Projectmanager

Nieuw

Functie omschrijving

De projectmanager is binnen het Integraal Project Management (IPM) model, mede verantwoordelijk voor de voorbereiding-, aanbesteding en/of realisatiefase van de projecten binnen het programma. Op basis van LEAN-methodiek voeren wij deze zo effectief mogelijk uit.

Bij Rijkskantoren en Defensie objecten is een volledige overdracht aan de objectmanager, na afronding van het project, eveneens essentieel. Voor het programma heb je te maken met een flinke portefeuille. Jouw output betekent voor een ander programma weer de noodzakelijke input waardoor je dus scherp moet sturen op je interne en externe projectteam en organisatie én planning. Aanjagen van processen en marktpartijen is van essentieel belang op de strakke deadlines te behalen. Doel- en resultaatgericht blijven handelen bij de nodige weerstand is jou niet vreemd. Als projectmanager is affiniteit en/of ervaring met bouwkunde, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en bouwkostencalculatie van essentieel belang, waarbij kennis en aantoonbare ervaring van verduurzamingsmaatregelen vanuit EPA-U en EML systematiek absolute pré is. Indien er geen volledige tijdsinvulling voor het programma is, kan jij ook worden ingezet bij één van onze andere programma’s. Wanneer wij geen gebruik kunnen maken van de verschillende onderhoudscontracten, is een juiste inkoopstrategie noodzakelijk. De projectmanager maakt afspraken over de inzet van deskundigen op deze gebieden en werkt samen met collega’s van andere afdelingen, bijv. Inkoop. Je bestudeert de nodige data en interpreteert contractstukken en projectinformatie op (bedrijfs)risico´s ter voorbereiding van de realisatie. De kwaliteit van de uitvoering, projectvoortgang, de planning, de kosten, de risico’s en de uitwisseling van projectinformatie wordt binnen jouw vaste team bewaakt. Je bent je daarnaast bewust van de politieke gevoeligheid. Je fungeert als eerste aanspreekpunt intern voor andere afdelingen of directies, maar ook voor opdrachtgevers, gebruikers, gemeenten, etc. Je verzorgt de projectadministratie en organiseert een juiste en volledige overdracht, ook op administratief gebied.

Je bent verantwoording schuldig aan het clusterhoofd en de programmamanager voor wat betreft de uitvoering en uitwerking van de projecten. Je werkzaamheden zijn vanuit huis en kantoor, het hybride werken en op locatie in het land.

De opdrachtgever(s)

Rijksvastgoedbedrijf
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten. Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.
’ Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.

Directie
De directie Vastgoedbeheer is de schakel naar en staat dicht bij de gebruikers en hun gebruik. Alle directies hebben klantcontacten. De directie Vastgoedbeheer heeft dit vanuit beheerperspectief en is vaak de vooruitgeschoven post, het herkenbare gezicht van het RVB. Vastgoedbeheer omvat de functies assetmanagement en vastgoedadministratie, technisch advies, contractbeheer en objecten projectmanagement. Het projectmanagement is gericht op vervanging en instandhouding, soms aangevuld met klantwensen. Belangrijke randvoorwaarde is veiligheid, belangrijke ambitie is duurzaamheid. De omvang van de projecten variëren van € 1- tot €60 mljn. De projecten variëren in complexiteit, maar zullen veelal multidisciplinair zijn (bouwkunde, elektrotechniek en werktuigbouwkunde)

Afdeling & sectie
De afdeling Realisatie is integraal verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de panden die het RVB in eigendom heeft of huurt. De afdeling opereert binnen de financiële en kwaliteitskaders die aan het RVB zijn gesteld. Binnen die kaders is bij de sturing van de activiteiten het klantbelang leidend. De organisatie van de afdeling Realisatie (in samenhang met de afdeling Klant- en Assetmanagement, de afdeling Kennis en het Bedrijfsbureau) is ingericht aan de hand van de verschillende fasen in de cyclus van beleid, planning, realisatie en evaluatie. In de sectie PeP (Programma’s en Projecten) verzorgen programmamanagers en projectleiders landelijke projectprogramma’s over de regio’s heen. De projectmanagers worden waar nodig ondersteunt door interne adviseurs, soms worden de adviezen op de markt ingekocht.

Project
Binnen de sectie Programma’s en Projecten worden regio overstijgende gelijksoortige projecten, landelijk uitgevoerd. Eea tbv uniformiteit, effectiviteit en klanttevredenheid. Voor de verduurzaming van het Rijksvastgoed zijn en worden diverse verduurzamingsprogramma’s opgestart. Hiervoor is de nodige inventarisatie, opname en coördinatie op processen noodzakelijk om tot noodzakelijke EML en EPA-U maatregeling cq. labeling te komen.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde bachelor of HBO opleiding in een technische richting.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van projectmanagement voor een publieke opdrachtgever, waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende werkzaamheden:
    • Utiliteitsbouw, hieronder wordt in dit verband verstaan; agrarische bouw of woningbouw; maar ook bouw met ruimtes zoals bijvoorbeeld onderzoeksruimtes en andere ruimtes die aan bijzondere klimaateisen moeten voldoen;
    • Uitvoeren van grote huisvestingsprojecten (> € 1 miljoen);
    • Alle projectfasen van initiatieffase tot en met de oplevering van de realisatiefase van projecten in het kader van nieuwbouw, renovatie en/of instandhouding;
    • Kennis hebben van de Aanbestedingswet 2012 of het ARW 2012 en het toepassen daarvan in een aanbesteding;
    • Toepassen van risicomanagement;
    • Verantwoordelijk voor het inplannen van projectactiviteiten, verkrijgen van financiële middelen;
    • Bewaken van planning en uitvoering;
    • Kennis van financiële- en processtuursystemen zoals oa Oracle en Condor;
    • Verantwoordelijk voor het gehele Veiligheidsdossier (verder VG&O dossier);
    • Inkoop van werken en diensten;
    • Het initiëren van acties naar gebruikers, aannemers en interne of externe adviseurs;
    • Ervaring met technische, juridische en bedrijfskundige componenten in diverse contractvormen.
  • De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat of is bereid deze op eigen kosten te behalen binnen drie weken na startdatum opdracht.
  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen).
  • De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

