Handhaver en Toezichthouder Participatiewet

Nieuw

Functie omschrijving

Binnen het cluster Handhaving Sociaal Domein nemen momenteel de aanvragen toe en ook worden de casussen lastiger en duren ze langer. Daarnaast is er langdurige uitval van capaciteit. Om die redenen is er tijdelijk behoefte aan extra capaciteit en zijn we op zoek naar een Handhaver en Toezichthouder Participatiewet, die ons cluster tijdelijk voor 32 uur per week kan komen versterken.

Werkzaamheden

Als Handhaver en Toezichthouder Participatiewet doe je onderzoek naar de rechtmatigheid van uitkeringen op grond van de Participatiewet, bij zowel lopende uitkeringen als bij aanvragen. Je doet administratief- en veldonderzoek, raadpleegt diverse bronnen, verricht waarnemingen, doet buurtonderzoek, gaat op huisbezoek en je neemt verklaringen op.

Na jouw onderzoek presenteer je je bevindingen van de klant. Dit doe je op een respectvolle en professionele manier. Daarna zorg je voor een goed, nauwkeurig, objectief en feitelijk rapport. Dit rapport wordt met jouw advies overgedragen aan de betreffende gebiedsteammedewerker/ medewerker team Integraal Beheer Sociaal Domein. Belangrijk hierbij is dat er preventief en pro-actief wordt gewerkt.

Functie eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 28 april 2025 tot en met 31 oktober 2025 voor 32 uur per week.
  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde relevante Hbo-bachelor opleiding.
  • Kandidaat heeft zeer ruime en aantoonbare werkervaring (minimaal 5 jaar) binnen het terrein van handhaving Participatiewet. De ervaring moet worden aangetoond op het CV.
  • Kandidaat heeft ruime kennis van de regelgeving omtrent terugvordering en verhaal binnen de Participatiewet.
  • Kandidaat heeft ervaring met het gebruik van de applicatie Suites.
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • Minimaal 10 jaar werkervaring in het sociaal domein algemeen.
  • Afgeronde opleiding Digitaal Rechercheren.
  • Ruime kennis van privacywetgeving.

Competenties

Tijdens het gesprek zal een toetsing op de volgende competenties plaatsvinden:

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Goede onderzoeksvaardigheden en fraude-alert.
  • Doortastend, pro actief en resultaatgericht.
  • Analytisch vermogen.
  • Flexibel en een teamspeler.

Extra info

  • Standplaats: Sneek
  • Startdatum: 28-04-2025
  • Einddatum: 31-10-2025
  • Optie tot verlenging: Ja
  • Uren per week: 32

Hybride werken

Bij Súdwest-Fryslân werken we waar we nodig zijn. Heb je afspraken waarbij je fysiek bij aanwezig moet zijn, dan ben je op kantoor. Heb je geen verplichtingen op kantoor en leent de functie zich voor thuiswerken, dan kun je thuis werken.

Het interview vindt plaats op woensdag 23 april 2025. We verzoeken u om hier rekening mee houden.

Locatie

Sneek

Publicatiedatum

07.04.2025

Publicatie eindigt

14.04.2025

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!