Technisch Manager deelproject renovatie Binnenhof

Nieuw

Functie omschrijving

Voor de renovatie van het Binnenhof heeft het RVB een Programmadirecteur en een Programmateam aangesteld. Het programma is opgesplitst in verschillende deelprojecten, waarvoor verschillende integraal projectmanagement teams (volgens het IPM-model) zijn aangesteld. Eén voor het bouwdeel van de Eerste Kamer en Raad van State, een team voor het bouwdeel van de Tweede Kamer en een team voor Algemene Zaken. Daarnaast is er een team voor het realiseren van een technische hoofdinfrastructuur (THI), bestaande uit o.a. de energievoorziening, ICT hoofdinfrastructuur en andere centrale voorzieningen.

Als technisch manager ben je verantwoordelijk voor de kwaliteitsborging en technische raakvlakken van het deelproject Technische Hoofdinfrastructuur. Deze rol vullen we in met een duo technisch managers. Je werkt vanuit een IPM-team en samen met een omvangrijk intern team van technisch adviseurs op gebied van bijvoorbeeld constructie, brandveiligheid, elektrotechniek, bouwkunde etc.
De focus verschuift komend jaar van ontwerp naar uitvoering. Afstemming en samenwerking met de uitvoerende partijen neemt toe, evenals het afstemmen van raakvlakken met de andere deelprojecten.

Op basis van jouw ervaring met ontwerp- en realisatie van renovaties met een flink aandeel (E- en data)-installaties en complexe raakvlakken, herken je wat aandacht vraagt en geef je sturing en coördinatie op wat nodig is om de TO-fase en straks de uitvoering goed te laten verlopen. Je beweegt je tussen diverse coördinerend architecten, diverse ontwerpteams, interne projectteams van het Rijksvastgoedbedrijf, (politieke) gebruikers en diverse externe stakeholders. Je werkt nauw samen met de ontwerp- en technisch managers van de andere deelprojecten en vertegenwoordigt het RVB in overleggen met gebruikers en aannemers.
Je acteert vanuit de rol van opdrachtgever, waarin het belang van een zorgvuldige vastlegging van besluiten, ontwerpafspraken etc. groot is, in het bijzonder de afstemming over raakvlakken met de andere deelprojecten en de afstemming met de toekomstige gebruikers.
Je hebt affiniteit met de gebruikers van de huisvesting aan het Binnenhof en je kunt hun werkprocessen snel doorgronden.

Je hebt oog voor de diverse deelbelangen en weet je staande te houden binnen de politiek bestuurlijke gevoelige context van deze renovatie.
De context waarin je werkt vormt een complex krachtenveld. Een goede onderlinge samenwerking is nadrukkelijk vereist. Je kunt daarom goed onderscheid maken tussen de zakelijke samenwerking en de persoonlijke samenwerking en hier bewust mee omgaan. Beïnvloedingsvaardigheid en omgaan met druk zijn noodzakelijke competenties.

De opdrachtgever(s)

Rijksvastgoedbedrijf
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.’

Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.

Directie Transacties en Projecten
De directie Transacties en Projecten (T&P) is de schakel naar de vastgoed- en bouwmarkt. Wij zijn verantwoordelijk voor het optimaliseren van de vastgoedportefeuille van het Rijksvastgoedbedrijf met het oog op de door de Rijksdienst gestelde eisen. Onder andere zorgen we voor het uitvoeren van de portefeuillestrategie, het realiseren van omvangrijke verkoopopgaves van vastgoed, het genereren van inkomsten door gebruik van vastgoed en het contracteren van nieuwbouw. Ook het afsluiten van (bijzondere) contracten zoals (erf)pacht, huur, medegebruik, bijzonder beheer (bodem, landingsrechten, zendmasten, windmolens, veren en tankstations) behoren tot onze kerntaken.

Afdeling Architectuur en Techniek
De afdeling Architectuur en Techniek bestaat uit tien secties: Duurzaamheid & Comfort, Bouwtechniek & Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Digitalisering & Beveiliging, Veiligheid en Gezondheid, Constructie & Brandveiligheid, Architectuur & Huisvesting, Architectuur & Stedenbouw en tot slot: Technisch Management 1 en Technisch Management 2.
Met meer dan 150 gespecialiseerde adviseurs zijn we verantwoordelijk voor de technische en architectonische kwaliteit bij complexe projecten en programma’s. Ons werkterrein strekt zich uit over de gehele gebouwenportefeuille én de verkoopopgave. En we werken aan programma’s zoals Duurzaamheid en Veilig werken op hoogte. Daarmee zetten we de toon voor de toekomstige manier van werken in de sector.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde technische opleiding op HBO-niveau in het fysieke domein, bijvoorbeeld architectuur/bouwkunde, werktuigbouwkunde, elektrotechniek.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar werkervaring. Hierbij is ten minste sprake van:
    A. De aangeboden kandidaat beschikt over ten minste 5 jaar *relevante, aantoonbare werkervaring met de voorbereiding en realisatie van omvangrijke, *complexe huisvestingsvraagstukken in de utiliteitsbouw. Hiervan is minimaal één opdracht gedaan vanaf start TO- tot en met oplevering.
    B. De aangeboden kandidaat beschikt over ten minste 5 jaar *relevante, aantoonbare werkervaring met het werken aan utiliteitsbouwprojecten in een *politiek bestuurlijke context.
    C. Tevens beschikt de aangeboden kandidaat over ervaring met:
    i) Het aansturen van een integraal technisch ontwerp- of adviesteam;
    ii) Technische kwaliteitsborging in besteks- en uitvoeringsfase;
    iii) Technisch raakvlakkenmanagement.
    D. De kandidaat beschikt vanuit opleiding of projectervaring over basiskennis van de technische disciplines constructie, elektrotechniek en werktuigbouwkunde.
  • De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA) of is bereid deze certificaten op eigen kosten te behalen binnen drie weken na startdatum opdracht. (dit dient op het CV te worden vermeld)
  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen).
  • De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

Wensen:

  • De mate van ervaring (niet langer dan 7 jaar geleden) met het werken in *complexe utiliteitsbouw projecten in een *politiek bestuurlijke context. Aspecten:
    • Aantal projecten utiliteitsbouw
    • de mate van complexiteit van de politiek bestuurlijke context.
    • de mate van complexiteit van ontwerp en uitvoering
  • Mate van ervaring (niet langer dan 7 jaar geleden) met sturen op kwaliteit in ontwerp en uitvoering van gecentraliseerde energie- en infrastructuurconcepten voor utiliteitsbouw. Aspecten:
    • Aantal projecten > 5 M€,
    • de mate waarin de kandidaat sturing gaf aan het integrale eindresultaat,
    • de mate van diversiteit en *complexiteit van de betreffende werkervaring.
  • Mate van ervaring (niet langer dan 7 jaar geleden) met het werken in een omgeving met gerubriceerde informatie. Aspecten:
    • Aantal en *complexiteit projecten
    • mate van informatie-verantwoordelijkheid vanuit rol en te beschermen belangen (TBB)

Competenties

• Analytisch en systematisch denkvermogen
• Samenwerken
• Flexibiliteit
• Organisatiesensitiviteit
• Overtuigingskracht
• Creativiteit
• Plannen en organiseren

Extra info

Startdatum: 01-04-2025
Einddatum: 31-03-2026
Optie tot verlengen: 2 opties van (elk) maximaal 12 maanden
Aantal uur per week: 20 uur

Locatie

Den Haag

Publicatiedatum

14.03.2025

Publicatie eindigt

20.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!