- Detachering
- 65,00
- 24 uur p/w, 3 mnd
Casemanager Omgevingswet
Functie omschrijving
Er gebeurt veel in Oldebroek. Arno, Rik, Gerben en Ties kunnen wel een enthousiaste collega gebruiken! Als casemanager toets je aanvragen aan het omgevingsplan en beoordeel je of een afwijking mogelijk is. Daarbij vraag je de relevante planologische, milieukundige, bouwkundige en juridische adviezen van collega’s en externe adviseurs zoals de Omgevingsdienst en de veiligheidsregio. Als het nodig is schrijf je hierover een college- en raadsvoorstel. Ook behandel je aanvragen in vooroverleg en legalisatie onderzoeken voor het team Toezicht en Handhaving. Je adviseert klanten en ondersteunt de frontoffice in juridische en planologische zaken. Ook vertegenwoordig je de gemeente bij de bezwaarcommissie en de rechtbank in bezwaren en beroep bij omgevingsvergunningen.
Zoals je kunt lezen, een erg dynamische functie want het is een erg brede functie waarin je je werkervaring kan uitbreiden! Want je bent ook nog de erfgoedspecialist binnen het cluster en je ondersteunt de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (GAO). Hierin geef je inhoud aan het door ontwikkelen van het beleidsveld erfgoed en hebt daarbij oog voor de afstemming met flankerende beleidsterreinen. Je adviseert het bestuur en je collega’s en speelt daarbij in op actualiteiten binnen het vakgebied.
Dit ga je doen
Als casemanager Omgevingswet ga je aan de slag met:
- Het behandelen van eenvoudige en complexe aanvragen om een omgevingsvergunning van begin tot eind. Dit betekent dat je (bouw)plannen toetst aan de geldende ruimtelijke regels, zoals het omgevingsplan. Als niet wordt voldaan aan de regels, beoordeel je of er mogelijkheden zijn om een afwijking te verlenen. Je betrekt hierbij de nodige collega’s met hun expertise over bijvoorbeeld, geluid, verkeer, milieu, archeologie of andere aspecten. Ook betrek je het college van B&W en de gemeenteraad via college- en raadsvoorstellen, wanneer nodig.
- Het behandelen van (eenvoudige) conceptaanvragen, waarbij initiatiefnemers willen weten of het plan dat ze hebben kansrijk is voor het krijgen een omgevingsvergunning of niet;
- Het beoordelen van bezwaren en beroepen die zijn ingediend tegen een omgevingsvergunning. Je vertegenwoordigt dan de gemeente bij de bezwaarcommissie, de rechtbank of de Raad van State.
- Het adviseren van collega’s over (de haalbaarheid van) omgevingsvergunningen. Denk aan collega’s van handhaving die hebben geconstateerd dat iets zonder vergunning is gebouwd en willen weten of niet alsnog een vergunning gekregen kan worden. Maar het kan ook gaan om baliemedewerkers of projectleiders die willen weten hoe een proces voor vergunningverlening verloopt.
Een gemeente is een politiek-gestuurde organisatie. Het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en dat je over goede communicatieve eigenschappen beschikt. Je hebt immers veel contacten binnen en buiten de gemeente. Daarnaast vinden we het fijn wanneer je een teamspeler bent die integraal werkt, maar ook zelfstandig kan functioneren. Tevens ben jij de persoon die over inzicht in complexe maatschappelijke processen en vraagstukken beschikt.
De opdrachtgever(s)
Functie eisen
- De kandidaat is akkoord met detachering
- Aantoonbaar afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau richting bouwen, ruimtelijke ordening en/of planologie;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als casemanager omgevingswet bij een gemeente.
Wensen: (weging, totaal 100 punten)
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als casemanager binnen een gemeente (40 punten);
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van omgevingsvergunningen, bouw- en sloopaanvragen (beschrijf separaat een voorbeeld in het cv) (30 punten);
- Aantoonbare kennis van / werkervaring met het omgevingsrecht (15 punten);
- Aantoonbaar afgeronde cursus aangaande duurzaamheid woning (energielabel/EPC) én asbestcontrole (15 punten).
Competenties
- Bestuurlijk sensitief;
- Communicatief vaardig;
- Planmatig werken
Extra info
Startadatum: Z.S.M.
Einddatum: 01-04-2025
Optie tot verlengen: 4 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 24 uur
Is hybride werken mogelijk: Nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 18 december 2024 vanaf 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!