Digitale Voorzieningen - Productowner

Nieuw

Functie omschrijving

De Product Owner is de vertegenwoordiger van het klantbelang, haalt de behoeften van de klanten/eindgebruikers op en vertaalt deze naar producten die klantwaarde opleveren.

De Product Owner verbindt stakeholders zodat opgeleverde producten klantwaarde leveren binnen het kader gesteld door de Product Manager. Tijdens het ontwikkelproces ligt de focus van de Product Owner op het maximaliseren van de waarde van het product voor de klant.

De Product Owner prioriteert de wensen en vragen van klanten en stakeholders in een backlog. Naar aanleiding van de visie zal de Product Owner bij de stakeholders aangeven wat er wel en niet opgepakt wordt door het team. De Product Owner is onderdeel van het realisatieteam, samen met de Scrum Master en de teamleden. De Product Owner geeft aan wat er moet gebeuren, de teamleden geven aan hoe zij dit denken te gaan doen en of dit haalbaar en maakbaar is gezien de teamcapaciteit en teamcompetenties.

Voor het opstellen van de productvisie verzamelt de Product Owner informatie uit gesprekken met de Product Manager of de opdrachtgever en stakeholders zowel binnen en buiten de organisatie. Dit vraagt van de Product Owner dat deze een sterk netwerk heeft, of kan, opbouwen.

De Product Owner is een netwerker, verbinder en een bruggenbouwer in een vaak complexe omgeving.

Werkzaamheden

- Richting geven aan en samenwerken met de andere leden van het (scrum) team;
- Samenwerken met, en betrekken van, stakeholders;
- Vertegenwoordigen van het klantbelang en optimaliseren klantwaarde die door het (scrum) team wordt gerealiseerd;
- Het beheren van de product backlog, en organiseren van backlog refinement;
- Oog hebben voor de technische stories. Balans houden tussen enablers en klantgerichte producten;
- Formuleren van visie op het eindproduct (Productdoel);
- Opstellen van de roadmap voor het product, in samenwerking met de product manager;
- Inzet van situatie specifieke inzichten en oplossingen om de klantwaarde verder te optimaliseren op gebied van de relatie met de business owner(s) en stakeholders;
- Geeft suggesties om, met het oog op de relevante metrics, de klantwaarde verder te verbeteren;
- Balans houden in de backlog tussen werkzaamheden om het product/dienst goed te beheren en te vernieuwen.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De Cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie van de gemeente Amsterdam is in een transitie om Opgavegericht en Wendbaar te Werken en daarmee de gehele transformatie te ondersteunen. Dat doet zij door in waardestromen te werken. Het document management systeem is onderdeel van zulk een waarde stroom en georganiseerd in een trein, in SAFe terminologie. Als ZDMS (Zaak en Document Management Systemen) trein leveren wij Zaak – en Document Management diensten, die onze klanten in staat stellen om efficiënt en effectief waarde te creëren.

In de ZDMS trein ben je als PO verantwoordelijk voor het product Decos. Daarmee worden meerdere directies ondersteund in hun primaire bedrijfsvoering. De komende tijd zullen deze diensten successievelijk worden overgeheveld naar Solution Outlines die hiervoor worden gedefinieerd

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van het certificaat Product Owner (PSPO II).
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare wervaring als Product Owner.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare (meerjarige) ervaring in een complex stakeholder landschap.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met verschillende Agile werkwijze zoals Dev/Ops, Scrum, Kanban, Lean.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring opgedaan binnen minimaal 2 Agile teams.
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat is bekend met de disciplines waarmee wordt samengewerkt zoals applicatieontwikkeling, testmanagement, informatiebeleid, Informatiearchitectuur, incident- en problem management, architectuur, marketing.
  • De Product Owner dient de relevante expertises in zoverre te beheersen dat deze als gesprekspartner kan functioneren.
  • De aangeboden kandidaat heeft bekendheid met het Document Management Systemen domein.

Extra info

• Startdatum: z.s.m. na sluiting
• Einddatum: één jaar na startdatum
• Werklocatie: Cruquiusweg, 5, 1019AT, AMSTERDAM
• Aantal uren per week: 32 uur - 36 uur
• Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
• Planning interviews: z.s.m. na sluiting

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

31.03.2025

Publicatie eindigt

07.04.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!