico’s in kaart en adviseert het projectteam;
  • Beheer grondexploitatie: Tijdens de uitvoeringsfase houd je de grondexploitatie actueel, rapporteer je hierover en zorg je voor de juiste budgettering van kosten en opbrengsten;
  • Projectafsluiting: Na afronding van een project sluit je de grondexploitatie af in afstemming met de accounthouder.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Grond en Ontwikkeling realiseert de gemeentelijke doelstellingen voor gebieds- en vastgoedontwikkeling. Grond en Ontwikkeling maakt gemeentelijke grond bouwrijp, geeft erfpacht uit, beheert onroerend goed en levert financieel-economische begeleiding en management van ruimtelijke projecten. Bij het ontwikkelen van plannen proberen we de kosten, opbrengsten, fasering en kwaliteit met elkaar in evenwicht te brengen. We hebben verschillende rollen bij de ontwikkeling van vastgoed: adviseur, onderhandelaar, opdrachtgever of fondsbeheerder en vaak die van grondeigenaar.

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van minimaal een erkend hbo-diploma in de richting van civiele techniek, planologie, stedenbouw, bouwkunde of economie.
  • De aangeboden kandidaat dient zichzelf voor te stellen aan de hand van een, voor ons geschikte en aansluitende motivatie op één kantje van één A4 en aangeven waarom hij/zij geïnteresseerd en geschikt is voor specifiek deze functie. Hierin staat ook aangegeven hoeveel uur en per wanneer hij/zij beschikbaar is per week.
  • De aangeboden kandidaat heeft recentelijk minimaal 4 jaar relevante werkervaring opgedaan, waarvan minimaal 2 jaar bij een grotere (semi) overheidsinstantie.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar vanaf mei 2025.
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare werkervaring bij een gemeente opgedaan.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met vastgoedontwikkeling en grondexploitaties opgedaan.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur een planologische achtergrond.

Extra info

• Startdatum 05-05-2025:
• Einddatum: 04-05-2026
• Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
• Aantal uren per week: 16-24
• Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
• Planning interviews: z.s.m. na sluiting

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

10.04.2025

Publicatie eindigt

20.04.2025

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!