Adviseur veiligheidsplan noodopvanglocatie asielzoekers

Nieuw

Functie omschrijving

De regio Gooi en Vechtstreek heeft de opdracht vanuit het Rijk om ongeveer 1.500 vluchtelingen op te vangen. Gemeente Gooise Meren heeft als taak voor 389 mensen opvang te regelen. De veiligheid van de opvang in de directe omgeving is daarbij een belangrijk aspect, zowel voor het COA, de gemeente, de veiligheidspartners als de omwonenden.

Om dit zorgvuldig aan te pakken zijn we op zoek naar versterking in het team.

Als adviseur veiligheidsplan ligt jouw focus op het opstellen en uitvoeren van een veiligheidsplan. Je bent verantwoordelijk voor de realisatie van het veiligheidsplan. Je hebt een brede kijk en kennis van zowel rondom veiligheid, als openbare orde en verkeersmaatregelen. en maakt onderdeel uit van het projectteam opvanglocatie. Je werkt nauw samen met de afdeling Openbare Orde en Veiligheid. Jij adviseert hierbij o.a. aan de burgemeester en voert regie op de uitvoering van de te nemen veiligheidsmaatregelen. De volgende taken behoren in ieder geval bij de opdracht:

  1. Het opstellen van een risicoanalyse. De basis van het veiligheidsplan is een risicoanalyse: een overzicht van potentiële/mogelijke veiligheidsrisico’s. Dit doe je op basis van risico’s die jij als deskundige signaleert, maar je haalt ze ook op binnen de organisatie én bij bewoners en ondernemers. Daarvoor voer je een schouw uit met bewoners en ondernemers.
  2. Het opstellen van een afwegingskader. Op basis van de risicoanalyse maak je een afwegingskader: hoe reëel is een risico en zijn er maatregelen nodig? Dit doe je op basis van feiten en data.
  3. Het opstellen en uitvoeren van veiligheidsmaatregelen. Nadat je een afwegingskader hebt geschreven, op basis van een risicoanalyse, stel je een lijst op met te nemen veiligheidsmaatregelen. Deze formuleer je op basis van jouw deskundigheid, ervaringen, kennis etc. Naast het formuleren van de maatregelen ben je ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregelen/het regie voeren op de uitvoering. Dit gebeurt na bestuurlijke afstemming hierover.

Je maakt onderdeel uit van de projectgroep opvanglocatie en werkt nauw samen met de collega’s van openbare orde en veiligheid (OOV). Je adviseert desgevraagd het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad over veiligheidsvraagstukken in relatie tot de komst van de asielzoekers in de noodopvang. Je bent niet alleen het gezicht voor de interne organisatie en haar partners, maar je bent ook het aanspreekpunt voor bewoners. Je haakt aan bij eventuele informatieavonden en beantwoord de vragen van bewoners waar nodig.

Als adviseur veiligheidsplan neem je de rol van procesregisseur op je. Dit betekent dat je nauw contact onderhoudt met alle lokale partijen en collega’s die te maken hebben met de openbare orde en veiligheid. Je werkt dus samen met bijvoorbeeld de politie, boa’s en interne collega’s OOV om het veiligheidsplan en de maatregelen af te stemmen. Ook ben jij voor de uitvoering de gesprekspartner van deze maatregelen naar de collega’s die zorgdragen voor de realisatie van mogelijke maatregelen.

Je bent een natuurlijke netwerker; je maakt gemakkelijk contact, je creëert draagvlak voor jouw ideeën en maakt duidelijke afspraken met de partners over de te bereiken resultaten. Je organiseert en faciliteert werkafspraken met alle betrokken partners. Hierbij zoek je ook de samenwerking op met bewoners. Je bewaakt de voortgang van gemaakte plannen, afspraken, interventies en de resultaten.

De opdrachtgever(s)

Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Functie eisen

  • Beschikbaar per 6 januari 2025 voor minimaal 16 uur per week
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur veiligheid.

Wensen: (weging totaal 100 punten)

  • Aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie en binnen een politiek-bestuurlijke omgeving (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van veiligheidsplannen, risicoanalyses of het ontwikkelen van preventieve maatregelen (benoem dit duidelijk in het cv)(40 punten);
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, Veiligheid of Recht (30 punten);

Competenties

  • Je een verbinder, die met gemak contacten legt en zijn professionele netwerk onderhoudt. Daarbij kan je makkelijk schakelen tussen contacten met bestuurders, collega’s én bewoners.
  • Je bent beleidsmatig en analytisch sterk: je bent in staat om complexe veiligheidsvraagstukken te doorgronden en op basis van feiten en data passende maatregelen te nemen
  • Je hebt uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en weet hierop in te spelen
  • Je bent politiek-bestuurlijk sensitief
  • Je bent een loyale, verantwoordelijke collega
  • Je houdt – ook in drukke tijden – goed het overzicht en weet de juiste prioriteiten te stellen
  • Je bent een fijn persoon om mee samen te werken

Extra info

Startdatum: 06-01-2025
Einddatum: 06-07-2025
Optie tot verlengen: 1 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 16-22 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: op donderdag en in overleg.
Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.


De gesprekken bij de gemeente zijn gepland van op dinsdag 17 december van 10.00 uur tot 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 16 december 2024 bericht. De gesprekken vinden bij voorkeur fysiek/digitaal plaats. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de inhuuropdracht.

Locatie

Bussum

Publicatiedatum

07.12.2024

Publicatie eindigt

11.12.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!