Buurtbeheerder+ voor de nieuwe buurt NDW21

Nieuw

Functie omschrijving

Voor het gebied wordt een Buurtbeheerder+ aangesteld. De Buurtbeheerder+ is HET gezicht van NDW21. Iemand, die vooral op sociaal gebied sterk is. Die relevante dingen direct signaleert en er actie op onderneemt in de vorm van het gesprek met bewoners aan gaan of met andere partners die ook een rol spelen in het project.

Maar ook iemand die de leefbaarheid impulsen geeft door bewoners te stimuleren en ondersteunen bij activiteiten in het project. Iemand die zijn/haar bewoners kent en de kwaliteiten van iedereen ook optimaal aanspreekt en benut. Een spin in het web, herkenbaar en dichtbij en vertrouwd.

Voor de Buurtbeheerder+ geldt dat hij/zij het hele projectgebied tot haar aandachtsveld ziet, dus zowel bewoners, woongebouwen, openbaar gebied, CBV én de relatie met omliggende bedrijven en de ondernemersvereniging Winkelsteeg.

Buurtbeheerder+ voor NDW21 Functieprofiel

Inleiding

De deelnemende corporaties Woonwaarts, Portaal, Talis en SSH& delen gezamenlijk het uitgangspunt dat er voor het project NDW21 sprake moet zijn van intensief sociaal beheer. Dat is nodig gezien de samenstelling van het woonprogramma, de concentratie van doelgroep (groot aandeel sociale huur in één buurt), weinig of geen voorzieningen, grootte van de eenheden en vaak geen balkon, locatie (industriële omgeving) en de verwachte, snelle doorstroming. Daarnaast is dit project de (positieve) teaser van een grootschalige ontwikkeling in Winkelsteeg. Vanaf het begin tot het einde van het project dient het sociaal beheer goed en professioneel uitgevoerd te worden.

Daarom zoeken we gezamenlijk een Buurtbeheerder+, die voor alle 7 woonblokken en voor alle ca. 500 woningen een rol zal spelen.

Werkzaamheden

Kennismaking en vertrek:

  • Neemt deel aan het motivatiegesprek, waarbij niet alleen gevraagd wordt wat een kandidaat-bewoner nodig heeft, maar ook wat hij/zij brengt
  • Kan een ondersteunende rol hebben in het mutatieproces, waarbij de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de verhurende corporatie
  • Zorgt in een welkomstgesprek voor de eerste uitleg over de omgangsregels
  • Spreekt bewoners op een later moment zo nodig aan op hun toezeggingen en verwachtingen, die in het motivatiegesprek zijn gedaan
  • initieert de eerste stappen voor communitybuilding.

Sociaal beheer:

  • Is het gezicht en eerste aanspreekpunt van alle bewoners, corporaties en partners in het project
  • Signaleert snel actiepunten en zorgt voor effectieve opvolging door zichzelf of door anderen
  • Spreekt bewoners aan op hun gedrag en stimuleert hen om problemen en initiatieven zelf op te pakken
  • Bouwt een netwerk op bij de corporaties en de partners binnen het project en werkt daar nauw mee samen

Bevorderen leefbaarheid:

  • Bevordert het samenleven in het project door onder andere continu in gesprek te zijn met bewoners, een bijdrage te leveren aan verbinding tussen bewoners en activiteiten die gericht zijn op sociale stijging
  • Werkt intensief samen met de community builder waarbij bewoners zoveel als mogelijk in de ‘lead’ en in hun kracht worden gezet
  • Heeft overleg en werkt intensief samen met de bewonersvereniging of themagroepen, die hieraan gelieerd zijn
  • Overlegt in dit kader met de collega’s van de corporaties en andere partners
  • Is aanspreekpunt bij calamiteiten in het project

Sociale meldingen:

  • Signaleert ongewenste situaties
  • Onderzoekt meldingen en onderneemt actie, eventueel samen met anderen (bijvoorbeeld bij betalingsproblemen of signalen van eenzaamheid of verwaarlozing)

Toezicht beheer:

