Senior Java ontwikkelaar - Nieuwe Ozon endpoints

Nieuw

Functie omschrijving

Voor de DSO OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een Senior Java ontwikkelaar.

Het Kadaster is ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. De Omgevingswet moet verheldering en efficiëntie bieden. Een samenhangende benadering moet leiden tot een goede en duurzame fysieke leefomgeving.

De dienst Ozon vervult een belangrijke rol in het Digitaal Stelsel Omgevingswet door Omgevingsdocumenten van de Bevoegd Gezagen te valideren en te registreren en vervolgens beschikbaar te stellen via diverse API’s. Op basis van de API’s van Ozon is het onder andere mogelijk Omgevingsdocumenten te bekijken in de GEO-viewers van het DSO. Daarnaast maken ze een koppeling met Toepasbare Regels mogelijk waarmee burgers worden geholpen bij het aanvragen van een vergunning.

Opdrachtomschrijving

Het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening (endpoint) in Ozon voor additionele filterfunctionaliteit.

Voor het ondersteunen van het uitzetten van de functionaliteit ‘Viewer zoeken op onderwerpen’ in de DSO Viewer is er noodzaak voor het ontwikkelen van een endpoint dat op basis van een locatie alle relevante onderwerpen teruggeeft. Ten behoeve van deze werkzaamheden is uitgebreide kennis van de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (TPOD's) en het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW) nodig. De onderwerpen worden bepaald o.b.v. inhoudelijke objecttypen uit het IMOW.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Java (21);
  • Spring Boot (3);
  • OpenAPI;
  • PostgreSQL / PostGIS;
  • XML/GML;
  • GeoJSON;
  • Hibernate;
  • Swagger;
  • JPA;
  • Redis;
  • RabbitMQ;
  • Container technologie (Docker, Kubernetes, Cloud);
  • CI/CD tooling (Git, Tekton, ArgoCD, Maven);

Werkzaamheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Het ontwikkelen van een endpoint voor het filteren en aanleveren van relevante onderwerpen uit omgevingsplannen, op basis van een locatie.

De op te leveren resultaten zijn

  • Op 31-12-2025 de in de applicatie geïntegreerde API, goedgekeurd in de keten acceptatietest;
  • Goed voorbereide en gedetailleerde stories voor elke sprint;
  • Een realistische sprintplanning voor elk kwartaal;
  • Code van goede kwaliteit, geschreven op een manier dat andere ontwikkelaars dit ook begrijpen;
  • Sonar code score minimaal 3x B (Security, Reliability, Maintainability);
  • Een gedegen testdekking voor je code, minimaal 80%;
  • Documentatie van de producten, als documenten in GIT en als comments in je code.

De opdrachtgever(s)

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Functie eisen

  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 01-04-2025 tot en met 31-12-2025 voor minimaal 36 uur per week.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 8 jaar ervaring met Java ontwikkeling.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met Spring Boot, OpenAPI, Swagger, PostGIS, XML/GML, (Geo)JSON.
  • Minimaal 2 jaar recente en relevante ervaring met software ontwikkeling van DSO-LV applicaties en van de standaarden TPOD en IMOW.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met en kennis van de koppelvlakken/API’s en informatiestromen van de DSO-planketen.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

Wensen

  • U geeft een beschrijving van uw bredere ervaring met GEO data en tooling als Postgres/PostGIS, XML/GML en GeoJSON (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van uw ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met Java, Spring Boot, API ontwikkeling en de hierbij relevante tooling zoals OpenAPI en Swagger (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van uw ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met software ontwikkeling voor het DSO en de daarbij horende standaarden en de informatiemodellen TPOD en IMOW (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van uw ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Competenties

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
• Resultaatgericht;
• Helicopterview;
• In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
• Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
• Proactief en initiatiefrijk;
• Analytisch vermogen.

Extra info

  • Standplaats: Apeldoorn
  • Startdatum: 01-04-2025
  • Einddatum: 31-12-2025
  • Optie tot verlenging: 1 x 3 maanden
  • Uren per week: 36

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 19 maart 2025 via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

03.03.2025

Publicatie eindigt

13.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!