Coördinator Ondermijning

Nieuw

Functie omschrijving

De gemeente Hellendoorn vindt het belangrijk om haar inwoners te beschermen en weerbaar te maken tegen de bedreigingen van ondermijning. Wij zoeken binnen ons team Veiligheid tijdelijk versterking in de functie van coördinator Ondermijning voor een periode van 4 maanden.

Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het is een vorm van criminaliteit, waarbij criminelen misbruik maken van legale (overheids-)voorzieningen. Drugsproductie- en handel, zorgfraude, witwassen en mensenhandel zijn voorbeelden van thema’s binnen dit onderwerp. Gemeenten spelen een cruciale rol in de lokale aanpak en werken daarbij samen met externe partners.

Wat ga je doen?
Als coördinator/beleidsmedewerker speel je een belangrijke rol in het versterken van de aanpak tegen deze misdaad en heb je de kans om je expertise in te zetten en het verschil te maken. Je bent verantwoordelijk voor het (door)ontwikkelen van strategische beleid, zodat bestuursrechtelijke instrumenten optimaal benut worden in de strijd tegen ondermijning. De aanpak van ondermijning is altijd domein overstijgend. Je moet goed je collega’s van de verschillende afdelingen kunnen meenemen en betrekken zodat het integraal (gedragen en ontwikkeld) beleid wordt.
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het organiseren en coördineren van integrale controles binnen de gemeente die met verschillende partners wordt voorbereid en uitgevoerd. Ook is het belangrijk dat je terugkerende bewustwordingsactiviteiten- en trainingen organiseert zodat het onderwerp structureel onder de aandacht komt en blijft leven binnen de organisatie, bestuur en de politie.
Binnen de organisatie ben jij het eerste aanspreekpunt voor vraagstukken over ondermijning. In samenwerking met het fysieke domein, denk je mee en draag je bij aan beleids- en visievorming met betrekking tot toezicht en handhaving. Je ondersteunt je collega’s bij uitdagingen op het gebied van ondermijning en geeft hier advies over. Vanuit jouw centrale rol ben je het meldpunt voor signalen van ondermijning en heb je frequent overleg met de coördinatoren van Openbare orde en Veiligheid en Integrale Veiligheidszorg.
Daarnaast doen we het samen als team Veiligheid! We vinden het belangrijk om voor elkaar te kunnen inspringen waar nodig. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld externe overleggen met derden of een piketdienst overneemt van één van onze coördinatoren. Daarin ben jij flexibel en met jouw expertise altijd bereid om in te springen.

Omschrijving kandidaat

Wat vragen wij?
  • Je hebt een op de functie gerichte opleiding op HBO/WO-niveau en bij voorkeur ervaring met Veiligheid is een pré.
  • Je hebt inzicht in ambtelijke en bestuurlijke werkwijzen, verhoudingen en hebt brede kennis van wet- en regelgeving in bestuurlijke domeinen (ruimte, veiligheid, vergunningen, handhaving, sociaal domein).
  • Je beschikt over organisatietalent, legt verbindingen en werkt graag samen met collega’s, waarbij je een echte netwerker bent. Je hebt een goed ontwikkelde helikopterview en analytisch vermogen.
  • Je communiceert gemakkelijk met de verschillende betrokkenen zowel binnen als buiten de organisatie.
  • Je bent vaardig in het voeren van gesprekken op zowel beleids- als uitvoerend niveau, legt verbindingen en speelt een ondersteunende en adviserende rol richting bestuur.
  • Je hebt goed gevoel voor bestuurlijke vraagstukken, bent klantgericht ingesteld en werkt doelgericht.
  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden en kunt omgaan met strakke tijdslijnen.

Functie eisen

  • Een op de functie gerichte opleiding op HBO/WO-niveau
  • De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • Minimaal 5 jaar ervaring in een relevante functie op het gebied van veiligheid
  • Relevante ervaring bij een gemeente
  • Brede kennis van wet- en regelgeving in bestuurlijke domeinen (ruimte, veiligheid, vergunningen, handhaving, sociaal domein).

Competenties

De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
- Je hebt inzicht in ambtelijke en bestuurlijke werkwijzen, verhoudingen
- Je beschikt over organisatietalent, legt verbindingen en werkt graag samen met collega’s, waarbij je een echte netwerker bent. Je hebt een goed ontwikkelde helikopterview en analytisch vermogen.
- Je communiceert gemakkelijk met de verschillende betrokkenen zowel binnen als buiten de organisatie.
- Je bent vaardig in het voeren van gesprekken op zowel beleids- als uitvoerend niveau, legt verbindingen en speelt een ondersteunende en adviserende rol richting bestuur.
- Je hebt goed gevoel voor bestuurlijke vraagstukken, bent klantgericht ingesteld en werkt doelgericht.
- Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden en kunt omgaan met strakke tijdslijnen.

Extra info

  • Startdatum 3-3-2025
  • Einddatum 3-7-2025
  • Optie tot verlenging opmerkingen Mogelijk verlenging, ligt aan herstel van de verzuimende medewerker.
  • Maximaal 2 x 4 maanden

Locatie

Vriezenveen

Publicatiedatum

12.02.2025

Publicatie eindigt

19.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!