- ZZP / Freelance
- 107,00
- 36 uur pw, 6 mnd
Assetmanager Stedelijk Water

Functie omschrijving
Utrecht heeft jou nodig!
De Assetmanager Stedelijk Water werkt binnen het team Operationeel Beheer. Dit team bestaat uit ongeveer 25 collega’s en is verantwoordelijk voor het functioneren van de bestaande assets. Hiervoor nemen we initiatief tot projecten en zorgen we voor innovatieve onderhoudscontracten. Om ons werk zo professioneel en efficiënt uit te voeren, hechten we veel belang aan inkoopmanagent, kwaliteitsmanagent en data- en informatiemanagement. Deze onderdelen zijn geborgd in ons team en hebben direct invloed op al onze werkzaamheden. Kortom, ons team streeft naar leveren van hoogwaardige diensten en het effectief uitvoeren van projecten, met een focus op effectiviteit, duurzaamheid en kwaliteit!
Opdrachtomschrijving
De Assetmanager Stedelijk Water is verantwoordelijk voor het strategisch en operationeel beheer van het stedelijke watersysteem en de daarbij behorende assets in de openbare ruimte. Deze rol richt zich op het waarborgen van de effectiviteit van het bestaande watersysteem, het ontwikkelen van beleidsmaatregelen voor de lange termijn en het realiseren van strategische doelstellingen. De Assetmanager speelt een adviserende rol richting de Programmamanager en andere besluitvormers, waarbij hij of zij een sleutelrol vervult in de integrale benadering van stedelijk waterbeheer en de samenwerking tussen diverse vakdisciplines.
Naast de inhoudelijke taken, heeft de Assetmanager ook een coördinerende rol. Hij of zij zorgt voor afstemming en samenwerking tussen verschillende interne en externe stakeholders, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie (Bijv. HDSR of andere gemeentes). De Assetmanager is bovendien betrokken bij de besluitvorming over strategische en operationele kwesties en zorgt voor de benodigde draagvlak en financiering voor projecten, inclusief het verwerven van subsidies.
De Assetmanager Stedelijk Water speelt een sleutelrol in het beheer en de ontwikkeling van stedelijke waterinfrastructuur. Door verantwoordelijkheid te nemen voor kwaliteitsmanagement, inkoopmanagement en data- en informatiemanagement, zorgt de Assetmanager ervoor dat het stedelijke watersysteem optimaal presteert en toekomstbestendig is. De functie vraagt om een integrale benadering waarbij samenwerking, strategisch denken en politieke sensitiviteit centraal staan.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
- Opstellen en opleveren continuïteitsplan stedelijk water.
- Opleveren beheer- en onderhoudsbegroting 2027-2031.
- Opleveren netcongestieplan Stedelijk Water.
- Opdrachtgever voor contract meldingen en onderhoud stedelijk water.
- Opstellen en opleveren assetmanagementplan Stedelijk water.
- Inhoudelijk sturing geven aan het beheer en onderhoud van stedelijk water gemeente Utrecht.
Omschrijving kandidaat
- Een afgeronde HBO of WO opleiding in een relevante richting zoals civiele techniek of watermanagement.
- Minimaal 5 jaar werkervaring met afvalwater / gemalen.
- Ervaring in een strategische en coördinerende functie binnen assetmanagement, stedelijk water of de infrastructuur.
- Je moet beschikken over sterk strategisch inzicht, leiderschap en analytische vaardigheden. Je moet in staat zijn om complexe vraagstukken integraal aan te pakken en lange termijn doelstellingen te vertalen naar concrete acties en resultaten. Een belangrijke competentie is het vermogen om verschillende vakdisciplines te integreren en effectief samen te werken met diverse interne en externe partijen.
- Goede communicatieve vaardigheden in het Nederlands (zowel in woord als geschrift). Zodat je in staat bent om informatie te delen met anderen.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
- De kandidaat heeft een afgeronde HBO of WO opleiding.
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring met afvalwater / gemalen.
Wensen
- De kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde opleiding in civiele techniek of watermanagement.
- Beschrijf een project waarbij je hebt gewerkt op het gebied van afvalwater en gemalen. Geef aan waar de complexiteit zat en wat je daar hebt geleerd (250 woorden).
- Beschrijf je ervaring in een coördinerende functie binnen assetmanagement, stedelijk water of de infrastructuur (250 woorden).
- De kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden in het Nederlands (zowel in woord als geschrift). Zodat je in staat bent om informatie te delen met anderen.
Extra info
- Periode: Van 14 april tot 14 oktober 2025 (6 maanden) met mogelijke opties tot verlenging tot een jaar.
- Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Goed om te weten:
De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Deze vinden fysiek plaats op de Tractieweg.
De vaste standplaats is de Tractieweg.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!