Juridisch adviseur - Bestuur- & Managementondersteuning

Nieuw

Functie omschrijving

Binnen het team Juridische Zaken op de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning van de gemeente Staphorst zijn wij zo snel mogelijk op zoek naar een juridisch adviseur. Het betreft een periode van 4 maanden met de mogelijkheid tot verlenging.

Als juridisch adviseur maak je deel uit van ons enthousiaste team bestaande uit vijf personen. Het team bestaat uit drie adviseurs en twee juridisch medewerkers. In het team creëren we een levendige sfeer waarin we met elkaar sparren en gezamenlijk op zoek gaan naar oplossingen voor uiteenlopende juridische vraagstukken.

Werkzaamheden

  • Adviseren van het bestuur, het managementteam en collega’s over juridische vraagstukken op privaat- en publiekrechtelijk gebied. Je hebt hierbij een heldere prioritering en strategie
  • Signaleren en analyseren van in- en externe ontwikkelingen binnen het vakgebied en vertalen naar beleidsvoorstellen of -wijzigingen
  • Je hebt kijk op interne, lokale én regionale samenwerking en bent goed in staat ook over de grenzen van je eigen vakgebied heen advies uit te brengen (integrale advisering)
  • Toetsen, opstellen of actualiseren van verordeningen, beleid, mandaten of overeenkomsten
  • Je wordt secretaris van de bezwaarschriftencommissie
  • In afstemming met de collega’s draag je bij aan de afhandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo), bezwaren en klachten. Ook de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften of ondersteuning hierbij van andere afdelingen hierbij behoort tot de werkzaamheden
  • Je hebt ervaring de bezwaarschriftencommissie te ondersteunen in de rol van secretaris. Dit houdt in het voorbespreken en zorgdragen van verslaglegging van de hoorzittingen en advisering van de commissie. (De rol van ambtelijk secretaris is belegd binnen het team)
  • Je kunt jezelf zowel schriftelijk als mondeling overtuigend verwoorden
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke (on)mogelijkheden

De opdrachtgever(s)

Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met bijna 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.

Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een juridische richting;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een juridische functie bij een gemeente;

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Aantoonbare kennis van en werkervaring met bestuursrecht (20 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij een gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als secretaris van de commissie bezwaarschriften (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met beroep- en bezwaarschriften (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de Woo (20 punten)

Competenties

  • Je hebt kijk op interne, lokale én regionale samenwerking en bent goed in staat ook over de grenzen van je eigen vakgebied heen advies uit te brengen (integrale advisering);
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke (on)mogelijkheden;
  • Je bent integer;
  • Je kunt jezelf zowel schriftelijk als mondeling overtuigend verwoorden;
  • Je kunt goed samenwerken en bent klantgericht. Je bent intern een verbindende schakel met je collega juristen. Je pakt samen met het team de werkzaamheden op zoals juridische vraagstukken, bezwaarschriften, beroepszaken, mediation en Woo verzoeken
  • Je bent vakkundig en kunt de vraagstukken goed analyseren;
  • Je hebt een heldere prioritering en strategie. Je geeft rolvast advies aan de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-08-2025
Optie tot verlengen: 2 maal 4 maand(en)
Aantal uur per week: 32-36 uur
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma-di-wo-do-vr


De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 maart 2025 vanaf 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 maart 2025 bericht en een link voor een assessment. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Staphorst

Publicatiedatum

11.03.2025

Publicatie eindigt

17.03.2025

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!