Transitiemanager Fontys Vastgoed & Facilities

Nieuw

Functie omschrijving

Bij Fontys werken we samen aan de ontwikkeling van studenten en professionals. Fontys Vastgoed & Facilities (V&F) is een van de ondersteunende diensten van Fontys en heeft een diversiteit aan verantwoordelijkheden. Denk onder andere aan het onderhoud en realiseren van gebouwen en campussen, hospitality, catering, schoonmaak en beveiliging. Maar ook werkt V&F aan het Fontys van de toekomst, door het opstellen van diverse strategische koersplannen voor Vastgoed, Facilities, Mobiliteit, Duurzaamheid en Integrale veiligheid.

We zoeken een transitiemanager voor een onderdeel van V&F: Team Ondersteuning & Advies (TOA). In dit team zijn veel verschillende disciplines vertegenwoordigd: planning & control, bedrijfsbureau, communicatie, contract- & leveranciersmanagement, informatiemanagement, functioneel beheer IT, advisering Arbo en BHV en managementondersteuning. In totaal zo’n 18 medewerkers waar jij leiding geeft. De positionering van een substantieel deel van het team zal de komende jaren veranderen. Momenteel ligt er namelijk een Fontysbrede opdracht om bedrijfsvoeringsprocessen te harmoniseren. Deze transitie heeft ook zijn impact op onze dienst. Een aantal functies -en de medewerkers die de functies nu uitvoeren- worden verplaatst naar andere diensten. Voor team TOA zoeken we daarom een krachtige transitie manager die sturing geeft aan deze complexe transitie en de medewerkers hier in hun dagelijks werk voor bedrijfsvoering in mee kan nemen.

De transitiemanager maakt deel uit van het MT en is verantwoordelijk voor de transitie van de bedrijfsvoering en tot die tijd het waarnemen van het team en hun weg in de transitie. Hierbij ben je ook verantwoordelijk voor de cyclus van begroten en verantwoorden. Je neemt de medewerkers van het team en de andere stakeholders mee in het proces van transitie en houdt ze goed op de hoogte van alle ontwikkelingen. Jij bewaakt de koers, stimuleert samenwerking en hebt oog voor zowel de korte- als lange termijn impact.

  • Als lid van het MT geef je, samen met de andere managers en directeur, sturing aan de visie en strategie van V&F.
  • Binnen het Team Ondersteuning & Advies geef je mensen de ruimte én stimuleer je ze om zich te ontwikkelen. Je bent voor het hele team een fijne sparringpartner.
  • Met jouw coachende houding weet je het team te motiveren en inspireren, op inhoud en de transitie. Jij legt de verbinding tussen jouw afdeling, de dienst waarbinnen je opereert, Fontys als geheel en zelfs daarbuiten. Zo zorg je ervoor dat kennis en ervaring op het juiste moment en op de juiste plek ingezet worden.
  • Je coördineert en bewaakt de noodzakelijke transities in het kader van de harmonisering van de ondersteunende processen, zowel vanuit het perspectief van de medewerkers als het perspectief van de kwaliteit van dienstverlening voor V&F.
  • Je ontwikkelt een visie op bedrijfsvoering in de nieuwe situatie en implementeert verbeteringen, waarbij doeltreffendheid en doelmatigheid hand in hand gaan. Daarbij identificeer je risico’s en implementeer je mitigatiestrategieën.
  • Je monitort de voortgang van veranderinitiatieven, zorgt voor structuur en overzicht en rapporteert aan de directeur van Fontys V&F.
  • Je bent de verbindende factor tussen interne en externe stakeholders, waarbij je draagvlak creëert en resultaten integreert. Om dit te kunnen doen, ben je zichtbaar binnen en buiten het team en weet je wat er speelt en welke belangen er spelen.
  • Je signaleert kansen, uitdagingen en risico’s en speelt hier proactief op in. Je werkt in een veranderlijke en dynamische omgeving, waarin je flexibel inspeelt op steeds veranderende organisatiedoelen.
  • Er zijn algemene richtlijnen zoals het hogeschoolbeleid. Je hebt geen moeite om binnen die kaders je eigen keuzes te maken.
  • Je kan omgaan met een grote mate van zelfstandigheid om adviezen en standpunten uit te dragen. Je kan daarbij mogelijke weerstand overwinnen en draagvlak creëren om uiteindelijk de resultaten te integreren. Dit alles vindt plaats in een multidisciplinaire omgeving.
  • Je draagt zorg voor een effectieve communicatie naar alle betrokken partijen.
  • Je begrijpt en overziet de planning & control cyclus, je bent het financieel-administratieve geweten van onze dienst.

Omschrijving kandidaat

Om in deze veelzijdige rol te slagen, verwachten wij dat jij:

  • Een masterdiploma hebt in een relevant vakgebied, zoals Bedrijfskunde, Bedrijfseconomie of Projectmanagement;
  • Minimaal drie jaar ervaring hebt in een leidinggevende rol, bij voorkeur in een complexe of veranderende organisatie;
  • Ruime ervaring hebt in veranderkunde én bedrijfsvoering, bij voorkeur in een onderwijscontext;
  • Een stevige manager bent met overtuigingskracht. Je bent kaderstellend maar ook empathisch, toegankelijk en beschikbaar;
  • Ervaring hebt in situationeel leiderschap. Je bent in staat je team actief mee te nemen in veranderingen en kunt een multidisciplinaire team door veranderprocessen leiden;
  • Uitstekende coördinerende, analytische en adviesvaardigheden hebt;
  • Organisatiesensitief bent en gelooft in de kracht van samenwerking en verbinding;
  • Zelfstandig opereert binnen kaders en creatieve oplossingen aandraagt voor complexe vraagstukken;
  • Vier dagen per week beschikbaar bent, waarvan minimaal drie dagen op locatie in Eindhoven.

Functie eisen

  • De (aangeboden) kandidaat heeft minimaal een HBO/WO diploma.
  • De (aangeboden) kandidaat heeft minimaal 3 jaar leidinggevende ervaring.
  • De (aangeboden) kandidaat is vanaf 1 april minimaal vier dagen per week beschikbaar, waarvan minimaal drie dagen op locatie in Eindhoven

Wensen

  • De (aangeboden) kandidaat heeft een masterdiploma in bedrijfskunde, bedrijfseconomie, projectmanagement of vergelijkbaar.
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in financiële planning en controle
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in een marketing en communicatie functie
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in informatiemanagement functie
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in advies over arbeidsomstandigheden (arbo) en bedrijfshulpverlening (BHV)
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in leveranciersmanagement
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in human resources (HR)
  • 5 jaar aantoonbare ervaring in vastgoedontwikkeling en beheer
  • 10 jaar aantoonbare ervaring in bedrijfsvoering binnen het hoger onderwijs
  • Ervaring met een leidinggevende rol.

Extra info

  • Periode: 1 april 2025 t/m 31 maart 2026 met optie tot verlenging van eenmaal 12 maanden
  • Uren: minimaal 32 uur per week
  • Locatie: Eindhoven

De gesprekken zullen plaatsvinden op 13 maart, in de ochtend, in Eindhoven.

Locatie

Eindhoven

Publicatiedatum

08.02.2025

Publicatie eindigt

16.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!