Communicatieadviseur participatie voor de wijziging Omgevingsvisie

Nieuw

Functie omschrijving

In 2025 en 2026 werken we aan de wijziging van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening provincie Utrecht. In de eerste helft van 2025 doorlopen we een intensief participatietraject met interne en externe stakeholders. Intern zijn de stakeholders de collega’s van de verschillende beleidsdisciplines. Extern gaat het om medeoverheden, maatschappelijke organisaties, inwoners en bedrijven. Hierbij is heldere communicatie van belang. Met communicatie en participatie willen we de betrokkenheid bij het proces van het wijzigen van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening vergroten. Waar mogelijk creëren we ook draagvlak voor de wijzigingen. Of we informeren juist over de wijzigingen zodat betrokkenen in de gelegenheid zijn hun zienswijze daarop te geven. Wij zoeken een communicatie- en participatie-adviseur die voor ons de volgende producten levert:

  • Opstellen van communicatieboodschappen per doelgroep o.b.v. een stakeholderanalyse;
  • Een communicatiekalender met interne en externe communicatiemiddelen, kanalen, doelgroepen en boodschappen;
  • Webpagina op de provinciale website met actuele voortgangsinformatie;
  • Maandelijkse communicatieberichten (mailing en online) met heldere kernboodschappen over de voortgang van het proces voor de interne en externe partners;
  • Communicatieberichten om inwoners en instanties uit te nodigen voor de participatiebijeenkomsten en daaropvolgend een terugkoppeling;
  • Advies, organiseren en uitvoeren van communicatie voor participatiebijeenkomsten.

De opdrachtgever(s)

Ben jij een communicatieadviseur die ervoor zorgt de communicatie en participatie rond de wijziging van de Provinciale Omgevingsvisie en Omgevingsverordening soepel verloopt?

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Functie eisen

  • Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring met het communicatief ondersteunen en organiseren van participatiebijeenkomsten (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van communicatieboodschappen per doelgroep door middel van een stakeholdersanalye;

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur in het fysieke domein (40 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met communicatie advies voor participatieprocessen en maken van communicatiecontent voor participatiebijeenkomsten (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV) (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring bij een provincie (25 punten);
  • Aantoonbare kennis van het Utrechtse stakeholderveld (5 punten).

Competenties

A. Competenties
Persoonlijke eigenschappen

  • Zelfstandig;
  • Initiatiefrijk en creatief;
  • Flexibel en schrikt niet van deadlines;
  • Resultaatgericht;
  • Omgevingsbewust;

B. Vaardigheden

  • Uitstekende advies- en communicatieve vaardigheden;
  • Schakelt gemakkelijk tussen strategische en operationeel niveau
  • In staat om het overzicht te houden en verbindingen te leggen;
  • In staat om op proactieve wijze te zorgen voor afstemming met en/of aansturing van alle betrokkenen (in- en extern);
  • Uitstekende redactionele vaardigheden, weet wat de doelgroepen aanspreekt.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-09-2025
Optie tot verlengen: 1 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 24 uur~


De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 10 maart 2025 vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 7 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

15.02.2025

Publicatie eindigt

23.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!