Consulent werk & inburgering

Nieuw

Functie omschrijving

Als Consulent Werk & Inburgering werk je in je rol van consulent inburgering samen met je één collega inburgering, en begeleid je inburgeraars vanuit de nieuwe Wet Inburgering 2021 tijdens hun inburgeringsproces. Jij bent de regiehouder van A tot Z, wat betekent dat je de gehele route van de inburgeraar bewaakt en bijstuurt waar nodig om hen naar een succesvolle integratie en duurzame werkplek te begeleiden. Als consulent werk, werk je samen met je collega’s werk en motiveer en begeleid je personen die vallen onder de Participatiewet naar o.a. betaald werk. Jij weet met jouw communicatieve vaardigheden en doorzettingsvermogen de inwoners te stimuleren, aan te spreken en hun talenten in beeld te brengen. Je bent klantgericht, denkt in mogelijkheden, werkt nauwkeurig en hebt een grote mate van zelfstandigheid. De doelgroep waarmee je werkt is divers; mensen met een lange/korte afstand tot de arbeidsmarkt, jong, oud, statushouder, inburgeraar, doelgroep register en ex-gedetineerden. Je signaleert persoonlijke (intrinsieke) mogelijkheden van de inwoner en bent in staat deze om te zetten in een plan van aanpak. Samen met jou vormen wij een kundig, lerend, zelfstandig en hecht team en zijn wij volop in ontwikkeling. Wij maken heel graag gebruik van jouw kennis als ook van jouw ervaring om ons team nog verder te ontwikkelen.

Werkzaamheden

Wat wordt onder andere jouw takenpakket?

Als consulent inburgering hou je je bezig met:

  • Begeleiden van inburgeraars gedurende hun volledige inburgeringsproces.
  • Verantwoordelijkheid voor de taalverplichting volgens de Wet Inburgering 2021.
  • Uitvoeren van intakes, leerbaarheidstoetsen en het opstellen van persoonlijke integratieplannen (PIP).
  • Samen met de inburgeraar de beste route naar werk bepalen, binnen de kaders van de Participatiewet.
  • Focus op duurzame uitstroom en bevorderen van de zelfredzaamheid van de inburgeraar.
  • Het balanceren van de menselijke maat met de noodzaak om binnen de wettelijke kaders te blijven.
  • Heldere communicatie over de rechten en plichten van de inburgeraars.

Als consulent Werk houd je je bezig met:

  • Intakegesprekken voeren met inwoners die vallen onder de Participatiewet;
  • Zelfstandig beheren van een eigen diverse caseload;
  • Het nemen van besluiten en regievoering met betrekking tot het te volgen traject naar (gesubsidieerd) werk of sociale activering (profielindeling);
  • Het begeleiden en motiveren van de inwoners die vallen onder jouw verantwoordelijkheid;
  • Het bewaken van de kwaliteit en de voortgang van al jouw trajecten en het zorgen voor eventuele bijstelling. Je werkt samen met de inwoner toe naar een doel en bent creatief, enthousiast, gemotiveerd en volhardend in het bereiken hiervan.

De opdrachtgever(s)

Werken voor de Gemeente Westerveld betekent dat je terecht komt in een plattelandsgemeente in Zuidwest-Drenthe. Een gemeente waar bestuur en organisatie samen streven naar een hoogwaardige dienstverlening waarbij we initiatieven van inwoners, ondernemers en organisaties stimuleren én faciliteren. Wat kenmerkend is voor de Gemeente Westerveld zijn de korte lijnen, een informele werksfeer en weinig hiërarchie. Na een warm onthaal introduceert jouw nieuwe team de organisatie en collega’s bij je. Een team dat bestaat uit een mix van lerende en ervaren collega’s. En natuurlijk lopen we dan ook even langs onze koffiecorners, het bedrijfsrestaurant en de verschillende lounge- en overlegplekken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze Promotiefilm.

Omschrijving kandidaat

Je past binnen ons team als je een energieke en positief ingestelde persoon bent die zich niet snel uit het veld laat slaan. Het werken in een klein en informeel team is iets wat goed bij je past. Je bent vindingrijk, een mensenmens en je gaat uitdagingen niet uit de weg. Je neemt collega’s graag mee in jouw kennis en/of ervaring en je houdt ervan om jezelf te ontwikkelen en ontplooien.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als werk consulent bij een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring met de Participatiewet en Wet Inburgering;

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in richting sociaal domein (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het beheren van een eigen caseload in het sociaal domein (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in de motivatie) (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met GWS4all en Suite, benoem waar dit is opgedaan (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als werk consulent bij een gemeentelijke instelling (10 punten).

Competenties

  • Verantwoordelijk;
  • Zelfstandig;
  • Communicatief;
  • Initiatiefnemer;
  • Empatisch;
  • Zelfsturend;
  • Besluitvaardig.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-03-2026
Optie tot verlengen: 1 maal 12 maand(en)
Aantal uur per week: 32-36 uur
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma tm vr


De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 februari 2025 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 24 februari bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Diever

Publicatiedatum

10.02.2025

Publicatie eindigt

19.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!