Programma- projectmanager ICT-fundament

Nieuw

Functie omschrijving

Als programmamanager ICT-fundament ben jij gedelegeerd verantwoordelijk voor de dagdagelijkse aansturing van het programma en de realisatie van de IT-services in scope in samenhang met elkaar, binnen afgesproken tijd, budget en kwaliteit te beschrijven in het programmaplan. De programmamanager geeft richting en ondersteuning aan de projectmanagers en rapporteert aan de stuurgroep. Je zorgt dat de stakeholders betrokken worden en laat deelprojecten in goede samenwerking met elkaar optrekken. Je bent gesprekspartner voor ook de interne IV-organisatie om kansen te benutten en risico’s te beheersen.

Aan het eind van het programma zijn de volgende verbeteringen gerealiseerd:

  • Achterstallig onderhoud is gepleegd en op korte termijn te vervangen noodzakelijke voorzieningen zijn vernieuwd en rechtmatig ingekocht,
  • Er komt meer grip op de doorontwikkeling van het ICT-fundament, zowel planmatig als financieel,
  • Het ICT-fundament evolueert naar een toekomstbestendig platform wat mee kan ontwikkelen met organisatiebehoefte;
  • De benodigde IT-beheerorganisatie en -processen van het ICT-fundament zijn beschreven.

Naast je overkoepelende programmamanagementrol ben jij als Projectmanager verantwoordelijk voor een aantal activiteiten en deelprojecten met resultaten en streefdatums binnen dit programma:

  1. Voorbereidende activiteiten: coördinatie van: globale architectuur schets, applicatie-assessment, programmaplan -organisatie, business case en communicatieplan en -middelen per 31-05-2025;
  2. Organisatie & Processen: opstellen IT-organisatieplan met training Microsoft-oplossingen per 31-10-2025;
  3. Aanbestedingen: overall coördinatie aanbestedingen inclusief opstellen cloudbeleid en sourcingstrategie per 28-02-2026;
  4. Identiteit: aanbesteding en implementatie Identity Governance Administration per 31-05-2026;
  5. Applicaties: migratie applicaties van datacenter PQR naar publieke cloud per 30-06-2026;

De opdrachtgever(s)

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Aanleiding
Domein specifieke IT-oplossingen landen en/of maken veelal gebruik van de generieke IT-voorzieningen welke door het team Informatisering & Automatisering (IEA), onderdeel van domein BIO, beschikbaar worden gesteld. Binnen deze omgeving is recent het programma ICT-fundament gestart. Dit programma realiseert de uitbreiding en vervanging van onderdelen van het ICT-fundament opdat deze veilig(er), wendbaar(der) en toekomst vast(er) wordt.

De aanleiding is gelegen in een drietal onderwerpen:

  1. Zorgen voor (blijvende) continuïteit: een aantal onderdelen van het ICT-fundament zijn verouderd of aan het eind van hun rechtmatige contractperiode;
  2. Zorgen voor (betere) beveiliging: door toenemende cybercriminaliteit is het noodzakelijk om te investeren in betere informatiebeveiliging;
  3. Ondersteunen nieuwe vereisten: de digitalisering van de provinciale organisatie en processen stellen nieuwe eisen aan het ICT-fundament.

Omdat deze onderwerpen niet los van elkaar staan en activiteiten onderling afhankelijk zijn, worden ze geïntegreerd in één samenhangend programma. Het programma ICT-fundament is opgedeeld in deelprojecten voor de IT-services: cloud, datacenter, netwerk, werkplek, samenwerking (O365), identiteit- & toegangsmanagement, informatiebeveiliging en applicaties.

Omschrijving kandidaat

Jij bent een ervaren programma- projectmanager ICT met uitgebreide ervaring binnen het (semi-)publieke domein. Je kunt werken binnen een programmastructuur en kunt complexe veranderingen realiseren. Je voelt je comfortabel als gesprekspartner voor zowel inhoudelijk deskundigen als behoeftestellers binnen de organisatie. Je krijgt mens en organisatie mee in de gewenste verandering. Je kent relevante ontwikkelingen en spelers binnen de publieke Microsoft cloud en kunt migraties richting ‘Cloud first’ vormgeven. Je bent mondeling en schriftelijk in staat je projectplan te verwoorden en hierover verantwoording af te leggen (pIOFACh).

Functie eisen

  • Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra middelen en/of kennis nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 15 jaar aantoonbare werkervaring als ICT programma- en projectmanager met projectmanagement methodieken Prince-2/IPMA en Agile/Scrum;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als ICT-programmamanager binnen de (semi-)overheid;

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Een afgeronde Informatietechnologie of bedrijfskundige opleiding op WO-niveau; (10 punten)
  • ​​​​​​​Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager met grootschalige transities naar Microsoft cloud (40 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met coördinatie van (Europese) aanbestedingen; (20 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als ICT-projectmanager met implementatie van Identity Governance Administration oplossingen; (15 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als ICT-projectmanager met migratie van applicaties naar Microsoft cloud; (15 punten);

Competenties

  1. Organisatiebewust: de aangeboden kandidaat is in staat om op verschillende niveaus gesprekspartner te zijn in de organisatie. Hierbij heeft hij de organisatiedoelen helder voor ogen en weet deze te verbinden aan de programmaopdracht. Zo creëert de kandidaat dragvlak voor de verandering.
  2. Besluitvaardig: de aangeboden kandidaat is in staat om op basis van de vastgestelde uitgangspunten in het programma weloverwogen koers uit te zetten en besluiten te nemen dan wel gemotiveerd voor te leggen aan het daartoe bevoegde management.
  3. Communicatief: de aangeboden kandidaat is sterk in zijn eigen communicatie maar is ook actief luisterend naar alle stakeholders. Zo worden kansen geïdentificeerd, zorgen of belemmeringen geadresseerd en risico’s helder geïnventariseerd.

Functiewensen (gespreksronde)

Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

  1. Je hebt een proactieve werkhouding
  2. Je bent kwaliteits- en resultaatgericht
  3. Je bent flexibel
  4. Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s

Vaardigheden 200/100/50/0

  1. Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  2. Je hebt goede onderhandelingsvaardigheden en bent gewend om doelgericht te blijven
  3. tijdens (politiek) beladen situaties
  4. Je hebt overtuigingskracht
  5. Je bent analytisch sterk

Kennis 300/200/100/0

  1. Kennis van het formuleren van PvE, dienstenbeschrijvingen, Service Levels,
  2. implementatieaspecten en gewenste regievoering ten behoeve van aanbestedingen
  3. Bekend met relevante wet- en regelgeving inclusief de Aanbestedingswet en de toepassingen daarvan in het kader van Leveringen en Diensten.
  4. Kennis van Managed services op het gebied van netwerken, monitoring en beheerprocessen
  5. Kennis van het sturen van complexe projecten/programma’s. Weten hoe je draagvlak organiseert door middel van de stuurgroep en hoe je individuele (deel-) projecten en projectleiders elkaar laat versterken.
  6. Kennis en ervaring met het snijvlak financiën, contractbeheersing, risicomanagement, procesbeheersing en kwaliteitsmanagement.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-09-2025
Optie tot verlengen: 2 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 32 uur

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 21 februari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

08.02.2025

Publicatie eindigt

16.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!