- Detachering
- 75,00
- 24 uur p/w, 5 mnd
Jurist bezwaar- en beroep (Sociaal Domein)

Functie omschrijving
Je behandelt bezwaar- en beroepschriften, met name in het sociale domein. Denk aan bezwaren onder andere in het kader van de Participatiewet, de Jeugdwet, WMO en Leerplicht zaken. Aan jou de taak om nog eens zorgvuldig naar besluiten te kijken en deze te heroverwegen. Hierbij werk je samen met afdelingen die eerder bij besluitvormingsprocessen waren betrokken.
Een goed gesprek is het halve werk
De start van een traject is meestal een goed gesprek met de bezwaarmakers. Je stelt de juiste vragen om tot de kern van het probleem te komen. Soms begrijpt een inwoner een besluit niet en kun je snel duidelijkheid brengen door zaken rustig uit te leggen. Je kijkt ook of je op een creatieve manier tegemoet kunt komen aan de wens van een bezwaarmaker. Als een besluit echt aangepast moet worden, overleg je dat open en vriendelijk met zowel de betreffende collega als de inwoner. Blijft een oplossing uit? Dan zorg je voor de formele afhandeling van het bezwaarschrift. Je vertegenwoordigt de gemeente dan bij de rechtbank of treedt op als secretaris van de onafhankelijke adviescommissie.
Jij doorgrondt de wet- en regelgeving net zoals de (levens)verhalen achter de dossiers. Daarom lukt het je vaak om problemen op te lossen door het gesprek te voeren. Je goed onderbouwde oordeel zet je kort en krachtig op papier; voor alle partijen leesbaar en begrijpelijk.
Je voelt je thuis in je rollen als empathisch gesprekspartner, pragmatisch beoordelaar en - als het moet - in de rol van pure, juridische medewerker. Welke pet je ook op hebt, je acteert altijd zorgvuldig, bent gericht op het vinden van oplossingen en het bewaken van termijnen.
De opdrachtgever(s)
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.
In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Functie eisen
- De kandidaat gaat akkoord met detachering
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist binnen een gemeentelijke instelling;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van bezwaarschriften in het sociaal domein;
- Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo-bachelor opleiding richting Rechten of SJD;
Wensen: (weging, totaal 100 punten)
- Aantoonbare werkervaring in alternatieve geschillenbeslechting zoals premediation (benoem dit expliciet in het cv en maak duidelijk waar deze ervaring is opgedaan) (15 punten);
- Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo-bachelor opleiding richting Rechten of SJD (20 punten);
- Aantoonbare werkervaring als jurist op het terrein van de Participatiewet, WMO en Jeugdwet (25 punten);
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist met het behandelen van bezwaarschriften in het sociaal domein van een gemeentelijke instelling (30 punten);
- Beschikbaar per 1 april 2025 voor gemiddeld 24 uur per week (10 punten).
Competenties
- Uitstekende communicatieve vaardigheden
- Teamplayer,
- Zelfstandig werken,
- Klantgericht,
- Flexibiliteit.
Extra info
Einddatum: 01-09-2025
Optie tot verlengen: 5 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 24 uur
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma - di - wo - do - vrij
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 11 maart 2025 van 09.00-11.00 uur en van 14:00-15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!