Beleidsmedewerker Werk en Inkomen

Nieuw

Functie omschrijving

De gemeente Utrechtse Heuvelrug staat voor toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg en ondersteuning. Het sociale domein is voortdurend aan verandering onderhevig en vraagt een voortdurend gesprek met elkaar en de maatschappelijke partners. We hebben vertrouwen in professionals en ruimte voor creativiteit en maatwerk. We werken met passie en enthousiasme voor onze inwoners, in samenwerking met de Stichting Sociale Dorpsteams.

Wij hebben per direct en tot met juni 2025 een tijdelijke opdracht voor 16-20 uur per week voor een beleidsmedewerker Werk en Inkomen.

Werkzaamheden

Je komt werken binnen het thema Samenleving in het team Regie en Faciliteren. Dit team bestaat uit 25 beleidsmedewerkers die werken op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, zorg, welzijn, asielzaken, onderwijs(huisvesting), jeugd, werk en inkomen, cultuur, sport en subsidies. Vanuit dit team werk je intensief samen met collega’s uit de regio Zuid-Oost Utrecht. Onze professionals hebben hart voor de samenleving en zetten zich daar dagelijks met veel energie voor in.
Voor het team Regie & Faciliteren zijn wij op zoek naar een beleidsmedewerker Werk en Inkomen. De gemeente heeft samen met de vijf andere Zuid- Oost Utrecht gemeenten een kader stellende rol in de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Dienst werk en inkomen en is één van de aandeelhouders van de Biga. Ben jij de kandidaat voor deze functie? Dan ben je onze accounthouder voor de Regionale Dienst werk en inkomen en de BIGA groep (WSW en ontwikkelbedrijf) en adviseer je de wethouder zowel in de rol van lokaal- als regionaal bestuurder. De vijf deelnemende gemeenten hebben het strategisch kader werk en inkomen opgesteld dat, in combinatie met het overleg met de collega-beleidsmedewerkers in de regio, als basis dient voor de adviezen aan bestuurders. Je schakelt tussen lokale en regionale vraagstukken en ambities. Dat vraagt om een adequate balans tussen enerzijds functionele assertiviteit en anderzijds samenwerking en oplossingen ten behoeve van de gezamenlijke ambities van de regiogemeenten.
Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van (lokale) adviezen, besluitvormingstukken en annotaties voor de wethouder en de bestuurlijke gremia. Je beschikt over financieel inzicht van de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening. Je draagt bij aan de Planning en Control cyclus. Je werkt samen met de regionale collega’s aan de ambities zoals die zijn opgenomen in de strategische kaders werk en inkomen en je neemt actief deel aan projectgroepen.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • De inhurende organisatie zal bij gunning van opdracht een integriteitsverklaring overhandigen aan de kandidaat welke ondertekend dient te worden. Hier dient u als aanbieder mee akkoord te gaan.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv
  • Beschikt over actuele kennis en aantoonbaar gedegen werkervaring hebt als beleidsmedewerker Werk en Inkomen bij een gemeente;
  • Kunt schakelen tussen beleid en uitvoering;
  • Gevoel hebt voor politiek bestuurlijke verhoudingen;

Wensen:

  • Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare functie met actuele kennis op het gevraagde vlak
  • Ervaring met het opstellen van bestuurlijke adviezen, zienswijzen en stukken t.b.v. het college van B&W
  • Bekend met het schakelen tussen lokale aangelegenheden en regionale samenwerking
  • De kandidaat is bereid om in ieder geval 50% van de werktijd en tenminste de overleggen waarbij dat wordt gevraagd fysiek aanwezig te zijn. Op dinsdag zijn reguliere teamoverleggen. Aanwezigheid is vereist. Op maandagen en donderdagen zijn overleggen met portefeuillehouders en de gemeenteraadvergaderingen. Indien onderwerpen die volgen uit de opdracht zijn geagendeerd is aanwezigheid vereist.

Competenties

  • Goede communicatieve en digitale vaardigheden hebt;
  • Een netwerker en oplossingsgericht bent;
  • Analytisch en assertief bent.
  • Goed kan samenwerken en netwerken
  • Goede adviserende vaardigheden
  • Resultaatgericht
  • Zelfstandig
  • Initiatiefrijk/proactieve houding
  • In staat maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken
  • Verbinder
  • Politiek-bestuurlijk sensitief
  • Lef
  • Flexibel in taken en werktijden

Extra info

Startdatum: 03-03-2025
Einddatum: 28-06-2025
Optie tot verlengen: optie tot 6 maanden verlenging
Aantal uur per week: 16-20 uur
De omvang van de opdracht kan in overleg worden bepaald binnen de bandbreedte van 16 tot 20 uur per week.
Op dinsdag zijn reguliere teamoverleggen. Aanwezigheid is vereist.
Op maandagen en donderdagen zijn overleggen met portefeuillehouders en de gemeenteraadvergaderingen. Indien onderwerpen die volgen uit de opdracht zijn geagendeerd is aanwezigheid vereist.


De gesprekken vinden (op locatie) plaats op maandag 17 februari in de ochtend. Hier graag rekening mee houden.

Locatie

Doorn

Publicatiedatum

01.02.2025

Publicatie eindigt

05.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!