Secretaris bezwaarschriftencommissie (met focus op sociaal domein)

Nieuw

Functie omschrijving

De gemeente Den Helder heeft een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Onze commissie kent twee verschillende kamers: de algemene kamer en de sociale kamer. De algemene kamer vergadert gemiddeld eenmaal per maand. De sociale kamer vergadert gemiddeld eens per drie weken. De twee kamers hebben beide een (parttime) secretaris. Daar waar nodig zijn de secretarissen elkaars vervanger. De secretarissen worden administratief ondersteunt.

Jouw werk als secretaris is divers: van bezwaren tegen, van interugvorderingsbeschikkingen Participatiewet tot huishoudelijke hulp en van Wob-verzoeken tot omgevingsvergunningen tot ondermijningszaken rechtspositie. Daarmee is geen dag hetzelfde.

Als secretaris ben jij verantwoordelijk voor het gehele bezwaarproces: van ontvangst van een bezwaarschrift tot de verzending van het advies op bezwaar. Dit doe je onder meer door:

- bezwaarschriften te toetsen op ontvankelijkheid en indien nodig kennelijk niet-ontvankelijkheidsadviezen van de commissie voor te bereiden;

- procesdossiers samen te stellen en bezwaren te agenderen voor zitting;

- bij de zitting als secretaris te fungeren en de commissie juridisch hierbij te ondersteunen;

- de verslagen van de zittingen en de adviezen van de commissie uit te werken;

- de procedures te bewaken en hiervoor de benodigde administratieve handelingen kunnen verrichten, zoals ontvangstbevestigingen, verdagingen en opschortingen en

- andere juridische werkzaamheden te verrichten als die binnen het team nodig zijn.

Omschrijving kandidaat

  • Afgeronde hbo opleiding in juridische richting
  • Beschikbaar vanaf april
  • Ervaring als secretaris bezwaarschriftencommissie binnen een gemeente
  • Ervaring als secretaris bezwaarschriftencommissie in het sociaal domein

Functie eisen

  • De kandidaat heeft een aantoonbare afgeronde rechten opleiding op minimaal hbo bachelor niveau. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • De kandidaat heeft minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring als secretaris bezwaarschriftencommissie binnen een gemeente. Geef dit duidelijk aan in het C.V.

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgerond rechten opleiding op wo bachelor niveau. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • De kandidaat heeft een master/specialisatie op het gebied van bestuursrecht op WO niveau. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • De kandidaat heeft minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen tien jaar als secretaris bezwaarschriftencommissie. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • De kandidaat is uiterlijk per 21 april beschikbaar voor minimaal 18 uur per week.
  • De kandidaat heeft minimaal één jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen vijf jaar als secretaris bezwaarschriftencommissie in het sociaal domein.

Competenties

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het gesprek wordt de kandidaat getoetst op de volgende punte:
- Werkervaring
- Kennis en opleiding
- Klik met het team

Extra info

  • Van 1-4-2025 t/m 30-6-2025
  • Optie verlenging: 7 x 3 maanden
  • Standplaats: Den Helder
  • De interviews vinden plaats in de eerste week van april
  • Toelichting op rooster: Hybride werken is mogelijk in goed overleg. Minder uur is mogelijk tot een minimum van 18 uur per week

Locatie

Den Helder

Publicatiedatum

17.03.2025

Publicatie eindigt

24.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!