Woonwagencoördinator

Nieuw

Functie omschrijving

I.v.m. zwangerschapsverlof zoekt Zoetermeer tijdelijk een uitvoerend projectleider/woonwagencoördinator. De uitvoerend projectleider/ woonwagen coördinator geeft leiding aan het woonwagendossier en is het eerste aanspreekpunt voor bewoners en de gemeentelijke organisatie. De uitvoerend projectleider/woonwagencoördinator pakt actief vraagstukken op en formuleert oplossingen om te komen tot het hierboven genoemde doel. Ook wordt invulling gegeven aan het beheer van de locaties.

Tot de werkzaamheden behoort ook het oplossen van kleinere beheerproblemen zoals het legaliseren van geconstateerde strijdigheden met bestemmingsplannen en het aangaan van huur- of erfpachtovereenkomsten voor standplaatsen.

De uitvoerend projectleider/woonwagencoördinator vervult een belangrijke rol in het opstellen van en invulling geven aan het gemeentelijk beleid omtrent woonwagens.

De opdracht heeft verder betrekking op de volgende aspecten:
- Ondersteuning bij de normalisatie, herstructurering, toezicht en handhaving op de woonwagenlocaties. Ook de beleids- en juridische procedures vallen daaronder.
- Gesprekken met bewoners – heldere communicatie: men weet wat wel en niet kan en hoe de gemeente werkt, handhaaft en faciliteert.
- Zicht houden op de actuele situatie op de woonwagenlocaties. Denk hierbij aan illegale bouw, wijzigingen BRP-gegevens inzake daadwerkelijke bewoning en dergelijke.
- Zicht houden op de huidige onderhoudstoestand van zowel het openbaar gebied, de standplaatsen als de woonwagens en waar nodig hierop acteren.
- Het opstellen van een plan van aanpak om te komen tot handhaafbaar, schoon, heel en veilige woonwagencentra voor nu en in de toekomst en overdracht van de locaties aan de Stichting Woonwagenzaken Zoetermeer.

De opdrachtgever(s)

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Toelichting
Organisatie/project Zoetermeer is uitgegroeid tot een stad van ruim 128.000 inwoners. De inwoners waarderen de stad als een stad met veel ruimte en groen, een goede infrastructuur en een hoog voorzieningenniveau. Binnen de stad bevinden zich verschillende woonwagenlocaties waarvan een aantal bij de gemeente in bezit zijn en door de gemeente worden beheerd.

Het beleid van de gemeente is erop gericht om woonwagencentra te hebben die schoon, heel en veilig zijn. De gemeente beziet het wonen in een woonwagen als een woonwens, waarin de gemeente zo mogelijk moet faciliteren. De gemeente voert momenteel een woonbehoefteonderzoek uit om te bezien wat de vraag is naar woonwagens in de gemeente. Daarbij is het de bedoeling dat binnen afzienbare tijd nieuw woonwagenbeleid wordt vastgesteld.

Uiteindelijk wil de gemeente graag komen tot normalisatie en overdracht van de in gemeentelijk beheer zijnde woonwagenlocaties aan de woningbouwcorporaties die verenigd zijn in de Stichting Woonwagenzaken Zoetermeer (SWZ).

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Aantoonbare werkervaring met het coördineren van woonwagendossiers bij een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met organiseren van bewoners bijeenkomsten en het voeren van bewoners gesprekken;

Wensen:

  • 6Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het coördineren van woonwagendossiers bij een gemeente (30 punten);
  • Een door de kandidaat geschreven motivatie waaruit naar voren komt dat hij/zij in staat is om het beheer van woonwagenlocaties feitelijk te kunnen uitvoeren (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van woonwagenbeleid (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met de overdracht van woonwagenlocaties, duidelijk naar voren komend van uit het cv (20 punten).

Competenties

  • Bestuurlijke Sensitiviteit: Hoog niveau van bestuurlijke sensitiviteit en ervaring in het werken met bestuurders en woningcorporaties;
  • Resultaatgerichtheid: Werkt doel- en resultaatgericht, met behoud van collegiale en menselijke verhoudingen, en presenteert zich als onderdeel van de gemeente;
  • Communicatie: Sterke vaardigheden in het ontwikkelen en uitvoeren van communicatie- en participatieplannen.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 15-10-2025
Optie tot verlengen: 1 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 32 uur
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: ma t/m vrij.

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 1 april 2025, tussen 13.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Locatie

Zoetermeer

Publicatiedatum

13.03.2025

Publicatie eindigt

20.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!