Verkeerskundig Adviseur/ Juridisch Wegbeheerder

Nieuw

Functie omschrijving

Jouw rol in het team Mobiliteit en Parkeren is gericht op het operationele juridisch wegbeheer (bereikbaarheidsoverleggen, verkeersmaatregelen en Verkeersbesluiten). Je werkt nauw samen met de Verkeersregisseur en de planner van infraprojecten. Jullie vormen een team dat erop gericht is grip te houden op het verkeer. Afstemming over omleidingen en werkzaamheden op de relatief korte termijn is georganiseerd binnen het WegBeheerdersOverleg (WBO). In het WBO hebben ook de hulpdiensten, OV maatschappijen en handhavers zitting en dat zijn belangrijke partners voor jouw werk. De verkeersregisseur zit dit overleg voor.

Daarnaast vragen we je mee te denken over de langere termijn. Er staat bij ons een aantal forse bouwopgaven en grote infrastructurele projecten op te planning. Deze hebben een forse invloed op de bereikbaarheid van de stad en beïnvloeden elkaar. Je denkt mee in de strategische planning & organisatie, het inventariseren van knelpunten, het bepalen van de verkeerskundige impact en het meedenken in oplossingen. Aanvullend ondersteun je je collega’s op het gebied van verkeersveiligheid, waaronder de toepassing van “Duurzaam Veilig”. Je denkt mee met projecten en helpt bij klachten en meldingen van inwoners/bedrijven. Je toetst bouwplannen en verkeersontwerpen op basis van verkeersveiligheid en doorstroming.

Werkzaamheden

Je krijgt een afwisselde opdracht met een uitdaging. Je werkt aan verschillende RO- en infrastructuur projecten in de stad, geeft adviezen en toetst aan verkeerstechnische uitgangspunten. Daarnaast ga je bij de gemeente het juridisch wegbeheer optimaliseren. Je taken bestaan uit:
- Het zorgdragen voor het juridisch wegbeheer waaronder het zorgdragen voor/organiseren van verkeersbesluiten, het toetsen van omleidingsplannen/BLVC plannen (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) bij bouw- en infrastructuur projecten en het adviseren/toetsen van tijdelijke verkeersmaatregelen bij projecten in de stad;
- Het deelnemen aan het wegbeheerdersoverleg WBO;
- Het inbrengen en toetsen van verkeerskundige uitgangspunten bij procedures van omgevingsvergunningen en bestemmingsplannen en (infrastructuur) projecten;
- Het adviseren van management en bestuur over verkeerskundige vraagstukken op straatniveau;
- Het adviseren bij klachten/verzoeken van bewoners en wensen van bestuur op het gebied van bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

De opdrachtgever(s)

Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, maar koestert zijn eigenheid. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Werken voor Rijswijk betekent werken voor een gemeente met een dorps karakter die sterk groeit en grootstedelijke uitdagingen heeft, in een regio die altijd in beweging is. Hier kunnen 60.000 inwoners, ondernemers en bezoekers van Rijswijk prettig én gezond wonen, werken én meedoen. De missie van de gemeentelijke organisatie is: ‘De verantwoordelijkheid om het fantastisch te doen voor Rijswijk’.

In de gemeentelijke organisatie werken ongeveer 600 medewerkers in 35 verschillende teams, verdeeld over 5 domeinen. We werken op basis van eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. Dit biedt de kans om in teams nauw samen te werken aan het realiseren van (maatschappelijke) doelen. Het gaat daarbij vooral om het behalen van resultaat, waarbij flexibiliteit en creativiteit belangrijke eigenschappen zijn. Onze kernwaarden zijn Toegewijd, Betrokken, Betrouwbaar en Deskundig.

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Team
Als verkeerskundig adviseur/juridisch wegbeheerder kom te werken in team Mobiliteit en Parkeren, een diverse groep van ongeveer 30 professionals, van jonge talenten tot ervaren collega's, met een rijke mix van frisse ideeën en jarenlange kennis. Het team is verantwoordelijk voor alle facetten van de mobiliteitsketen, van strategische advisering bij grote binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen tot verkeersregie, deelmobiliteit, fietsbeleid, verkeersveiligheid en parkeerregulering.

Je werkt nauw samen met team Stadsbeheer. Stadsbeheer is verantwoordelijk voor het beheer en de (her)inrichting van de openbare buitenruimte van o.a. woonwijken, parken, infrastructuur en bedrijventerreinen. Hier valt ook het ingenieursbureau onder, dat zorgt voor het uitwerken van ontwerpen, het aanbesteden van werken, begeleiden van de aannemer tijdens de uitvoering.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • Beschikbaar per 1 april 2025 voor 36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen;
  • Minimaal een afgeronde HBO-bachelor opleiding op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en/of mobiliteit;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur op het gebied van verkeer.

Wensen:

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar in het verstrekken van adviezen op het gebied van juridisch wegbeheer binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als adviseur op het gebied van verkeer (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren van management en bestuur over verkeerskundige vraagstukken op straatniveau, benoem waar dit is opgedaan(15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het inbrengen en toetsen van verkeerskundige uitgangspunten bij procedures van omgevingsvergunningen en bestemmingsplannen en (infrastructuur) projecten (20 punten).

Competenties

Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • Je bent bewust van de omgeving en handelt daarnaar;
  • Je kunt goed samenwerken, je bent daadkrachtig en oplossingsgericht;
  • Je bent politiek bestuurlijk sensitief;
  • Je kunt goed organiseren en behoudt het overzicht;
  • Je bent communicatief vaardig.

Extra info

Startdatum: 01-04-2025
Einddatum: 01-04-2026
Optie tot verlengen: 2 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 36 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.


De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 19 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 18 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Locatie

Rijswijk

Publicatiedatum

08.03.2025

Publicatie eindigt

13.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!