- ZZP / Freelance
- 80,00
- 12 uur pw, 12 mnd
Coördinator landgoederen

Functie omschrijving
Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland met een verwachte groei naar 450.000 inwoners in 2040. In de door de raad vastgestelde ‘Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040’ staat hoe Utrecht de komende 20 jaar wil inzetten om de verwachte groei op een gezonde wijze te faciliteren.
Utrecht ontwikkelt zich tot een ’10 minuten-stad’, waar openbaar vervoer, groen, winkels, sport, cultuur en andere dagelijkse voorzieningen ‘binnen 10 minuten afstand’ in de buurt zijn. De groei zal vooral binnenstedelijk worden gerealiseerd en rond een aantal (hoog) stedelijke nieuwe knooppunten. Hierbij is ook belangrijk dat de inwoners van Utrecht binnen 10 minuten fietsen kunnen recreëren. De druk op bestaande natuur- en recreatiegebieden neemt door de groei van de stad toe. Het is van belang dat de huidige kwaliteit van de landgoederen in stand blijft en dat we een groei van de bezoekers goed op kunnen vangen.
De functie van coördinator landgoederen is geplaatst bij de afdeling Openbare Ruimte, Klimaat en groen en je werkt voor de opgave groene leefomgeving.
Werkzaamheden
De coördinator landgoederen zorgt voor het afstemmen en informeren van alle zaken die het landgoed betreffen tussen de diverse afdelingen van de gemeente (intern), de bedrijven en bewoners op de landgoederen (ingezetenen) en belangengroepen en andere overheidsorganen en publieke organisaties (extern).
De werkzaamheden van de coördinator spelen zich zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau af. Het kan hierbij gaan om het schrijven van een evaluatie van beleid tot een raadsbrief, voorbereiding bestuurlijk overleg, het zorgen voor inbreng in (beheer)plannen, het begeleiden van het opstellen van beheerovereenkomsten met de pachters, deelnemen aan project- en werkgroepen voor visietrajecten en concrete inrichtingen of het bestellen van wegwijsborden. Ook hoort het relatiebeheer en communicatie bij het takenpakket.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
- Afgeronde beheerovereenkomsten met pachters van landgoederen.
- Monitoringsrapportages inzake beheer.
- Afspraken met pachters over natuur-inclusieve en verbrede landbouw waaronder de introductie van kruidenrijk grasland.
- Een uitgevoerd haalbaarheidsonderzoek van een landgoedmerk.
- Een uitgevoerd haalbaarheidsonderzoek van een voedsel-hub op de grens van landgoederen en Utrecht SciencePark.
- Begeleiden van vragen van derden die invloed hebben op de landbouw van landgoederen.
Omschrijving kandidaat
• Aantoonbaar minimaal een hbo werk- en denkniveau.
• Minimaal 10 jaar ervaring met omgevingsmanagement in stedelijke uitloopgebieden en het buitengebied met het afwegen en verbinden van de belangen van recreatie, natuur, landbouw en cultuurhistorie.
• Bij voorkeur ervaring bij een grote gemeente.
• Ervaring met en kennis van het beheer van landgoederen.
• Kennis van het nieuwe landbouwbeleid (GLB) en natuur inclusieve landbouw.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
• Bestuurlijk en omgeving sensitief en daarbij kunnen schakelen tussen strategisch (beleid), tactisch (beheer) en operationeel (uitvoering),
• Besluitvaardig en resultaatgericht maar ook flexibel, creatief, inspirerend, stressbestendig, strategisch, communicatief
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
- De kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een hbo werk-en denkniveau:
Wensen
- De kandidaat beschikt in de afgelopen 10 jaar over minimaal 5 jaar ervaring met omgevingsmanagement in stedelijke uitloopgebieden en het buitengebied met het afwegen en verbinden van de belangen van recreatie, natuur, landbouw en cultuurhistorie:
- De kandidaat beschikt over ervaring bij een grote gemeente:
- Beschrijf je expertise op het gebied van beheer van landgoederen (gebruik hiervoor maximaal 300 woorden):
- Beschrijf jouw visie op het Nieuwe landbouwbeleid (GLB) in relatie tot het beheer van landgoederen (gebruik hiervoor maximaal 300 woorden):
Extra info
- Periode: Van 21-03-2025 t/m 21-03-2026; met mogelijke opties tot verlenging
- Belasting: 12 uur per week gemiddeld
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 12 en 13 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!