- Detachering
- 85,00
- 36 uur pw, 10 mnd
BRP specialist Burgerzaken
Functie omschrijving
Kun jij onze medewerkers burgerzaken inhoudelijk adviseren, begeleiden en aansturen? Ben je je bewust van de bredere context van burgerzaken, met betrekking tot de BRP, gegevensbeheer en beveiligingsprocedures van onder andere waarde documenten? Dan zoeken wij jou! Het Klantcontact centrum van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp is op zoek naar een specialist Burgerzaken.
Jouw rol als specialist Burgerzaken
Als specialist burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden.Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collega’s burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Je behandelt zelfstandig complexe casuïstiek en je voelt je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP en registers burgerlijke stand.
Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.
Werkzaamheden
Je werkzaamheden zijn onder andere:
- Identiteit vaststellen; beoordelen en inschatten van identiteitsdocumenten en echtheidskenmerken; Je maakt gebruik van technische controleapparatuur;
- Adviseren en interpreteren van (inter)nationale wet- en regelgeving in complexe en weinig voorkomende situaties;
- Verantwoordelijkheid voor en toezien op de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens in de BRP voor alle landelijke afnemers.
- Verwerken van complexe mutaties en correcties in de BRP, zorgdragen voor en toezien op het uitzetten van richtlijnen hoe de BRP geactualiseerd en gecorrigeerd moet worden;
- Je draagt zorg voor en ziet toe op het beheer en ontwikkelen van beveiligings- processen rondom waardedocumenten en bewustwording bij medewerkers;
- Je draagt zorg en ziet toe op een doorlopende kwaliteitssteekproef en uitvoering van verbetermaatregelen, coördineren van interne en externe kwaliteitscontroles en audits;
- Aanleggen, analyseren en afhandelen van fraudedossiers
- Aanspreekpunt voor politie, Justitie en andere clusters
- Verstrekken van informatie over alle voorkomende burgerzakenproducten
- Geeft opdracht en draagt zorg voor de uitvoering van een jaarlijkse rapportage over de resultaten van de zelfevaluatie
- (h)erkennen van mogelijke fraudesignalen, coördineren van dossieropbouw en inhoudelijke afhandeling. Procedure opstarten in geval van fraude bij AVIM.
- Verantwoordelijk voor de processen rondom documenten, adresonderzoek , burgerlijke stand en de BRP.
- Informatie, gevraagd en ongevraagd, verstrekken aan het management.
- Draagt zorg voor doorvoering in de BRP van BAG mutaties, inafstemming met de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) beheerders.
- Schrijven werkprocessen
- Voornemens en besluten
De opdrachtgever(s)
Waar ga je werken?
Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.
We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.
Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Contact Center (telefoon en receptie), Online dienstverlening (social media, de website en digitale diensten) en Burgerzaken.
Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams' documenten ingezeten', 'Schipholbalie en adreskwaliteit' en 'Immigratie, Burgerlijke stand en nationaliteit'.
Omschrijving kandidaat
Wat neem je mee?
Als specialist Burgerzaken ben je een echte vakspecialist. Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging en samenwerken is voor jou vanzelfsprekend. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust. Je bent accuraat, met oog voor details. Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.
Naast bovengenoemde competenties vinden wij het volgende belangrijk:
- Je beschikt over een afgeronde opleiding MLO BZ en BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB;
- Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie
- Ervaring met het schrijven van voornemen en besluiten ( adhv :AWB,Wet BRP)
- Opleiding documentherkenning en identiteitsvaststelling;
- Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving ( IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk wetboek, RWN etc..)
- Je bent zelfstandig en besluitvaardig;
- Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden.
- Ervaring met het coachen. ( m.b.t. verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van onze werkprocessen)
Functie eisen
- Je beschikt over een afgeronde opleiding MLO BZ en BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB; Op CV aantoonbaar.
- Startdatum: Startdatum 01 maart 2025
- Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie * ervaring met het vertalen van Wetgeving in werkprocessen.
- Ervaring met coachen * ervaring met het schrijven van werkinstructies voor burgerzaken processen
- Ervaring met het uitvoeren van BCM controle/ zelfevaluatie
- Ervaring met het schrijven van voornemens en besluiten voor casuistiek Bovenstaande ervaring moet CV aantoonbaar zijn. Referentie vereist
- De aangeboden kandidaat gaat akkoord met detachering.
Wensen
- Ervaring met bovengenoemde applicatie. Op CV aantoonbaar.
- Meer dan 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie.
Competenties
Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Bij de opdracht wordt na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen.
Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.
De gesprekken worden beoordeeld op de volgende aangegeven criteria:
- Affiniteit met wet-en regelgeving en de vaardigheid om wet en regelgeving om te zetten in werkprocessen.
- De mate waarin de de kandidaat aansluit op aangegeven kandidaat omschrijving.
- Kandidaat heeft een actieve en assertieve persoonlijkheid.
- Kandidaat kan zowel als zelfstandig als in teamverband werken en heeft een positieve werkinstelling.
- Kandidaat staat open voor feedback en kan ook feedback geven
- Kandidaat beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden.
- Kandidaat is stressbestendig en integer.
Extra info
- Van 1-3-2025 t/m 31-12-2025
- Optie verlenging: 4 x 6 maanden
- Standplaats: Taurusavenue 100, Hoofddorp
De gemeente is voornemens de interviews te houden vanaf 12 februari 2025
Toelichting op rooster: Mogelijkheid vanaf min 32 uur. Aanwezigheid vereist op ma/di/woe/vrijdag Thuiswerken is niet mogelijk
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!