Procesbegeleider (eenzaamheid)

Nieuw

Functie omschrijving

De Alliantie tegen eenzaamheid is een samenwerkingsverband binnen het Sociale Domein van Amstelveen dat werkt op basis van samensturing. De focus van de Alliantie ligt op bewustwording, kennisdeling en signalering rondom eenzaamheid. Om tot zichtbare resultaten te komen zet de Alliantie tegen Eenzaamheid in op:
  • het vergroten van de maatschappelijke aandacht voor eenzaamheid
  • kennisuitwisseling tussen organisaties
  • mensen meer naar elkaar laten omkijken
  • aandacht voor het signaleren en herkennen van eenzaamheid
De alliantie bestaat tot nu toe uit 15 deelnemende organisaties. Dit zijn grotendeels gesubsidieerde organisaties en vrijwilligersorganisaties. Een deel daarvan neemt plaats in een overstijgende werkgroep. Inhoudelijk willen we toewerken naar het realiseren van een aantal activiteiten en/of projecten die raken aan de inhoudelijke thema’s die we met elkaar hebben benoemd. Je werkt aan de totstandkoming daarvan.

Deze opdracht wordt onafhankelijk buiten de bedrijfsvoering van gemeentelijke organisatie uitgevoerd en er is geen sprake van inbedding in de organisatie.

Werkzaamheden

We zoeken een onafhankelijke procesbegeleider die het komende jaar een verdiepingsslag maakt in de
samensturing aan de hand van ons beleidsplan, en de input van de deelnemers uit de werkgroep.
We willen dat alle partijen van de alliantie zich betrokken en gehoord voelen en een meerwaarde
kunnen bieden in de samenwerking.

  • Je vervult de rol van neutrale voorzitter/facilitator van de werkgroep.
  • Je organiseert, agendeert en begeleidt brede alliantie bijeenkomsten met alle
  • samenwerkingspartners.
  • Je bent sparringpartner van de werkgroep waar een aantal leden van de alliantie zich voor hebben aangemeld om gezamenlijk gedragen uitgangspunten, processen en activiteiten tot ontwikkeling te laten komen en je legt deze vast in procedures of projectvoorstellen. De werkgroep bestaat uit leden van de alliantie die zich hiervoor hebben aangemeld.
  • Je stimuleert initiatieven, helpt bij het vinden van projecten, je denkt mee en inspireert
  • Je bent aanspreekpunt en sparringpartner voor de alliantieleden en ondersteunt in de uitvoering waar nodig
  • Je houdt overzicht en signaleert “de stand van samensturing” in de alliantie, je ziet kansen voor verbetering
  • Je maakt uiteindelijk een evaluatie van de alliantie en doet een voorstel voor borging

Omschrijving kandidaat

  • Minimaal HBO werk en denkniveau.
  • Minimaal 2 jaar ervaring als procesbegeleider in de afgelopen 4 jaar binnen een gemeente en kennis van een ambtelijke organisatie
  • Ruime ervaring met het ontwikkelen van projecten binnen het sociaal domein
  • Minimaal 7 jaren ervaring binnen een gemeente en kennis van een ambtelijke organisatie.
  • Je hebt ervaring met subsidieaanvragen in het sociaal domein.
  • Je hebt kennis van het sociaal domein en eenzaamheid.
  • Je hebt kennis van en ervaring met het werken met netwerken en samensturing, consent
  • besluitvorming en samenwerking op basis van gelijkwaardigheid.
  • Je bent een ervaren facilitator: gericht ontwerpen van processen en bijeenkomsten, een
  • goed oog voor het doel en de deelnemers is voor jou vanzelfsprekend
  • Je bent een ervaren verbinder. Iemand die blij wordt van samenwerkingsvraagstukken en
  • in staat is om van één en één drie te maken.
  • Dynamisch en enthousiasmerend: je stelt het gezamenlijk belang voorop, stimuleert
  • samenwerking en overbrugt verschillen.

Functie eisen

  • Een minimaal afgeronde HBO opleiding
  • Op CV minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen gemeentelijke/bestuurlijke organisatie in het sociaal domein.
  • Op CV minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van procesbegeleiding binnen overheidsinstellingen.

Wensen:

  • Op CV aantoonbaar een afgeronde HBO opleiding in de richting communicatie en Marketing
  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar ervaring als coach/trainer in het geven van kennis/training sessies met ambtelijke regionale samenwerking binnen het sociaal domein
  • Op CV aantoonbaar minimaal 4 jaar ervaring in procesbegeleiding binnen het sociaal domein
  • Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met sociaal maatschappelijke thema's en vergroten van samenwerking bij gemeenten. (Geef per opdrachtgever aan wat je hebt gedaan.)

Competenties

Je schakelt gemakkelijk tussen diverse partners en op alle niveaus: inwoners, professionals
en bestuurders.
Je bent reflectief: bewust van je eigen rol, en de rol van anderen, en in staat om hierover
te reflecteren en bij te sturen

Extra info

De gesprekken vinden plaats op 19 december 2024 tussen 13:00 en 16.00 uur.
Optie verlenging: 3 x 6 maanden
Standplaats: Amstelveen (niet locatie gebonden)

Locatie

Amstelveen

Publicatiedatum

03.12.2024

Publicatie eindigt

11.12.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!