Afval & Grondstoffen - Verandermanager Inzameling

Nieuw

Functie omschrijving

1) Stelt samen met de implementatiemanager Gebiedsgericht Inzamelen een traject op en begeleidt/realiseert samen met de verantwoordelijke functionarissen van de directie Afval en Grondstoffen de daadwerkelijke transitie van fractiegericht naar gebiedsgericht inzamelen.
2) Levert vanuit zijn jarenlange kennis van de afval- en inzamelbranche een actieve bijdrage aan het nieuwe organisatieplan van de afdeling Inzameling en het optimaliseren van de operationele bedrijfsvoering, ten behoeve van een schoner Amsterdam en zo ook minder klachten op 14020. Voorgaande ook voor tactische en strategische realisatie met betrekking tot de afvalinzameling.
3) Zorgt voor een adequate en passende communicatie richting alle lagen medewerkers Inzameling, teneinde voor duidelijkheid, begrip en deelname te zorgen.

Werkzaamheden

In de functie van Verandermanager Inzameling geef je mede leiding aan de verandering van de afdeling Inzameling die bestaat uit circa 400 medewerkers en externen met als onderdelen Huisvuilinzameling, Bedrijfsafval, Grof, TAM, Waardestromen en Rest OAIS, waarbij je nauw samenwerkt met het management van de afdeling. Als verandermanager ben je verantwoordelijk voor het realiseren van de verandering van de organisatie van de afdeling en draag je bij aan een efficiënte bedrijfsvoering; je rapporteert over de resultaten hiervan aan de directeur Afval en Grondstoffen en werkt daarbij nauw samen met het managementteam.

Het belangrijkste onderdeel van de opdracht is het vormgeven en implementeren van Gebiedsgericht Inzamelen (GGI); een transitie van fractiegericht naar gebiedsgericht inzamelen, teneinde een optimale inzameling te bewerkstelligen voor de hoofdstad. Het op een adequate wijze betrekken van het personeel is daarbij van groot belang. Hierbij is eveneens een belangrijk aandachtspunt de op handen zijnde grootscheepse ontwikkelingen ten aanzien van de verhuizing van de werven. Naast voornoemde rol draag je bij aan de verbeteringen in de operationele en logistiek processen.

Als MT-lid Inzameling lever je ook een belangrijke bijdrage aan de visie, het beleid en de bedrijfsvoering en -realisatie voor de komende jaren van de afdeling Inzameling. Daarbij ben je in staat in het spanningsveld tussen de politiek/bestuur en de burgers/bedrijven/bezoekers van de gemeente Amsterdam te laveren, om de geformuleerde korte-, middellange- en lange termijn doelstellingen te kunnen helpen realiseren.

Dit doe je op een gemiddelde werkdag
• Het realiseren van de veranderopgave van fractiegericht naar gebiedsgericht inzamelen voor de afdeling Inzameling;
• Het daarbij meenemen van de ontwikkelingen ten aanzien van de werven;
• Nauw betrekken van de medewerkers tijdens het hele proces om de transitie soepel de laten verlopen;
• Aandacht voor de medezeggenschap;
• Het bedenken van nieuwe en aansprekende vormen van communicatie;
• Het adviseren over een goede dagelijkse bedrijfsvoering ;
• Opstellen van de periodieke rapportages over de voortgang.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever:
Hier ga je aan de slag:
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers. Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.

De directie Afval & Grondstoffen werkt aan een schone stad zonder afval (op straat). Inzamelen van afval en zorgen voor de juiste verwerking zijn onze kerntaken. Onze opgave is om de dienstverlening en de bedrijfsvoering sterk te verbeteren zodat er méér afval gerecycled en hergebruikt wordt, het inzamelproces bijdraagt aan schone straten en dat alles tegen een acceptabele prijs. De directie Afval & Grondstoffen is onderdeel van het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer en kent vier afdelingen met in totaal zo’n 650 medewerkers. De afdeling Inzameling is met 360 medewerkers de grootste. Daarnaast zijn er de afdelingen Bedrijfsbureau, Assets inzamelvoorzieningen en Strategie Beleid en Projecten.

Na sluiting van de tender worden de gesprekken zo spoedig mogelijk daarna ingepland. Na gunning volgt eveneens zsm start, maar inzet is per 1 april 2025.

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende WO-diploma.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in organisaties als directie/MT-lid.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in de afval-/inzamelbranche.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met transitie in de afvalbranche naar gebiedsgericht inzamelen.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met complexe ambtelijke/bestuurlijke opdrachten.

Extra info

• Startdatum: 01-04-2025
• Einddatum: 31-12-2025
• Optioneel tot verlenging: Ja
• Aantal uren gemiddeld per week: 28 - 32
• Planning interviews: nader te bepalen

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

11.03.2025

Publicatie eindigt

18.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!