Business analist

Nieuw

Functie omschrijving

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Er komen veel en belangrijke ontwikkelingen op de provincie af die veelal verbonden zijn met digitalisering en de informatiesamenleving. Wetgeving die een digitaliseringsopdracht voor de provincie tot gevolg heeft, aangepaste werkprocessen, toenemende (keten-)samenwerking met partners, inwoners en organisaties uit de provincie die allen van ons verwachten dat we onze diensten digitaal aanbieden. Ook de invloed van nieuwe technologie en data op ons werk bij de provincie wordt met de dag groter.

De afdeling I&A is de professionele dienstverlener op de terreinen van informatiedienstverlening en informatietechnologie. De afdeling zorgt ervoor dat elke medewerker van de provincie zich m.b.v. ict-middelen onbelemmerd kan richten op de uitvoering van zijn of haar kerntaak en adviseert de provinciale organisatie bij het automatiseren van processen en bij het samenstellen en beheren van data- en/of gegevensverzamelingen.

Het team Ontwerp & Ontwikkeling (O&O) is onderdeel van de afdeling I&A en houdt zich bezig met applicatie-integratie, applicatieontwikkeling, business analyse & ontwerp en testen/QA. Het team bevat een aantal scrumteams. Daarnaast leveren ze projectmatige inzet op ICT projecten met analisten, ontwerpers en testcoördinatoren. Bij deze werkzaamheden wordt het team regelmatig aangevuld met externe specialisten.

Voor diverse opdrachten uit het business i-projectenportfolio zoekt het O&O team tijdelijk versterking op het gebied van business analyse.

Werkzaamheden

De business analist zal ingezet worden op verscheidene projecten. Hij/zij analyseert samen met de gebruikers de bestaande en gewenste processen, stelt eisen en wensen op voor de toekomstige informatievoorziening binnen architectuurkaders en legt deze vast in requirement analyses, business analyses en functioneel ontwerpdocumenten. Daarbij begeleidt de analist de keuze voor en implementatie van standaard- of maatwerkapplicaties en bijbehorende aanbestedingen en selectieprocedures. Tevens zal van de business analist gevraagd worden om peer reviews uit te voeren en mee te werken aan verdere professionalisering.

Functie eisen

  • Externe is inzetbaar vanaf 3 februari 2025 tot en met 31 januari 2026 voor 32 - 40 uur per week.
  • Externe beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Informatica of Bedrijfskunde of (Bedrijfs-)Economie of over minimaal een afgeronde HBO opleiding in een vergelijkbare afstudeerrichting.
  • Externe beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring in het IT vakgebied (opgedaan in de periode 2018 - heden), waarvan minimaal 3 jaar ervaring met informatie- en/of businessanalyse.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met het beschrijven, analyseren en verbeteren van bedrijfsprocessen t.b.v. het selecteren en implementeren van ICT oplossingen.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met het opstellen van requirementanalyses t.b.v. uitvragen van aanbiedingen en het selecteren van ICT oplossingen.

Wensen:

  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met alle aspecten van het vakgebied business analyse, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Onder de gevraagde ervaring wordt verstaan: eenduidig formuleren van probleemstelling, scope bepalen, opstellen procesontwerp, uitvoeren stakeholderanalyse, uitvoeren alternatieven onderzoek, onderbouwen met advies. Deze aspecten moeten in de combinatie van opdrachten terugkomen.
  • Externe heeft aantoonbaar ervaring met kennisdomeinen binnen de overheid, bijvoorbeeld: Subsidieverlening, Omgevingswet, Politiek- en ambtelijk besluitvormingsproces, Vergunningen, Basisregistraties, Ruimtelijke Plannen, Datagedreven Werken, WOB/WOO verzoeken, Beheer- en Onderhoud Wegen, Wetgeving (bijv. WOO, DUTO, AVG, WCAG en archivering), aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met het vakgebied Documentaire Informatievoorziening conform DUTO, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met aanbestedingen ten behoeve van inkoop van ICT producten en diensten, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Competenties

Als business analist ben je met name sterk in het interviewen, analyseren en vastleggen van functionele informatie. Je maakt je snel nieuwe materie eigen, hebt een pragmatische instelling en een gedegen ontwerp ervaring.

Je bent in staat om zelfstandig je rol te vervullen en rapporteert over de voortgang aan de projectleider. Je hebt ruime ervaring met grote complexe organisaties en bent sensitief als het gaat om het herkennen van belangen en weet deze te verwerken in de voorgestelde oplossingsrichtingen.

We zoeken een prettige persoonlijkheid die in staat is als schakel tussen de ICT en de business te fungeren en goed is in het vertalen van klantwensen naar functionele ICT-oplossingen. Een goede omgang met weerbarstige opdrachtgevers aan de business kant is hierbij een vereiste.

De competenties waar Externe in het interview op wordt getoetst zijn:

  1. Resultaatgerichtheid: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover. Je denkt vooruit. Je spant je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen. Bij tegenslagen geef je niet op en houd je de uitgezette lijn voor ogen.
  2. Zelfstandigheid: je bent in staat eigen werk goed uit te voeren zonder hulp van anderen. Je hebt geen begeleiding nodig en kan goed alleen werken. Je bent in staat zelf nieuwe taken op te pakken en problemen zelf op te lossen. Je werkt efficiënt, besteedt je tijd nuttig en zoekt zinvol werk als er tijd over is.
  3. Uitdrukkingsvermogen/transparante wijze van communiceren: Je bent in staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal zowel met insiders bekend met het IT-jargon als met buitenstaanders met minder inhoudelijke kennis (zoals bijvoorbeeld functioneel beheerders of gebruikers).
  4. Analytisch vermogen: Je signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Verder spoor je mogelijke oorzaken van problemen op en zoek je naar ter zake doende gegevens. Je bent in staat onvolledige of onbetrouwbare informatie te identificeren en je kan hoofd- en bijzaken duidelijk onderscheiden.
  5. Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

Extra info

Startdatum: 3 februari 2025
Optie tot verlengen: 4x 6 maanden

De persoonlijke interviews vinden plaats op donderdag 23 januari en op vrijdag 24 januari 2025

Locatie

Arnhem

Publicatiedatum

19.12.2024

Publicatie eindigt

16.01.2025

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!