Implementatie ISMS en BCM

Nieuw

Functie omschrijving

Algemeen
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Omschrijving project
Het Kadaster heeft zowel haar ISMS als haar BCM eind vorig jaar herzien.

Voor het verder in werking brengen van het ISMS dienen de bestaande werkwijzen beschouwd te worden en te worden geoptimaliseerd in lijn met het ISMS, daarbij nadrukkelijk ook de voortbrenging en implementatie van maatregelen en het toezicht daarop versterken. Dit alles gerelateerd aan de business risico’s die het Kadaster wil mitigeren.

Voor het BCM is een kanteling van herstel van applicaties naar herstel van integrale bedrijfsprocessen opgestart. Hiertoe moeten alle relevante onderdelen en samenhang in kaart gebracht worden, inclusief de wijze en volgorde van herstel. Vanzelfsprekend eerst voor de maatschappelijk meest relevante processen.

Hierin moet afgestemd worden met (security) architecten, interne ISO’s, de CISO, diverse projectleiders, procesdeskundigen, etc.

Opdrachtomschrijving

De kandidaat dient zorg te dragen dat:

  • De bestaande werkprocessen in lijn worden gebracht met het nieuwe ISMS, zodanig dat een gesloten PDCA cyclus ontstaat: vanuit business belang en risico’s komen tot plannen, plannen omzetten in uitvoering, toezicht houden op de voortgang en bijstellen waar nodig.
  • Het uitvoeren van analyses op bestaande documentatie rondom de geprioriteerde processen en voeren van gesprekken over de samenhang en afhankelijkheden van bedrijfsmiddelen voor de bedrijfsprocessen, zodanig dat continuïteitsplannen ontstaan.

Inhoudelijk rapporteert de kandidaat aan de CISO.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen)
  • BIO, ISO 27001, NIS2 (kennis van wet- en regelgeving, kunnen uitleggen en interpreteren)
  • IT security (inhoudelijk begrip, niet hoeven te kunnen implementeren van techniek)
  • Audittechnieken (als gesprekspartner)
  • BCM
  • ISMS

Werkzaamheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Verantwoordelijk voor het inbedden van informatiebeveiliging in de PDCA cyclus.
  • Verantwoordelijk voor het inrichten van besluitvormingsprocessen om informatiebeveiligingsbelangen mee te wegen in roadmaps voor de primaire processen.
  • Verantwoordelijk voor het opstellen en testen van twee continuïteitsplannen.
  • Verantwoordelijk voor kennisoverdracht aan de organisatie, met name richting de ISO’s.


De op te leveren resultaten zijn

  1. Werkende en gedocumenteerde processen binnen het ISMS. Binnen drie maanden na start opdracht eerste versie, december 2025 definitieve versies.
  2. Werkwijze hoe beveiliging in te bedden in roadmaps van de primaire processen. Augustus 2025
  3. Keuzemechanismen over business belang, dreigingen en risico’s in relatie tot te nemen maatregelen en daar een consistentie relatie tussen blijven leggen. September 2025
  4. Werkwijzen die rekening houden met bestaande overlegorganen en besluitvormingsprocessen. Oktober 2025.
  5. Werkende en gedocumenteerde aanpak om te komen tot continuïteitsplannen. Binnen twee maanden na start opdracht.
  6. Goedgekeurde continuïteitsplannen voor akteverwerking en KLIC (kabels en leidingen). December 2025
  7. Planning, identificatie en prioritering van bedrijfsprocessen die in 2026 uitgewerkt moeten worden naar continuïteitsplannen. December 2025
  8. Minimaal 2 ISO’s zijn na afronding van de werkzaamheden in staat deze over te nemen en voort te zetten. December 2025
  9. Duidelijk traceerbare documentatie voor overdracht en ten behoeve van aantoonbaarheid voor o.a. (ISO 27001) audits. September 2025

Functie eisen

  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 mei 2025 tot en met 31 december 2025 voor minimaal 32 uur per week.
  • WO werk- en denkniveau, aan te tonen door minimaal afgeronde relevante Hbo-opleiding of hoger, aangevuld met minimaal 8 jaar werkervaring in het vakgebied IB.
  • Minimaal 10 jaar werkervaring in informatievoorziening en/of IT in rollen als adviseur, informatieanalist, procesmodelleur, security specialist, etc.
  • Minimaal 8 jaar werkervaring in riskmanagement en/of security specialist.
  • Minimaal 4 jaar ervaring met overheidsorganisaties die wettelijke taken uitvoert en werkt met een breed stakeholderveld.
  • Minimaal twee ervaringen met het inrichten van risicomanagement processen en de opvolging daarvan.
  • Ervaring met procesontwerp en ontwikkeling, aan te tonen door 3 relevante trajecten.
  • Ervaring met risico-management: - minimaal 4 jaar als onderdeel van andere werkzaamheden of - minimaal 2 jaar specifiek als risicomanager.
  • Globaal inzicht en kennis van IT-security aan te tonen door relevante passages en ervaring in het CV.
  • Ervaring met BCM, ten minste 2 grote trajecten bij andere opdrachtgevers.
  • Ervaring met implementatie van ISMS, te minste bij één andere opdrachtgever.

Wensen

  • Beschrijving een aanpak (max 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je bent in staat om kennis over te dragen aan zittend personeel. Beschrijf hoe dat aan te pakken (max 200 woorden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je bent in staat business belangen en security eisen af te wegen, motiveer dit. (max 100 woorden). Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je bent in staat security in heldere taal uit te leggen: uitleg moet gegeven kunnen worden op MBO-niveau begrijpbare taal. Motiveer dit. Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je kunt stakeholders en besluitvorming beïnvloeden. Beschrijf hoe je dit aanpakt (max 300 woorden) Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je kunt afwijken van gebaande paden en kunt nieuwe werkwijzen ontwikkelen. Motiveer dit (max 200 woorden). Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Je bent flexibel in aanpak en toepassing van standaarden: kan afwijken van standaarden, baselines, werkwijzen, etc. Beschrijf in max 400 woorden hoe standaarden zoals BIO, ISO 27001 of vergelijkbaar ingezet en toegepast worden zonder dat dit blokkerend werkt. Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Competenties

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
• Resultaatgericht;
• Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;
• In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
• Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
• Proactief en initiatiefrijk;
• Analytisch vermogen.

Extra info

  • Standplaats: Apeldoorn
  • Startdatum: 01-05-2025
  • Einddatum: 31-12-2025
  • Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
  • Uren per week: 32-40

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 8 april 2025 in Apeldoorn. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

17.03.2025

Publicatie eindigt

27.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!