- Detachering
- 97,50
- 32 uur pw, 12 mnd
Implementatietrekker Beheeracceptatieproces

Functie omschrijving
Om deze verbetering te realiseren, is er een projectteam BAP samengesteld binnen Team Openbare Ruimte & Gebieden; één van de afdelingen van Stedelijk Beheer. Dit projectteam is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, validatie, goedkeuring, vrijgave en implementatie van de verbeteringen van het BAP. Deze verbeteringen raken onder andere de taken en verantwoordelijkheden van alle in het BAP betrokken rollen, de producten en templates die benodigde zijn bij het doorlopen van het BAP, het ondersteunen van de werkwijze met automatisering en het organiseren van een aantal randvoorwaarden. Voor de randvoorwaarden valt bijvoorbeeld te denken aan een integraal programma van eisen dat bij de start van een project meegegeven kan worden door Stedelijk Beheer. Dit gebeurt allemaal in nauwe samenwerking met de beheerorganisatie, die uiteindelijk conform de verbeterde werkwijze moet gaan werken. Deze beheerorganisatie betreft de assetteams van Stedelijk Beheer, te weten Civiele Constructies (CC), Groen, Wegen en Water (GWW), en Licht. Onderdeel van de opdracht van het projectteam BAP is om de verbeteringen vast te leggen in het assetmanagementsysteem. Dit assetmanagementsysteem bestaat uit een procesmodel waarin alle assetmanagement processen van Stedelijk Beheer uitgewerkt, vastgelegd en aan de medewerker beschikbaar gesteld zijn.
Een ander belangrijk onderdeel van de opdracht van het projectteam BAP, is het implementeren van de verbeteringen bij alle bij het BAP betrokken medewerkers. Daarom zoeken wij een sociaal sterke implementatietrekker die onderdeel wordt van het projectteam met kennis van assetmanagement en verandermanagement voor 32-36 uur per week voor een periode van minimaal 12 maanden. Het is een specifieke rol, want als implementatietrekker ben je de trekker en aanspreekpunt van het implementeren van alle verbeteringen die voortkomen uit de opdracht van het projectteam. Met het implementeren van de verbeterde werkwijze, producten, templates en automatisering draag je bij aan het versterken van het beheerperspectief in projecten daarmee aan het verder inrichten van de assetmanagementorganisatie. Op basis van de lessen die je trekt uit de implementatie, stuur je bij om de implementatiedoelstelling te behalen en denk je mee in het projectteam BAP.
De implementatietrekker werkt in en wordt onderdeel van het Projectteam BAP. Het programmateam bestaat verder uit procestrekker BAP, een bedrijfsarchitect en een procesarchitect, procesmodelleurs en procesbegeleiders en diverse vertegenwoordigers vanuit de ketenpartners. De werkzaamheden van het projectteam BAP worden gecoördineerd door de procestrekker BAP. Het projectteam BAP rapporteert aan een gedelegeerd opdrachtgever vanuit het MT Stedelijk Beheer en stuurt waar nodig bij. De belangrijkste stakeholders zijn: Stadswerken Grond en Ontwikkeling (G&O), het Projectmanagementbureau (PMB), het Ingenieursbureau Amsterdam (IB) en Ruimte en Duurzaamheid (R&D).
Werkzaamheden
- Aanmelding – Projecten melden zich aan bij het Beheerloket, Stedelijk beheer registreert en beoordeelt de aanmelding;
- Routering – Het beheerteam dat samen het beheerperspectief richting het project moet borgen wordt samengesteld en geïnformeerd;
- Opstart – Het beheerteam en het project stemmen eisen en verwachtingen af;
- Ontwerp – Het beheerteam beoordeelt en valideert het ontwerpen in de verschillende ontwerpfasen en behartigt het beheerperspectief;
- Realisatie – Het beheerteam beoordeelt en valideert de uitvoering en behartigt het beheerperspectief;
- Overdracht – Het beheerteam beoordeelt het overdrachtsdossier zodat dit verwerkt kan worden in de beheersystemen;
2. Het implementeren van de volgende templates en producten:
- Een integraal programma van eisen;
- De beheerkostentoets;
- De diverse templates.
3. Het implementeren van software die de werkwijze ondersteunt. Hier valt tenminste onder:
- Microsoft Teams (in het kader van BAP);
- De beheerloket applicatie;
- Mogelijke aanvullingen die in beeld komen naarmate het project verdere automatiseringsbehoefte in kaart brengt.
Bij het implementeren van werkwijze, producten en/of templates, lever je in elk geval de volgende producten op ter voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de implementatie:
- Implementatieplan(nen);
- Trainingsmateriaal en trainingsessies;
- Ondersteunend materiaal;
- Simulatie sessies;
- Vragensessies. Per implementatievraagstuk maak je dit specifiek gemaakt worden in een afgestemd implementatieplan.
De opdrachtgever(s)
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
Verkeer en Openbare Ruimte zorgt voor de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte van Amsterdam. We werken aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus: internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal. Verkeer en Openbare Ruimte is de eigenaar van het integrale stedelijk verkeer en vervoersysteem (behalve rail), regisseur van de mobiliteitsketen en namens het bestuur eigenaar van de stedelijke eigendommen.
Functie eisen
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo/wo-diploma richting een civieltechnische, bedrijfsinformatietechnologie of organisatiekundige studie.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het implementeren van processen of informatiesysteem in een G4-gemeente.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met assetmanagement in een assetmanagementorganisatie van een G4-gemeente.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met de implementatie van informatiesystemen.
- De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.
Wensen
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring met de gemeente Amsterdam.
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring met model-based ontwikkeling, implementatie en beheer van kwaliteitsmanagementsystemen met behulp van een bedrijfsarchitectuur.
Extra info
• Einddatum: 31-03-2026
• Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
• Aantal uren per week: 28-32
• Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
• Planning interviews: z.s.m. na sluiting
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!