Meer details
Match criteria
Dienstverband
- ZZP / Freelance
Uurtarief
- 125,00
Duur
- 36 uur pw, 5 mnd
Manager Sociaal domein
Nieuw
Functie omschrijving
Utrecht heeft jou nodig!
We zoeken voor deze opdracht iemand die de rol van interimmanager kan vervullen voor het sociaal domein die bijdraagt aan een inclusieve stad waar iedereen zich welkom en thuis voelt, zichzelf kan zijn en gelijke kansen krijgt. In deze opdracht geef je tijdelijk leiding aan het team Utrecht voor Iedereen, een groep van ongeveer 25 beleidsprofessionals. Dit team werkt aan urgente en actuele opgaven, zoals de ondersteuning, opvang en integratie van asielzoekers en ongedocumenteerde mensen, inburgering, en het bevorderen van een divers en inclusief Utrecht.
De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Utrecht, een inspirerende en collegiale werkomgeving met ongeveer 230 FTE. Team Utrecht voor Iedereen is gepositioneerd binnen deze afdeling. Deze afdeling draagt bij aan urgente en actuele thema’s die raken aan zorg, jeugdhulp, onderwijs, asiel, inburgering, inclusie, sport en samenleving. De afdeling doet dit door samen te werken met inwoners en maatschappelijke organisaties aan het beleid voor het sociaal domein. Naast beleid ontwikkelen fungeert de afdeling ook als opdrachtgever, partner, ondersteuner en aanjager.
De gemeente Utrecht werkt vanuit een open, lerende cultuur waarin talent en diversiteit als krachten worden gezien om samen betere resultaten te behalen.
De afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling staat aan de vooravond om een structuurwijziging door te voeren: afdelingen met daaronder teams. Voor team Utrecht voor Iedereen betekent dit dat het samen met team Sport en team Samenleving de afdeling Sociale basis gaat vormen. Binnen deze opdracht wordt van de interimmanager verwacht dat hij/zij een actieve bijdrage levert aan de implementatie van de structuurwijziging.
Als interimmanager beweeg je tussen strategische vraagstukken en praktische uitvoering. Je bouwt bruggen tussen partners en beleidsadviseurs en levert een directe bijdrage aan de inclusieve en toekomstgerichte ambities van de stad. Vanwege het vertrek van de huidige manager en een doorontwikkelingsproces binnen de afdeling, richt jouw opdracht zich op drie hoofdtaken:
We zoeken voor deze opdracht iemand die de rol van interimmanager kan vervullen voor het sociaal domein die bijdraagt aan een inclusieve stad waar iedereen zich welkom en thuis voelt, zichzelf kan zijn en gelijke kansen krijgt. In deze opdracht geef je tijdelijk leiding aan het team Utrecht voor Iedereen, een groep van ongeveer 25 beleidsprofessionals. Dit team werkt aan urgente en actuele opgaven, zoals de ondersteuning, opvang en integratie van asielzoekers en ongedocumenteerde mensen, inburgering, en het bevorderen van een divers en inclusief Utrecht.
De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Utrecht, een inspirerende en collegiale werkomgeving met ongeveer 230 FTE. Team Utrecht voor Iedereen is gepositioneerd binnen deze afdeling. Deze afdeling draagt bij aan urgente en actuele thema’s die raken aan zorg, jeugdhulp, onderwijs, asiel, inburgering, inclusie, sport en samenleving. De afdeling doet dit door samen te werken met inwoners en maatschappelijke organisaties aan het beleid voor het sociaal domein. Naast beleid ontwikkelen fungeert de afdeling ook als opdrachtgever, partner, ondersteuner en aanjager.
De gemeente Utrecht werkt vanuit een open, lerende cultuur waarin talent en diversiteit als krachten worden gezien om samen betere resultaten te behalen.
De afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling staat aan de vooravond om een structuurwijziging door te voeren: afdelingen met daaronder teams. Voor team Utrecht voor Iedereen betekent dit dat het samen met team Sport en team Samenleving de afdeling Sociale basis gaat vormen. Binnen deze opdracht wordt van de interimmanager verwacht dat hij/zij een actieve bijdrage levert aan de implementatie van de structuurwijziging.
