Interim Hoofd Directiezaken

Nieuw

Functie omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!

De stad groeit en klantvragen worden complexer, dat brengt mooie uitdagingen met zich mee. Daarom zoeken we een ervaren manager die organisatieontwikkelingen voortzet en versterkt. Klaar om impact te maken?  

De opdracht is binnen het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Het dagelijkse werk van Stadsbedrijven is hét visitekaartje van de gemeente Utrecht. Of het nu gaat om het inzamelen van afval, het beheren van sportlocaties, de bereikbaarheid van en in de stad en het onderhouden van bomen, grachten of riolen. Iedereen ziet ons werk!

Jouw team Directiezaken is onderdeel van de afdeling Bedrijfsvoering binnen Stadsbedrijven en bestaat uit ongeveer 23 medewerkers verdeeld over 5 vakgebieden. Deze vakgebieden zijn onder andere verantwoordelijk voor het secretariaat, klachten & meldingen, ondersteuning staven en directie, juridische zaken, en veilig en gezond werken. 

Je maakt onderdeel uit van Management Team van Bedrijfsvoering en rapporteert rechtstreeks aan het Afdelingshoofd Bedrijfsvoering.

 Opdrachtomschrijving
Als Interim Hoofd Directiezaken speel je een sleutelrol in de toekomst van het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Je bouwt voort op de ingezette koers en helpt de organisatie proactiever en effectiever te werken. Met een scherp oog voor het geheel meet, analyseer en stuur je bij waar nodig.

Je faciliteert verandering door nieuwe procedures en beleid te implementeren, waarbij je zorgt voor betrokkenheid en draagvlak binnen de organisatie. Heldere communicatie en duidelijke afspraken staan hierbij centraal. Jij motiveert mensen en fungeert als escalatiepunt. Jij focust je op de ontwikkeling van je teamleden. Je biedt training en groeikansen, zodat iedereen klaar is voor de toekomst. Loopt iets niet zoals verwacht? Jij schakelt direct met de juiste mensen.

Ook werk je mee aan complexe strategische dossiers. Voorbeelden van complexe dossiers zijn het nieuwbouw traject van de Tractieweg of de energietransitie. Op hoofdlijnen houd jij je bezig met de strategische en juridisch aspecten van deze dossiers. Daarnaast zorg jij voor de juiste vertaling richting de teams.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is beperkt sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
• Vormgeven van een huisvestingsplan.
• Veilig en gezond werken naar hoger niveau brengen.
• Jaarplan voor de afdeling directiezaken.
• Notitie over de inzet juridisch advisering binnen stadsbedrijven.

Omschrijving kandidaat

Jij hebt/bent:
• Wo werk- en denkniveau.
• Minimaal 8 jaar leidinggevende ervaring binnen een politiek bestuurlijke omgeving.
• Minimaal 10 jaar ervaring met interim management binnen een politiek bestuurlijke omgeving.
• Minimaal 3 jaar ervaring binnen het domein Openbare Ruimte.
• Kennis van of ervaring met (complexe) dossiers is een pre.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
Jij weet hoe je procesverbeteringen doorvoert en ambities omzet in concrete resultaten. Je behoudt het overzicht en verliest het grotere geheel niet uit het oog. Daarnaast ben je in staat om op alle niveaus binnen de organisatie verandering te realiseren. Jouw vakgebieden binnen Directiezaken hebben inhoudelijke lijnen met de andere onderdelen van Stadsbedrijven en het concern als het gaat over de kaders op het vakgebied. Als hoofd Directiezaken overzie je dat dit goed loopt en escaleer je indien nodig.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Functie eisen

  • De kandidaat heeft een wo werk- en denkniveau:
  • De kandidaat heeft minimaal 8 jaar leidinggevende ervaring binnen een politiek bestuurlijke omgeving:

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring met interim management binnen een politiek bestuurlijke omgeving:
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring binnen het domein Openbare Ruimte:
  • Beschrijf je ervaring met (complexe) dossiers. Geef hierbij waar de strategische complexiteit zit en wat jouw rol is geweest. (maximaal 300 woorden):

Extra info

  • Periode: 1 april 2025 tot 1 juli 2025 (3 aantal maanden) met mogelijke optie tot verlenging
  • Belasting: 25 - 36 uur per week gemiddeld

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 18 en 19 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

08.03.2025

Publicatie eindigt

13.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!