Productowner - domein Landmeetkunde

Nieuw

Functie omschrijving

Wegens doorstroom van de huidige ProductOwner (PO) zoeken we een ervaren PO die in een relatief korte, maar zeer dynamische periode, de leiding kan nemen over de diensten in het landmeetkundig domein.

Je krijgt te maken met veel verschillende stakeholders met uiteenlopende wensen en eisen. Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft welke zaken opgepakt kunnen worden en welke niet. Verwachtingsmanagement is een essentieel onderdeel van je rol.

Dit jaar heeft de transitie naar het nieuwe IT-landschap de hoogste prioriteit binnen heel Kadaster. Continuïteit en rechtszekerheid zijn hierbij voor ons de belangrijkste aandachtspunten.

Als productowner binnen het domein Landmeetkunde werk je nauw samen met de productmanager, die een koersvaste roadmap heeft opgesteld. Je rapport inhoudelijk aan de productmanager en wordt functioneel aangestuurd door de teammanager DPI. Daarnaast kun je altijd terugvallen op inhoudelijke kennis van functioneel beheerders, teamleden, adviseurs en de andere productowners.

Je krijgt de kans om een cruciale rol te spelen in een belangrijke IT-transitie binnen Kadaster. Het betreft een functie met veel verantwoordelijkheid. Je werkt samen met gemotiveerde en deskundige collega’s.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Office365
  • Jira/Java/ Mendix
  • Fortes Change Cloud (FCC)

Werkzaamheden

Verantwoordelijkheden De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Werken in een Agile omgeving:
  • Beheer van de backlog van de diensten;
  • Opstellen van user stories en refinen met het team;
  • Kritische houding richting kwaliteit en standaarden voor een beheersbaar eindproduct;
  • Afstemming met de verschillende stakeholders binnen de akteverwerkingsketen;
  • Afstemming met de gebruikersgroepen;
  • Prioritering en planning van werkzaamheden op basis van de gestelde doelen en de behoeften van stakeholders;
  • Zorgen voor een soepele overgang naar de nieuwe cloudomgeving voor jouw diensten
  • Samenwerken met productmanager en andere collega’s die nodig zijn om de gestelde doelen te behalen. En hierover rapporteren.

De opdrachtgever(s)

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR)
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Binnen de directie Operatie, Dienstverlening en Registatie werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer, zowel thuis als op locatie.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld Het team DPI beheer Landmeetkunde is op zoek naar een ervaren productowner voor diverse Landmeetkundige applicaties.

  • KKN: Deze dienst is ondersteunend aan het Kadastrale Kaart Next programma.
  • KIR/KIO/AWA: Deze applicaties zijn nodig om de administratieve afhandeling in het primaire proces van de landmeter mogelijk te maken.
  • MENDIX : Diverse applicaties zijn in Mendix gebouwd. Deze worden tevens ingezet om de administratieve afhandeling van een meetpost in het landmeetkundig domein mogelijk te maken.

In 2025 ligt de focus op vernieuwing of verbetering aan te brengen op bovengenoemde applicaties. De nieuwe PO zal meerdere applicaties (niet allemaal) in beheer nemen.

Naast de lopende activiteiten en de vernieuwingen, zal het KITA-programma (Kadaster IT Aanbestedingen) komend jaar een grote impact hebben. KITA heeft als doel de huidige IT-dienstverlening aan te passen naar een toekomstbestendige IT-omgeving. We staan aan de vooravond van een transitie van de huidige dienstverlener naar nieuwe leveranciers. Dit zal veel vragen van de teams en vraagt om een productowner die deze overgang voor zijn of haar diensten in goede banen leidt.

Functie eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor 36 uur per week.
  • Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger.
  • Gecertificeerd PO (bijvoorbeeld PSPO). Kopie certificaat toevoegen.
  • Minimaal 4 jaar ervaring als productowner.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met agile werken.
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen.
  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met migratietrajecten
  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring opgedaan in een organisatie die wettelijke taken uitvoer en werk in een breed stakeholderveld.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen /werkzaamheden en geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score

Competenties

• Resultaatgericht;
• Helicopterview;
• Adviesvaardigheid;
• Overtuigingskracht;
• Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
• Klant- en Kwaliteitsgericht;
• Probleemoplossend vermogen
• Proactief en initiatiefrijk.

Extra info

  • Standplaats: Apeldoorn
  • Startdatum: 01-04-2025
  • Einddatum: 31-12-2025
  • Optie tot verlenging: Nee
  • Uren per week: 36

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op vrijdag 14 maart 2025 in Apeldoorn. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

26.02.2025

Publicatie eindigt

05.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!