Lid geschillencommissie Erfpacht

Nieuw

Functie omschrijving

Per 1 februari 2025 start de gemeente Amsterdam met een pilot voor een geschillencommissie erfpacht. Voor de beoordeling van bedenkingen over een aanbieding voor een wijziging van een erfpachtrecht met de bestemming wonen (bijvoorbeeld een overstapaanbieding of een bestemmingswijziging) of een boetebrief zoeken wij daarom één of meerdere onafhankelijke leden voor deze commissie.

De geschillencommissie heeft tot taak aan het college van burgemeester en wethouders advies uit te brengen over te nemen beslissingen op ingediende bedenkingen. Als onafhankelijk lid ben je medeverantwoordelijk voor objectieve en transparante adviezen over bedenkingen in het kader van het privaatrecht (erfpacht). De commissie wordt daarnaast expliciet gevraagd probleemoplossend te adviseren.

Aan de geschillencommissie nemen steeds drie leden deel waarvan één lid niet bij- of in opdracht van de gemeente werkzaam is. De commissie wordt ondersteund door een ambtelijke secretaris. Elk lid wordt benoemd voor een periode van een jaar. Na afloop van dat jaar wordt de toegevoegde waarde, alsmede de werkwijze van de geschillencommissie geëvalueerd en zal worden overwogen of de geschillencommissie (op deze wijze) wordt voortgezet.

De behandeling vinden via MS teams of fysiek plaats tijdens kantooruren op de locatie waar de directie Grond en Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam is gevestigd (Weesperplein 8).

Resultaat:

Het betreft een nieuw proces waarbij nog niet kan worden geraamd hoeveel bedenkingen zullen inkomen waarmee tevens geen inschatting kan worden gegeven van de inzet voor de leden van de commissie.

Advies door de commissie wordt, voor zover mogelijk, uitgebracht binnen 4 weken nadat de bedenkingen werden ingediend.

Let op:
Het tarief voor 1 dagdeel per 2 weken bedraagt een vast tarief van € 180,-.
Offertes met een hoger of lager tarief worden terzijde gelegd.

Het tarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De afdeling Erfpacht en Uitgifte (E&U) is verantwoordelijk voor het zorgvuldig, klantgericht en transparant uitvoeren en vormgeven van het Amsterdamse erfpachtstelsel. Bij de afdeling E&U werken ca. 230 medewerkers, verdeeld over 7 teams. Jaarlijks wordt er grond in erfpacht uitgegeven voor enkele honderden miljoenen euro’s. Deze contracten worden door de afdeling administratief, juridisch en financieel beheerd en waar nodig worden deze contracten aangepast. Het gaat om een totaal van 280.000 erfpachtcontracten, jaarlijkse canoninkomsten van ruim € 100 miljoen en een balanstotaal van € 6,8 miljard. De organisatie heeft hierdoor zowel een juridische als een financiële kant en staat het erfpachtstelsel altijd in de bestuurlijke/politieke schijnwerpers.

Omschrijving kandidaat

• Startdatum: 20-02-2025
• Einddatum: 19-03-2026
• Optioneel tot verlenging: Ja
• Inzet: 1 dagdeel per 2 weken
• Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1
• Aantal kandidaten op interview: 3
• Planning interviews: nader te bepalen

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt over hbo denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring als adviseur.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft enige kennis van en ervaring met lokaal openbaar bestuur, ambtelijke organisatie en/of bestuurlijke verhoudingen.
  • De aangeboden kandidaat heeft enige kennis op het vlak van erfpacht.

Extra info

• Startdatum: 20-02-2025
• Einddatum: 19-03-2026
• Optioneel tot verlenging: Ja
• Inzet: 1 dagdeel per 2 weken
• Planning interviews: nader te bepalen

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

24.01.2025

Publicatie eindigt

28.01.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!