Ervaren Re-integratie Consulent

Nieuw

Functie omschrijving

Als Re-integratieconsulent motiveer en begeleid je mensen om weer in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Je bent verantwoordelijk voor een eigen groep inwoners, om met jouw expertise samen met hen de kortste weg naar duurzaam regulier werk te bepalen. Samen met de inwoner richt je je op de volgende stap in zijn of haar re-integratieproces, met focus op werk.

Wat ga je doen?
- Dragen van de verantwoordelijkheid voor je caseload;
- Voeren van gesprekken om gezamenlijk met de klant de mogelijkheden van maatschappelijke participatie/arbeidsinpassing te bepalen;
- Met de klant afspraken maken over een te volgen traject en op basis hiervan contracten afsluiten met de klant en met de uitvoerende instellingen;
- Regie voeren over de trajecten en de voortgang bewaken;  
- Indien nodig een maatregel opleggen;
- Nauw samenwerken met re-integratie consulenten, inkomensconsulenten en andere collega’s binnen het Sociaal Domein;
- Samenwerken met ketenpartners of uitvoerende instellingen die een rol hebben in het traject van de klant;
- Dragen van de verantwoordelijkheid voor het administratieve proces, waaronder het rapporteren en beschikken en verwerken van de gegevens in een geautomatiseerd systeem;

De opdrachtgever(s)

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Functie eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Aantoonbare afgeronde hbo-bacheloropleiding.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als re-integratieconsulent en/of klantmanager Werk bij een gemeente.
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Selectiecriteria (beoordeeld door Flextender, totaal 100 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als re-integratieconsulent en/of klantmanager Werk bij een gemeente – (50 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het voeren van doelmatigheidsgesprekken met uitkeringsgerechtigden – (30 punten)
  • Aantoonbare kennis van de Participatiewet, verkregen door werkervaring of een training/opleiding – (10 punten)
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het systeem GWS en/of Key2WIZ (Centric) (duidelijk aantoonbaar in het cv waar deze werkervaring is opgedaan) – (10 punten)

Competenties

- Empathie: Geeft anderen de ruimte om te praten, onderbreekt niet voortdurend. Moedigt anderen aan hun verhaal te vertellen.
- Oordeelsvorming: Zorgt voldoende geïnformeerd te zijn over diverse keuzeopties. Houdt op realistische wijze rekening met wat haalbaar is. 
- Probleemanalyse: Stelt gerichte vragen om problemen helder te krijgen. Raadpleegt meerdere bronnen om betrouwbare informatie te verzamelen. 
- Samenwerken: Respecteert ervaringen en bijdragen uit andere vakgebieden en probeert daarbij aan te sluiten. Toont interesse voor andere meningen dan de eigen en probeert actief een gemeenschappelijke basis te vinden.
- Daarnaast beschik je over goede communicatieve vaardigheden. Je bent initiatiefrijk en assertief

Extra info

  • Duur: 6 maanden
  • Opties tot verlenging: 2 maal 3 maanden
  • Uren per week: 28 uur
  • Startdatum: 1 mei 2025
  • Opleidingsniveau: HBO
  • Regio: Drenthe

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In ieder geval de maandag, dinsdag en donderdag op kantoor en de overige 4 uren mag thuis gewerkt worden.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 22 april 2025 tussen 13.00 en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 18 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Meppel

Publicatiedatum

07.04.2025

Publicatie eindigt

14.04.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!