Adviseur opzetten Risk, Compliance en Security management TBO

Nieuw

Functie omschrijving

Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke kracht verantwoordelijk voor het opzetten van Risk, Compliance en Security management binnen de TBO en de DSO-LV beheer ketenpartners.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestond uit talloze wetten en regels. Er was een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kon vinden. Dat moest eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

- De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;

- Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;

- De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties (OBO’s). Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

Opdrachtomschrijving
Gezien de complexiteit van het programma en de vele partijen die daarin een rol spelen zoeken we iemand die advies kan uit brengen over hoe Risk- & Security management en compliance verder kan worden geprofessionaliseeerd binnen TBO en de keten van DSO-LV beerpartners (OBO’s). We verwachten van deze persoon ruime werkervaring in een complex en interbestuurlijk (overheids) stakeholdersveld op directie- en bestuurlijk niveau, bij voorkeur op het gebied van de fysieke leefomgeving en ruimtelijke ordening.

De opdracht van TBO betreft:
Het opleveren van een advies omtrent het inrichten van Risk, Compliance en Security management binnen de TBO en de keten van DSO-LV beheerpartners (OBO’s).

Werkzaamheden

Verantwoordelijkheden en resultaten:

In deze opdracht initieer en realiseer je in 2025 projecten en activiteiten die leiden tot:

  • Ingerichte Processen op het gebied van risk-, compliance- en securitymanagement in lijn met Safe (Scaled Agile Framework);
  • Een aantoonbaar beheerste intake en overdracht/inpassing van de door het DSO ontwikkelprogramma gerealiseerde resultaten op deze aandachtsgebieden;
  • Vaststelling van de mate van gereedheid van de door het DSO ontwikkelprogramma gerealiseerde resultaten op deze aandachtsgebieden en bepaling van de eventueel nog noodzakelijke (door)ontwikkelopgave om het door de TBO gewenste kwaliteitsniveau te bereiken;
  • Een uitgevoerde ontwikkelopgave op basis van een voor deze aandachtsgebieden op te stellen Ontwikkelplan, dat je in samenwerking met collega’s van de TBO, ontwikkelpartners, opdrachtgever en DSO ontwikkelprogramma realiseert;
  • Vastgelegde afspraken met de Operationeel beheerders en opdrachtgever voor deze aandachtsgebieden;
  • Monitoren van de operationele beheerders met betrekking tot Risk-, Security- en Compliance;
  • Vervullen van de Liaison-rol voor externe audits en onderzoeken zoals Adviescollege ICT-toetsen.

De opdrachtgever(s)

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Functie eisen

  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025 voor maximaal 32 uur per week.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Aantoonbaar WO werk- en denkniveau, afgeronde RE opleiding (>10 jaar).
  • Minimaal 5 jaar ervaring op het niveau van (senior) management/ directie advisering
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het inrichten van Risico-, Compliance- en Securitymanagement, Governance en uitbesteding.
  • Aangetoonde kennis en ervaring met binnen overheden geldende compliance eisen en het inrichten van Risico-, Compliance- en Securitymanagement, Governance en uitbestedingsprocessen bij overheidsorganisaties en/of zelfstandig bestuursorganen.
  • Kennis van BIR / BIO, ISO27000, ISO31000, ISO25010.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met Risico- en Kwaliteitsmanagement in grote (overheids) projecten/ programma’s.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met de Omgevingswet en het DSO.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met programma’s en projecten conform de SAFe methodiek georganiseerd, Gecertificeerd als SAFe Agilist is een pré.

Wensen:

  • Beschrijf uw kennis en ervaring met de binnen overheden geldende compliance eisen en het inrichten van Risico-, Compliance- en Securitymanagement, Governance en uitbesteding processen in overheidsorganisaties die het beste aansluit bij deze opdracht (max. 200 woorden).
  • Beschrijf uw kennis en ervaring Risico- en Kwaliteitsmanagement in grote (overheids) projecten / programma’s ingericht conform SAFe die het beste aansluit bij deze opdracht (max. 200 woorden).
  • U bent gecertificeerd voor Scaled Agile Framework.

Competenties

• Proactief, initiatiefrijk en verbindend;
• Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
• Analytisch vermogen; • Secuur;
• Resultaatgericht en kwaliteitsgericht;
• Politieke sensitiviteit.

Extra info

Startdatum: 1 maart 2025
Optie tot verlengen: Nee

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 20 februari 2025 via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

31.01.2025

Publicatie eindigt

10.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!