Fiscalist

Nieuw

Functie omschrijving

Binnen het team financieel beleid van de afdeling Financiën & Belastingen zijn we op zoek naar een expert op het gebied van de BTW, BTW Compensatiefonds (BCF), loonheffingen, vennootschapsbelasting en de wet DBA. Deze ambitieuze expert adviseert gevraagd en ongevraagd. Als expert vertaal je relevante fiscale wet- en regelgeving naar de praktijk. Daarnaast ben je eerste aanspreekpunt voor de organisatie en de belastingdienst. Je dagelijkse werkzaamheden: het verzorgen van fiscale adviezen op zowel operationeel- als strategisch niveau, adviseren richting het college, management en de directie; opstellen van managementrapportages en het presenteren hiervan over de voortgang; het periodiek monitoren van (vastgoed)projecten gedurende de looptijd van het project; het periodiek monitoren van BTW labels van de kostenplaatsen; het beoordelen, opstellen en monitoren van (toegepaste) fortifaire percentages/ pro- rata berekeningen; het beoordelen van de aangifte omzetbelastigen en de declaratie BYW-compensatiefonds; adviseren op- ean afstemmen van de complexe fiscale dossiers met ondere andere collega adviseurs , waaronder de belastingdienst.

Specifieke aandacht en advisering is er in de komende periode als het gaat om op de wet DBA (in samenwerking met de HR-adviseur), het actualiseren van de mengpercentages van de kostenplaatsen en het opstellen van een intern controleplan fiscaliteit.

De opdrachtgever(s)

Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2025, voor 28 uur per week;

Wensen: (weging totaal 100 punten)

  • Aantoonbare werkervaring op het fiscale gebied van grondexploitaties en verbonden partijen binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gemeentelijke fiscaliteit (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het implementeren van fiscale aanbevelingen met betrekking tot de wet DBA (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring bij een gemeente groter dan 50.000 inwoners (20 punten).

Competenties

  • Je bent bekend met de meest recente belasting problematiek;
  • Je hebt gevoel voor humor en kunt goed relativeren;
  • Je bent in staat duidelijk en begrijpelijk belasting problematiek uit te leggen (mondeling en schriftelijk) aan diverse stakeholdes en/ of belagnhebbenden;
  • Je bent politiek sensitief en voelt je als een "vis in het water" binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Je hebt ervaring met het omgaan met complexe materie en kunt goed verbanden leggen.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-02-2026
Optie tot verlengen: 3 maal 12 maand(en)
Aantal uur per week: 28 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen.
Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.


De gesprekken bij de gemeente zijn gepland van op dinsdag 14 januari 2025 tussen 16.00 uur en 17.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn ontvangen uiterlijk op maandag 13 januari 2025 bericht. De gesprekken vinden bij voorkeur fysiek/digitaal plaats. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de inhuuropdracht.

Locatie

Bussum

Publicatiedatum

01.01.2025

Publicatie eindigt

08.01.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!