Data Analist

Nieuw

Functie omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!

Onze organisatie bevindt zich in een transitie waarin data-gedreven werken een steeds grotere rol gaat spelen. Om goed te kunnen sturen willen we beter in staat zijn beslissingen te baseren op heldere en betrouwbare data-inzichten.

De afdeling Juridische Zaken is onder andere verantwoordelijk voor het tijdig en juist afhandelen van bezwaar- en beroepschriften, behandelen van verzoeken op grond van de Wet open overheid, schademeldingen en juridische adviesvraagstukken. Hierbij maakt de afdeling gebruik van een zaaksysteem. Om goed te kunnen sturen zijn goede rapportages en dashboards voor Juridische Zaken cruciaal.

De afdeling Concern Control speelt een centrale rol in het ondersteunen van de besluitvorming en sturing binnen de gemeentelijke organisatie. Deze afdeling adviseert en controleert organisatieonderdelen op het gebied van financiën, risico’s en prestaties. Toegang tot actuele en uniforme managementinformatie is daarbij essentieel.

Vanuit een multidisciplinair Informatie- en Procesmanagementteam ondersteunen wij onder andere de bovengenoemde afdelingen in het versterken van het data-gedreven werken door de ontwikkeling van goede rapportages en dashboards. Om die rapportages en dashboards verder te verbeteren, zoeken we een Data Analist helpt inzicht te brengen in onze data en de vertaalslag kan maken naar bruikbare informatie voor de stakeholders.

Opdrachtomschrijving
De Data Analist zal verantwoordelijk zijn voor het analyseren, ontwerpen en bouwen van dashboards en datasets in Tableau. De focus ligt op het optimaliseren van prestaties, valideren van de output met stakeholders en het waarborgen van een correcte en gedocumenteerde dataweergave. Daarnaast wordt verwacht dat de analist bijdraagt aan de verbetering van de data-architectuur door middel van vooranalyses en wijzigingsverzoeken richting het datawarehouse-team.

Je taken zijn:
• Onderzoeken behoeften stakeholders.
• Analyseren van databronnen en bestaande dashboard en rapportages.
• Doen van wijzigingsverzoeken bij het datawarehouse team (IT).
• Opbouwen van datasets.
• Koppelen van data uit verschillende bronnen.
• Ontwikkelen van dashboards.
• Testen en valideren van dashboards samen met stakeholders.
• Documenteren van de dashboards en processen.
• Onderhouden van contact met stakeholders.

Resultaat van de opdracht
De opdracht is succesvol afgerond als:
• De afdeling Juridische Zaken beschikt over goede, actuele en toegankelijke dashboards en rapportages in Tableau met data uit het Zaaksysteem.
• De afdeling Concern Control beschikt over een goede, actuele en toegankelijke dashboards met data uit SAP.
• Er een concrete bijdrage geleverd is aan verdere professionalisering van data gedreven werken binnen het bedrijfsvoeringsdomein van gemeente Utrecht.

Omschrijving kandidaat

Jij hebt/bent:
• Minimaal een afgeronde hbo-opleiding.
• Bij voorkeur een opleiding op het gebied van data.
• Ervaring in het werken met SQL.
• Bij voorkeur ervaring met BI-tools (Tableau, Cognos, Power BI) ten behoeve van het bouwen van dashboards en rapportages.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
• Leergierig.
• Zelfstandig, proactief, initiatief nemen.
• Communicatief vaardig.
• Kunnen omgaan met verschillende belangen en stakeholders.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Functie eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo-opleiding:
  • De kandidaat heeft een opleiding op het gebied van data:
  • De kandidaat heeft ervaring in het werken met SQL (geef de meest relevante optie aan):
  • De kandidaat heeft ervaring met BI-tools (bij voorkeur: Tableau, Cognos, Power BI):
  • Geef een voorbeeld van een dashboards en een complexe rapportage die je hebt gebouwd. Wat waren de uitdagingen:
  • Beschrijf een situatie waarbij je te maken had met verschillende belangen en stakeholders (maximaal 200 woorden):
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Extra info

  • Periode: Van 01-04-2025 tot 01-12-2025 (8 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
  • Belasting: 32 tot 36 uur per week gemiddeld

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 19, 20 en 21 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Hybride werken is bespreekbaar. De vaste standplaats is het Stadskantoor van gemeente Utrecht.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

07.03.2025

Publicatie eindigt

13.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!