Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte

Nieuw

Functie omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!

Utrecht is een van de snelst groeiende steden van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere mobiliteit, energietransitie en gebiedsontwikkeling/woningbouw. We brengen daarbij onze ambitie in de praktijk: Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen. Dit plan is openbaar en uitgewerkt in de Ruimtelijke Strategie Utrecht.

De afdeling Openbare Ruimte, Klimaat en Groen bestaat uit 5 teams en ongeveer 75 medewerkers. De afdeling is door de organisatiewijzing van de ontwikkelorganisatie Ruimte per 1 januari 2025 in het leven geroepen.

Als Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte ben je binnen jouw opdracht verantwoordelijk voor het opbouwen van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte.

Werkzaamheden

Opdrachtomschrijving
Als Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte krijg je de verantwoordelijkheid voor het realiseren van (her)inrichtingsprojecten van openbare ruimten. Het team Beleid en Programmering maakt de programmering en het programma van eisen, welke vervolgens overgedragen wordt aan het team Ontwerp en Uitvoering. Dit team is vervolgens verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en realisatie van de projecten.

Het realiseren van doelstellingen en resultaten gebeurt aan de hand van projecten waar het team de startnotities en projectplannen voor opstelt. De startnotitie wordt geaccordeerd door de opdrachtgever (team beleid en programmering). De teammanager bewaakt de realisatie van die projecten na goedkeuring en stuurt zo nodig bij. De afdeling heeft samenwerkingsafspraken en subsidiëring afgesproken met diverse partijen buiten de gemeente. Bijvoorbeeld Utrecht Natuurlijk, Dierenbeschermingsorganisaties, Recreatieschap. Het team beheert deze samenwerkingen.

Veel van de werkzaamheden voor herinrichting hebben te maken met Groen (75%) en spelen (25%). Voorbeelden van lopende projecten zijn:
- Natuurgebied Zuilen
- Rondje Stadseiland
- Nieuwe speelplek Binnenstad-noord

In deze opdracht ben je inhoudelijk opdrachtgever voor de uitvoering van projecten en geef je leiding aan een klein, nog samen te stellen, team van ongeveer 5 fte. Afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de projecten schakel je projectmanagers bij vanuit de organisaties. Naast het aansturen van dit deels nieuw te vormen team en het oppakken van projecten, is samenwerken in een brede context met verschillende belanghebbenden/stakeholders een belangrijk onderdeel van je werk. Zo heb je afstemming met het organisatieonderdeel Stadsbedrijven voor vervangingsvraagstukken. Werk je samen met aannemers om samen tot een plan voor uitvoering te komen. Sta je in contact met de wijk, buurt, straat om Samen Stad te Maken.

Concreet houd jij je bezig met de volgende werkzaamheden:
• Planning van de korte termijn programmering (initiëren, monitoring, resultaat, budget, capaciteit, levering).
• Opstellen van uitvoeringsprogramma's.
• (aan)Sturen van projectmanagers.
• Toetsen van ontwerp- en uitvoeringsplannen.
• Sparringpartner van team beleid en programmering en overige organisatieonderdelen.
• Bestuurlijke advisering.
• HR en Financiën.

De teammanager is voor een beperkt aantal medewerkers verantwoordelijk voor de normale HR-taken.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
• Het opzetten van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte.
• Gedefinieerde uitvoeringsprogramma’s.
• Een planning van de korte termijn programmering.

Omschrijving kandidaat

Je hebt/bent:
• Een afgeronde hbo opleiding.
• Minimaal 10 jaar ervaring in een leidinggevende of aansturende rol in de openbare ruimte.
• Bij voorkeur minimaal 10 jaar ervaring met het uitvoeren van inrichtingsvraagstukken binnen de openbare ruimte.
• Een inspirerende en overtuigende persoonlijkheid in relatie tot vraagstukken van groen, natuur biodiversiteit en spelen.
• Bij voorkeur ervaring met een nog op te zetten team.
• Bij voorkeur 5 jaar ervaring als kwartiermaker.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
• Samenwerken met zowel interne als externe belanghebbenden.
• Onderhandelingsvaardigheden; je bent in staat om collega’s en externe partijen te overtuigen van het belang van groen, natuur en biodiversiteit in stedelijke ontwikkelingen.
• Stevig in je schoenen staan; je kunt een boodschap op een inspirerende manier overbrengen, zodat we onze ambitieuze doelen kunnen realiseren.
• Communicatiekracht: je communiceert gericht en doelgericht, met enthousiasme en inhoudelijke kennis als jouw kracht.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Functie eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde hbo opleiding:
  • De kandidaat heeft ervaring met een nog op te zetten team:
  • De kandidaat heeft ervaring als kwartiermaker:
  • Beschrijf kort en bondig hoe jij je onderscheid als kwartiermaker en wat is jouw aanpak hierin:

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in een leidinggevende of aansturende rol in de openbare ruimte:
  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring met het uitvoeren van inrichtingsvraagstukken binnen de openbare ruimte:

Extra info

  • Periode: 01-04-2025 tot 01-12-2025 (8 maanden); met optie tot verlenging
  • Belasting: 32 uur per week gemiddeld

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 19 en 20 maart 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

07.03.2025

Publicatie eindigt

13.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!