- ZZP / Freelance
- 98,00
- 24 uur pw, 6 mnd
Architect Data Gedreven Werken
Functie omschrijving
1stroom werkt voor 2 gemeenten, Duiven en Westervoort. Beide gemeenten staan voor belangrijke keuzes over de rol en inzet van de gemeente. Er moeten samenhangende keuzes gemaakt worden gemaakt, die moeten leiden tot een sluitende begroting en een toekomstbestendig Sociaal Domein. Binnen 1Stroom hebben de vele aspecten van bedrijfsvoering nadrukkelijk de aandacht. Data gedreven werken speelt een sleutelrol in het verkrijgen van de juiste informatie.
Binnen 1Stroom worden diverse pilots uitgevoerd met het data gedreven werken (afgekort DGW). Zo zijn bijvoorbeeld de pilots binnen Sociaal Domein gericht om samenhangende keuzes te kunnen maken en binnen Realisatie & Beheer om de dienstverlening te verbeteren.
Op het data gedreven werken is er de nodige (en gewenste) samenwerking in Liemers verband. 1stroom wil nu de stap maken om de organisatie rondom het DGW structureel binnen 1stroom in te richten. Dat betekent een eerste organisatorische invulling van het team DGW, op de aspecten dienstverlening, mens, data, proces, financiën en samenwerking. Er is inmiddels een kwartiermaker gestart en een plan van aanpak DGW is beschikbaar.
Om het plan uit te kunnen voeren, zoeken we inhoudelijk ervaren man/vrouw die de organisatie mee helpt opzetten en inregelen. Eerst voor 6 maanden met optie op verlenging. Je krijgt met veel inhoudelijke aspecten van het data gedreven werken te maken en met mensen die er energie van krijgen om met het data gedreven werk aan de slag te gaan.
Ben jij die praktische architect die we zoeken?
Werkzaamheden
Plek in het (project)team
Je hebt je plek in het projectteam, waarin je samenwerkt op inhoud met de gebruikers, data analisten en BI specialisten. Je begeleid en borgt de resultaten van de lopende pilots, gaat op zoek naar ambassadeurs, haalt de stuur-behoefte op bij beleidsadviseurs, managers, college van burgemeester en wethouders en gemeenteraad.
Je hiërarchisch leidinggevende is de kwartiermaker. Je inzet is 24 uur per week.
Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden programmamanager
Het takenpakket van de architect ziet er als volgt uit:
- Het mede opstellen van een schets van de DGW-organisatie, waarbij de rollen/functies zijn onderkend en taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn vastgelegd. Inclusief een beeld van hoe de mogelijke groei van de DGW-organisatie eruit kan zien;
- Het onderzoeken van de samenwerking met Zevenaar en RID (Regionale ICT Dienst), waarbij het de vraag is of en in hoeverre we nu al kunnen samenwerken en hoe dat er op de lange termijn uit zou kunnen zien;
- Het zoeken naar ambassadeurs van het DGW;
- Het eerste aanspreekpunt zijn voor vragen en behoefte aan dashboard/monitor en algemene vragen rondom het DGW;
- Het inrichten van het beheer en gebruikersoverleg van het DGW;
- Het definiëren van de monitoren, resultaatgebieden en KPI’s, binnen het model;
- Het opstellen van een architectuur DGW, waarin het gebruik van de huidige tools Power- BI en Excel zijn gepositioneerd en de overige applicaties en data passend moeten zijn;
- Het onderzoeken van het gebruiken van een data pakhuis en/of data meer;
- Het opstellen van een datastrategie, o.a. is helder welke bronnen er worden gebruikt en hoe de kwaliteit van data wordt bewaakt,
- Het opstellen van de werkwijze “van behoefte naar dashboard/monitor” en van een “Data duiding-sessie”;
Functie eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-03-2025 tot en met 01-09-2025 voor 24 uur per week.
- Minimaal een afgeronde en behaalde HBO- of WO-opleiding, aantoonbaar in het CV.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare relevante ervaring met data-gedreven werken op het gebied van techniek, proces en organisatie.
Wensen
- De externe dient een heldere motivatie aan te leveren van maximaal één A4, waarin wordt toegelicht waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht. 1Stroom hecht er waarde aan om te horen hoe de kandidaat kan bijdragen aan data gedreven werken binnen het sociaal domein. Daarnaast is het belangrijk dat de kandidaat duidelijk maakt welke relevante ervaringen en eigenschappen hij/zij meebrengt om deze opdracht tot een succes te maken.
- Een aantal jaren aantoonbare kennis en ervaring binnen het sociaal en fysiek domein, evenals met bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen.
- De externe beschikt over de juiste vaardigheden om effectief te communiceren met verschillende lagen binnen de gemeentelijke organisatie. In een document van maximaal één A4 licht de externe toe hoe hij/zij de communicatie tussen de verschillende lagen aanpakt.
Competenties
1.Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden;
2. Het vermogen om overzicht te houden;
3. Een probleemoplossend denkvermogen;
4. Praktisch en resultaatgericht;
5. Teamspeler.
Extra info
- Startdatum: 1 maart 2025
- Einddatum: 1 september 2025
- Verlenging: Er is de mogelijkheid om de overeenkomst twee keer met zes maanden te verlengen.
- Werktijd: 24 uur per week
De interviews zullen plaatsvinden in de week van 17 februari. Gelieve hier rekening mee te houden.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!