Procesmanager Verkeersmanagement met Expertise op Digitalisering

Nieuw

Functie omschrijving

De afdeling Verkeersmanagement binnen directie Verkeer en Openbare Ruimte is op zoek naar een ervaren procesmanager. Een procesmanager die gespecialiseerd is in digitaal verkeersmanagement en smart mobility en die complexe veranderingen weet te realiseren als onderdeel van onze digitaliseringsopgave voor de mooie stad Amsterdam. Deze functie focust zich op een paar elementen van de digitale regie die de stad wil doorvoeren om zo voor de bewoners, ondernemers en bezoekers een beter Amsterdam te maken. Flexibiliteit en snel kunnen schakelen zijn belangrijke elementen van deze functie.

Werkzaamheden

  • Als vervangend Business Lead kunnen fungeren binnen een Safe Agile trein. In het kort betekent dat jij business waarde kan inschatten en kan vertalen richting epic owners;
  • Het Netwerk Management Systeem (NMS) zal moeten vervangen worden in de komende jaren. Hiervoor loopt een ontwikkelingstraject met het NDW. Voor dit ontwikkelingstraject ben jij het aanspreekpunt vanuit het Verkeersmanagement;
  • Als Amsterdam zitten we in diverse landelijke en regionale werkgroepen. Jij sluit aan in een of meerdere van deze werkgroepen en behartigt de belangen van Amsterdam op het gebied van de (i)VRI, Regionaal Datateam of een van de thematafels van het Landelijk Verkeersmanagement Beraad;
  • Jouw datagedreven manier van werken is een tweede natuur en daarmee maak jij het verschil;
  • Stakeholdermanagement rondom smart mobility zowel intern Amsterdam als met alle partners, is essentieel voor deze functie.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Bij de gemeente Amsterdam werken we met 16.000 collega’s dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de 2,3 miljoen bezoekers van SAIL, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Binnen de afdeling Verkeersmanagement ga jij aan de slag voor het team Verkeerstactiek. Hier werk je samen met ruim 20 gepassioneerde collega’s. Medewerkers die, vanuit verschillende lagen, van aanpakken houden en betrokken zijn bij de interessantste evenementen van Amsterdam. Wij houden ons onder meer bezig met verkeersscenario's voor de reguliere spitssituatie, omleidingsroutes langs wegwerkzaamheden en maatregelen tijdens incidenten. Daarnaast richten we ons op het ontwikkelen van mobiliteits- en crowdmanagementplannen voor grote evenementen, zoals Koningsdag en de marathon van Amsterdam.

Ons team is in ontwikkeling: we breiden ons aandachtsgebied uit van auto’s naar fietsers, voetgangers en openbaar en commercieel goederen- en personenvervoer. Daarnaast staat de afdeling Verkeersmanagement voor een belangrijke transitie: die van verkeersmanagement naar het zijn van de mobiliteitscentrale van de toekomst. We gaan hierbij van het tijdelijk managen van de uitzonderingen in het netwerk naar continue regie en realtime gebruik van de openbare ruimte. Hierbij speelt digitalisering een belangrijke rol.

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo-diploma.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in digitaal verkeersmanagement en/of Smart Mobility.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met verkeersmanagement.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in het werken met verkeersdata.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met stakeholdermanagement.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in projectmanagement.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen een G4-gemeente, of een andere grote gemeente.

Extra info

• Startdatum: 01-03-2025
• Einddatum: 28-02-2026
• Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
• Aantal uren per week: 32-36
• Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
• Planning interviews: z.s.m. na sluiting

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

22.01.2025

Publicatie eindigt

31.01.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!