Wensen:

  • De mate van ervaring als projectleider bij het uitvoeren van vastgoed gerelateerde projecten voor (overheids)organisaties.
    Aspecten:
    • Ervaring met bouw- of verbouwprojecten waarin ervaring met de continuïteit van kritische bedrijfsprocessen vereist is;
    • Ervaring met bouw- of verbouwprojecten met waarbij duurzaamheidseisen worden gesteld op gebied van gebouwinstallaties, - isolatie, verwarmings- en koelsystemen en verlichting
    • Complexiteit door de combinatie van technische disciplines, contractsituaties, omvang van de projecten en een veel vragende omgevingssituatie.
    • Invloed op de werkzaamheden van derden, waaronder ingehuurde adviseurs, aannemers, installateurs en bouwkostendeskundigen;
    • Ervaring in data-analyse en monitoring
    • Ervaring in het gebruik maken van (interne) richtlijnen en wet en regelgeving binnen projecten
    • Ervaring met en kennis van LEAN/waardestroom trajecten.
  • De mate van ervaring als projectleider met het werken in teamverband of vergelijkbare organisatie met de volgende verschillende rollen en disciplines binnen het team: contractmanagement, risicomanagement, financieel management, architectuur, bouwkostenadvies, techniek Aspecten:
    • Grootte van het project/programma geduid in financiële omvang en de omvang van de projectorganisatie;
    • Duiding van de (hoeveelheid) omgevingsaspecten welke invloed hadden op de projecten;
    • Ervaring met het schakelen tussen de verschillende functie/abstractieniveaus binnen de projectorganisatie;
    • Ervaring in de samenwerking met beleidsmakers
    • Ervaring in het programmeren van werkzaamheden
    • Ervaring met het bouwproces van initiatieffase tot en met overdracht aan beheer.
    • Ervaring in risicomanagement
  • De mate van ervaring met het werken aan duurzaamheidsonderwerpen zoals Pv(T) panelen, load balancing, duurzaam materiaal en duurzaam ondernemen etc
    Aspecten:
    • Ervaring met bouw- of verbouwprojecten waarin ervaring met duurzaamheid van toepassing is;
    • Ervaring met SROI vraagstukken en inzet
    • Ervaring met bouw- of verbouwprojecten waarin meerdere duurzaamheids elementen samen komen;
    • Ervaring met conflicten en het bereiken van consensus bij technische vraagstukken voortkomend uit duurzaamheidsafwegingen;
    •Ervaring opstellen en beoordelen van adviesrapportages
    • Ervaring binnen projecten met inventarisatie, rapportage, ontwerp en uitvoering van EPA-U en EML maatregelen
    • Ervaring in identificeren van strategische prioriteiten voor energiebesparing
  • De mate van Duurzaamheidsdrijfveren
    Aspecten:
    • Ervaring waarin de passie en gedrevenheid om duurzaamheidsdoelen te behalen zich heeft vertaald in bouwprojecten of andere ambities
    •Ervaring waarin nieuwe technologieën en methoden zijn ingezet om energie efficiëntie te verhogen

Competenties

Je bent je bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken organisaties en partijen en je bent in staat de aanpak hierop af te stemmen en als de situatie daarom vraagt ben je in staat om buiten de gebaande paden te denken en handelen op het moment dat de situatie daarom vraagt (b.v. calamiteiten). Je onderkent tijdig de (politieke) afbreukrisico’s voor de bewindspersonen en het RVB en anticipeert met de juiste interventies en stevigheid. Je bent proactief en organisatie-sensitief. Je hebt aantoonbare ervaring in het maken van afspraken met anderen over kwaliteit en kwantiteit van het te leveren werk en houdt voortgang in de gaten van eigen acties en anderen. Je kunt snel, goed werken onder tijdsdruk en je bent communicatief sterk. Het samenwerken in multidisciplinaire teams is een vanzelfsprekendheid. Je bent in staat de mening van anderen te beïnvloeden. Voor de uitvoering van deze opdracht is het essentieel dat je beschikt over: organisatiesensitiviteit, plannen en organiseren, resultaatgericht, motiveren, netwerken en zelfontwikkeling

Extra info

Startdatum: 01-01-2025
Einddatum: 31-12-2025
Optie tot verlengen: 2 opties van elk maximaal 12 maanden
Aantal uur per week: 24 uur

Locatie

Den Haag

Publicatiedatum

25.11.2024

Publicatie eindigt

04.12.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!