Adviseur Crisisbeheersing

Nieuw

Functie omschrijving

De sector Crisisbeheersing zorgt samen met haar ketenpartners (zoals politie, brandweer, gemeenten, zorginstellingen en Defensie) voor de hulpverlening voor, tijdens en na een crisis of ramp. Ook faciliteert de sector een goede onderlinge informatie-uitwisseling en adviseert het bestuur over risico’s en ontwikkelingen op het gebied van crisisbeheersing.

In jouw rol als tijdelijk adviseur crisisbeheersing ontwikkel, onderzoek en evalueer je beleid en planvorming met betrekking tot nieuwe en potentiële risico’s en toekomstbestendige crisisbeheersing. We vragen vooral flexibiliteit en bereidheid om je in verschillende onderwerpen te verdiepen.

Werkzaamheden

De belangrijkste opdrachten zijn:

Onderzoek naar de organisatie bij langdurige crisis:

  • Kwetsbaarheden in beeld brengen binnen de bemensing van de langdurige crisisorganisatie versus reguliere dienstverlening van de VRGZ
  • Beschrijving van verantwoordelijkheden
  • Creëren van heldere kaders om ervoor te zorgen dat de continuïteit binnen de VRGZ en specifiek de sector crisisbeheersing (CB) niet bovenmatig onder druk komt te staan

Evaluatie van het beleidstrio:

Eindresultaat: startdocument / (project)opdracht om te starten met (volgordelijk):

  • Actualiseren van het Regionaal Risicoprofiel (2025)
  • De tussenevaluatie van het Regionaal Beleidsplan (2026)
  • De tussenevaluatie van het Regionaal Crisisplan (2025) / doorontwikkeling van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie

Het laatste moet leiden tot een advies gericht op de verdere doorontwikkeling van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie, op basis van opgedane ervaringen binnen de regio tijdens incidenten en oefeningen, door te leren van landelijke ontwikkelde concepten en 'best practices' van andere veiligheidsregio's.

En verder:

  • signaleer je knelpunten en adviseer je daarover aan het strategisch overleg crisisbeheersing
  • neem je deel aan regionale en landelijke netwerken
  • houd je nieuwe ontwikkelingen binnen het werkveld bij en vertaal je die naar de regio

Functie eisen

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 32-36 uur per week.

  • Een relevante HBO/WO opleiding (met diploma's op verzoek).
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie.
  • Flexibiliteit, stressbestendigheid en besluitvaardigheid.
  • Goed kunnen werken in teamverband en relaties opbouwen.
  • Goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.
  • Handelen volgens de kernwaarden: vertrouwen, probleemoplossend en eigenaarschap.

Wensen

  • Het beoordelingsteam beoordeelt het CV van de kandidaat op de mate waarin de kennis en ervaring aansluit bij de omschrijving van de opdracht/het functieprofiel.
  • Kandidaat beschikt over een heldere motivatie om deze opdracht uit te voeren. Wij vinden het belangrijk om te horen waarom deze opdracht JOU aanspreekt en wat JIJ hieraan kan bijdragen. Wat zijn jouw belangrijke eigenschappen die deze opdracht tot een succes kunnen maken.

Competenties

De kandidaat wordt tijdens het interview op de volgende competenties beoordeeld:

  • Zelfstandig: Onderneemt acties die meer gebaseerd zijn op eigen overtuiging dan op een verlangen om een ander een plezier te doen: een eigen koers varen.
  • Accuraat: Het zorgvuldig en ordelijk uit te voeren van de werkzaamheden. Het gaat hierbij om nauwkeurige werkprestaties en precisie, maar het houdt ook in dat je je tijd productief kunt indelen en prioriteiten kunt stellen.
  • Analytisch vermogen: Signaleert problemen; herkent belangrijke informatie; legt verbanden tussen gegevens. Spoort mogelijke oorzaken van problemen op; zoekt ter zake doende gegevens.
  • Adviseren: Begeleiding en deskundig advies geven aan het management of aan andere groepen over de systemen en processen.
  • Resultaatgerichtheid: Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • Samenwerken: Levert een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

Extra info

  • Standplaats: Nijmegen
  • Startdatum: 01-04-2025
  • Einddatum: 31-03-2026
  • Optie tot verlenging: Ja
  • Uren per week: 32-36

De interviews zullen op 10 maart 2025 plaatsvinden. Wij verzoeken je hier alvast rekening mee te houden.

Locatie

Nijmegen

Publicatiedatum

11.02.2025

Publicatie eindigt

23.03.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!