- ZZP / Freelance
- 120,00
- 20 uur pw, 12 mnd
Senior Projectmanager Openbare Ruimte (Welgelegen den Hommel)

Functie omschrijving
Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland met een verwachte groei naar 450.000 inwoners in 2040. In de door de raad vastgestelde ‘Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040’ staat hoe Utrecht de komende 20 jaar wil inzetten om de verwachte groei op een gezonde wijze te faciliteren. Utrecht ontwikkelt zich tot een ’10 minuten-stad’, waar openbaar vervoer, groen, winkels, sport, cultuur en andere dagelijkse voorzieningen ‘binnen 10 minuten afstand’ in de buurt zijn. De groei zal vooral binnenstedelijk worden gerealiseerd.
We zoeken een ervaren senior-projectmanager voor het leiden van grote integrale en complexe projecten in de openbare ruimte. Projecten met een investeringsomvang tussen de € 10 miljoen en €30 miljoen. Je zult je bezighouden met complexe projecten in de openbare ruimte met een veelal een combinatie van vraagstukken op het gebied van onderhoud, mobiliteit, klimaatadaptatie, vergroening en boven- en ondergrondse infrastructuur. Projecten met een significante invloed op de leefomgeving.
Opdrachtomschrijving
Als projectmanager openbare ruimte werk je in eerste instantie aan de transformatie van het deelgebied Welgelegen en de Hommel. In de visie Welgelegen uit 2014 is aangegeven dat de ambitie voor Welgelegen is om een stedelijk woongebied te worden in de luwte van de stad, met een menging van functies, een hogere dichtheid en kwalitatief goede openbare ruimte. De doelstelling van het project is de vervanging van de riolering en zoveel mogelijk werk met werk maken, zodat zoveel mogelijk beleidsdoelstellingen worden gehaald op het gebied van klimaatadaptatie, groen, verkeersveiligheid, verblijven en wegonderhoud. Je stuurt op geld, tijd, kwaliteit, risico's en draagvlak in de projectomgeving. Je doet dit in nauwe samenwerking met je collega-projectleiders.
Als senior projectmanager Openbare Ruimte heb je de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
• Leidinggeven aan IPM-projectteam. Binnen het dit team ben je primair eindverantwoordelijk voor het bereiken van het projectresultaat. Je stuurt het team aan, bewaakt onderlinge raakvlakken, bewaakt en versterkt het teamgevoel en onderlinge samenwerking.
• (zowel mondeling als schriftelijk) rapporteren en adviseren aan interne opdrachtgever(s), stuurgroep(en) en het bestuur over de voortgang en haalbaarheid van projecten.
• Leveren van inhoudelijke expertise in de projectgroep, waaronder de advisering over (afwijkingen ten opzichte van) het ontwerp op het gebied van planning, financiën, risico’s, uitvoerbaarheid en acceptatie.
• Zorgdragen voor een plan van aanpak (projectplan) dat je hanteert als richtlijn tijdens de uitvoering van het project.
• Zorgdragen voor de projectbeheersing en voortgangsrapportages.
• Realiseren van een gedragen uitvoerbaar ontwerp binnen de projectgroep, de aangesloten stakeholders en de omgeving.
• Zorgdragen voor een integraal contract, het aanbestedingsproces en de realisatie (inclusief oplevering en overdracht).
Wij zoeken een stevige senior-projectmanager die samen met onze collega’s en externe partners zorgdraagt voor de voorbereiding en realisatie van onze projecten en die daarbij rekening houdt met bestaande maatschappelijke wensen en belangen.
Resultaat van de opdracht
- VO - 2025
- DO - 2025
- Contractering – aanbesteden en gunning - 2026
Omschrijving kandidaat
• Minimaal een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van civiele techniek /weg- en waterbouw.
• Bij voorkeur is de opleiding aangevuld met vakinhoudelijke opleidingen op gebied van civiele techniek en projectmanagement.
• Minimaal 15 jaar ervaring in het leiden van complexe civieltechnische projecten in stedelijke omgeving, bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners.
• Ervaring met projectmanagement volgens de IPM-methodiek.
• Minimaal 6 jaar ervaring met adviseren aan politiek en bestuur. Je hebt ervaring om dit in het politieke speelveld in goede banen te leiden.
• Minimaal 5 jaar ervaring met projectbeheersing in een gemeentelijke context.
• Minimaal 5 jaar ervaring met contractmanagement en kennis van uiteenlopende contract- en aanbestedingsvormen.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
• Ervaring met het omgaan met strijdige belangen binnen en buiten projecten.
• Communicatief; goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, in de Nederlandse taal.
• Verbindend leiderschap.
• Samenwerken.
• Daadkracht.
• Gestructureerd.
• Bestuurlijk sensitief.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
- De kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van civiele techniek /weg- en waterbouw:
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met projectbeheersing in een gemeentelijke context:
Wensen
- De kandidaat heeft een opleiding aangevuld met vakinhoudelijke opleidingen op het gebied van civiele techniek en projectmanagement:
- De kandidaat heeft minimaal 15 jaar ervaring in het leiden van complexe civieltechnische projecten in een stedelijke omgeving:
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners:
- De kandidaat heeft ervaring met projectmanagement volgens de IPM-methodiek:
- De kandidaat heeft minimaal 6 jaar aantoonbare ervaring met adviseren aan politiek en bestuur. Je hebt ervaring om dit in het politieke speelveld in goede banen te leiden:
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met contractmanagement en kennis van uiteenlopende contract- en aanbestedingsvormen:
- Beschrijf een voorbeeld van een integraal project in de openbare ruimte., waaraan je als projectmanager hebt gewerkt. Geef hierbij aan hoe je verbindend leiderschap in de praktijk hebt gebracht (gebruik hiervoor maximaal 300 woorden):
Extra info
- Periode: Van 01-05-2025 tot 01-05-2026 (12 maanden); met mogelijke opties tot verlenging
- Belasting: 12 – 20 uur per week gemiddeld
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 8 en 9 april 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!