  • Ziet toe op schoon, heel en veilig
  • Signaleert onvolkomenheden en zorgt voor de oplossing via het reguliere reparatieproces (in het geval van kleine klusjes kan de buurtbeheerder ook zelf actie ondernemen, bijv. lamp vervangen of deurdranger bijstellen)
  • Rapporteert periodiek naar de klantbeheerder/woonconsulent/woonadviseur en andersom maakt met elkaar hierover werkafspraken

Administratie:

  • Bewaakt de uniformiteit waar nodig en de diversiteit waar gewenst
  • Verzorgt de administratieve werkzaamheden in de verschillende systemen en tijdige opvolging van contactverzoeken, die rechtstreeks bij deze functionaris binnen komen

Doorverwijzen/opschalen:

  • Het tijdig doorverwijzen/opschalen naar collega-medewerkers van de betreffende corporatie en andere relevante (zorg)partners/partner zoals buurtteam, politie en handhaving als een eerste interventie niet het gewenste effect heeft gehad. Dit protocol kan nader uitgewerkt worden

Aanwezigheid en zichtbaarheid:

  • Is op werkdagen dagelijks aanwezig en doet dan een ronde door het project. Indien gewenst ook aanwezig bij activiteiten op avonden of weekenden
  • Organiseert een wekelijks spreekuur in de beheerdersruimte.

De opdrachtgever(s)

NDW21 is een compleet nieuwe buurt met vrijwel allemaal starters en spoedzoekers, studenten en statushouders waarbij het de bedoeling is dat er daadwerkelijk een gemeenschap ontstaat. Niet alleen een woongemeenschap, maar ook onderlinge verbinding, hulp en activiteiten. Het zou mooi zijn als er meerwaarde ontstaat door deze community building, maar de verschillende doelgroepen maken dat een uitdaging.

Er wonen veel enthousiaste, jonge mensen die bereid zijn mee te doen aan deze ’building’. Door middel van samen koken, sporten, wandelen, en ontmoeten buiten, ergens in het woonblok én in de centrale buurtvoorziening (CBV). De CBV is een heel belangrijke plek, omdat bij alle weersomstandigheden alle bewoners van het NDW21-gebied hier bij elkaar kunnen komen. Ook een plek waar verbinding kan plaatsvinden met andere partijen in het gebied (bedrijven) en voorbijgangers.

Meer informatie over het project vind je hier: https://www.ndw21.nl

Omschrijving kandidaat

Als Buurtbeheerder+ ben jij hét gezicht van NDW21. Je bent sociaal sterk. Je signaleert relevante gebeurtenissen direct en onderneemt hier actie op. Je gaat bijvoorbeeld in gesprek met bewoners of andere partners die een rol spelen bij NDW21. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het bijdragen aan de leefbaarheid in de wijk en de complexen. Je stimuleert bewoners bij het goed samenleven in de wijk en ondersteunt hen bij activiteiten in de wijk. Je kent de bewoners en zijn/haar kwaliteiten. Je bent bereid om bewoners hierop aan te spreken en benut de kwaliteiten zo optimaal. Je bent dus een spin in het web, herkenbaar, dichtbij en vertrouwd.

Functie eisen

  • De kandidaat is akkoord met detachering
  • MBO+-niveau
  • Klantgerichte instelling en proactieve houding
  • Kan goed luisteren en heeft goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
  • Initiatiefrijk en creatief, denken in kansen en sturen op mogelijkheden
  • Neemt beslissingen, kan overtuigen en gaat uitdagingen niet uit de weg
  • In staat om netwerken te bouwen binnen de corporaties en daarbuiten
  • Doelgericht in samenwerken en het vermogen om dragers en vragers te binden en verbinden
  • De kandidaat beschikt over eigen elektronische apparatuur

Wensen:

  • Relevante ervaring bij corporaties, welzijn of sociaal domein is een pré

Competenties

  • Ondernemend
  • Zelfstandig
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewust
  • Communicatieve vaardigheden
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Flexibiliteit en geen 9-5 mentaliteit

Extra info

Startdatum: 03-03-2025
Einddatum: 31-08-2025
Optie tot verlengen: Nee
Aantal uur per week: 36 uur

Locatie

Nijmegen

Publicatiedatum

24.01.2025

Publicatie eindigt

11.02.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!