Manager traject bestuurlijke besluitvorming

Nieuw

Functie omschrijving

De ambtelijke organisatie van BUCH is relatief jong (ambtelijke fusie in 2017). De bestuurlijke context is complex, gezien de omvangrijke opgaven voor de betreffende gemeenten en de constellatie met de gemeentebesturen van Bergen, Uitgeest, Heiloo en Castricum (college, raad en GS) en de werkorganisatie BUCH.

Er is een groot aantal bestuurders per domein die ambtelijk bediend worden vanuit het domein Ruimtelijke Ontwikkeling (RO). Daarnaast zijn er bestuurlijke en ambtelijke overleggen in de regio die goede voorbereiding en besluitvorming behoeven.

Opdrachtomschrijving
Je bent verantwoordelijk om op korte termijn met een aanpak te komen voor het verbeteren van de werkwijzen en het bestuurlijk proces binnen het domein RO.

Werkzaamheden

  • Je stelt een werkwijze op voor samenwerking, afstemming en sturing in het bestuurlijk proces binnen het domein Ruimtelijke Ontwikkeling en de bijbehorende ambtelijke en bestuurlijke gremia.

  • Je ontwikkelt een werkwijze voor overzicht, inzicht en planning van beleidsvoorstellen en bestuurlijke besluitvorming.

  • Je stelt een organisatieadvies op voor de inrichting en werkwijze van een strategisch (proces)adviseur bestuurlijk proces BUCH (als basis voor werving en selectie van adviseur(s)).

  • Je maakt een implementatieaanpak voor de nieuwe werkwijze, inclusief training van een geselecteerde groep medewerkers.

  • Je geeft aanbevelingen voor het vervolgtraject.

Functie eisen

  • HBO/WO opgeleid, bij voorkeur op het terrein van bestuurskunde of politicologie.
  • Aantoonbaar ruime ervaring (min. 10 jaar) met werken op het snijvlak van organisatie, bestuur en politiek.
  • Zeer ruime ervaring met het vormgeven van bestuurlijke besluitvormingsprocessen, bij voorkeur in een 100.000+ gemeente en/of gemeenten met grote bestuurlijke complexiteit.
  • Ruime ervaring met het implementeren van dergelijke processen én met het trainen van medewerkers in bestuurlijke besluitvorming.

Wenselijke ervaring (pré’s)

  • Zelf lijnverantwoordelijk geweest binnen een gemeente.
  • Kennis van de BUCH-gemeenten.
  • Kennis van bestuurlijke gremia in de regio.

Competenties

  • Adaptief vermogen

  • Goede communicatieve vaardigheden

  • Vermogen om effectief samen te werken

  • Resultaatgerichtheid

  • Oplossingsgerichtheid

Extra info

Looptijd

De onderstaande termijnen en uren zijn indicatief, exacte uitvoering in overleg:

  • Startdatum : z.s.m. na gunning
  • Einddatum : 01-01-2026
  • Optie verlenging t/m : 31-12-2026
  • Aantal uur per week : 32-36

In overleg fysiek aanwezig op een van de werklocaties van de BUCH.

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Interview (wordt nog bekend gemaakt)
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Bergen/Uitgeest/Castricum/Heiloo.

Interviews zijn op 16 apr. 2025 (wo.)

Locatie

Uitgeest

Publicatiedatum

07.04.2025

Publicatie eindigt

10.04.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!