Als interimmanager beweeg je tussen strategische vraagstukken en praktische uitvoering. Je bouwt bruggen tussen partners en beleidsadviseurs en levert een directe bijdrage aan de inclusieve en toekomstgerichte ambities van de stad. Vanwege het vertrek van de huidige manager en een doorontwikkelingsproces binnen de afdeling, richt jouw opdracht zich op drie hoofdtaken:
- Leidinggeven en verbinden: Je ondersteunt het team in het behalen van hun doelen en versterkt de onderlinge samenwerking en samenhang.
- Strategische en operationele ondersteuning: Je bewaakt de voortgang van strategische opgaven en zorgt voor de uitvoering van concrete acties binnen het sociaal domein.
- Bijdragen aan continuïteit en realiseren van de doorontwikkeling: Je speelt een belangrijke rol in het waarborgen van stabiliteit tijdens de doorontwikkeling van de afdeling.
Omschrijving kandidaat
Jij bent/hebt:
Verder beschik je over de volgende competenties/vaardigheden:
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
- Wo werk- en denkniveau
- Minimaal 5 jaar ervaring als leidinggevende in het sociaal domein bij een grote gemeente of bij het rijk
- Aantoonbare ervaring en/of affiniteit met diversiteit en inclusie
- Ervaringen met opgaven op het gebied van asiel, integratie, opvang en/of huisvesting zijn een pre
Verder beschik je over de volgende competenties/vaardigheden:
- Veerkracht: je kan goed omgaan met de complexe politieke en maatschappelijke dynamiek op deze dossiers. Je herstelt snel van tegenslagen, stress of moeilijke omstandigheden. Je gaat het flexibel om met veranderingen, past je aan en gaat op zoek naar nieuwe kansen om jouw doelen te realiseren.
- Omgevingsbewustzijn: je kijkt verder dan de belangen van je eigen afdeling. Je bent je bewust van de belangen, perspectieven en gevoelens vanuit verschillende belanghebbenden, partners en gemeenschappen in de stad. Je kent en je bewust van de verhouding tussen gemeente en rijk. Je neemt deze belangen mee in de afwegingen rondom je dagelijkse werkzaamheden en weet hier adequaat op in te spelen.
- Organisatiesensitiviteit: je bent bewust en alert op de dynamieken, cultuur, belangen en behoeften binnen een organisatie. Je weet effectief om te gaan met politieke verhoudingen en kan anticiperen op reacties binnen verschillende lagen van de organisatie.
- Teamverbinding: je bent iemand die snel zicht heeft op talenten, kansen, behoeften en uitdagingen in een team (en de verschillende opgaveteams daarbinnen). Je werkt graag samen met maatschappelijk en inhoudelijk gedreven, eigenwijze collega’s en weet hen slim te verbinden en in te zetten op overkoepelende opgaven.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
- Je beschikt over wo werk- en denkniveau
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als leidinggevende in het sociaal domein bij een middelgrote gemeente of bij het rijk
- Bij voorkeur heb je ervaring opgedaan bij een grote gemeente of bij het Rijk. Geef aan welke van toepassing is.
- Geef aan met welke van de volgende opgaven je ervaring hebt.
Extra info
- Periode: Van 14 februari 2025 tot 14 juli 2025 (5 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
- Belasting: 32-36 uur per week gemiddeld
Goed om te weten:
Gesprekken worden waarschijnlijk gepland op 6/7 februari. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Voor deze opdracht is een bandbreedte voor het tarief opgenomen. Het is niet mogelijk een offerte in te dienen voor een tarief boven het gestelde maximum.
Locatie
Utrecht
Publicatiedatum
21.01.2025
Publicatie eindigt
28.01.2025
Contactpersoon
Bruijn
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!
Neem contact met ons op
Nog "geen" zelfstandige? Misschien past detacheren dan bij jou?
Gerelateerde opdrachten: