Kwaliteitsmanager - Processchrijvingen

Nieuw

Functie omschrijving

Door wet- en regelgeving en de veranderende samenleving staat de Gemeente Amstelveen midden in de digitale transformatie, die verder reikt dan technologie. Een van de doelstellingen die in alle digitaliseringsprojecten voorkomt is het optimaliseren van processen (samen, betrokken en oplossingsgericht).

De kwaliteitsmanager heeft een grote impact op de doorontwikkeling van procesbeschrijvingen en is verantwoordelijk voor het opzetten, borgen en uitbouwen hiervan. Dat betekent dat hij/zij verantwoordelijk is voor de implementatie van procesbeschrijvingen in relatie tot Control, kwaliteit en datagedreven sturen. Daarnaast beheert hij/zij de randvoorwaarden voor de organisatie zodat processen voldoen aan normen vanuit o.a. AVG, Archiefwet- en regelgeving en rechtmatigheid.

De kwaliteitsmanager staat in direct contact met de stakeholders, proces- en applicatie eigenaren en houdt de kaders voor het beschrijven van processen en de ontwikkelingen op zowel strategisch als sturend niveau (in en buiten de organisatie) goed in de gaten. De kwaliteitsmanager brengt deze kaders en ontwikkelingen actief naar stakeholders en eigenaren en begeleidt de vakafdeling met de procesbeschrijvingen en de vastlegging ervan in de applicatie Engage.

Daarnaast heeft de kwaliteitsmanager een sturende en bewakende rol in het kader van de organisatiebrede toepassing van Engage voor het creëren en registreren van procesbeschrijvingen.

Resultaatgebieden

  • Zorgdragen dat er per team in de organisatie minimaal 6 processen beschreven zijn die voldoen aan de kwaliteitseisen-norm van 2024 en vervolgens aan de kwaliteitseisen-norm 2025;
  • Kwaliteitseisen –norm voor 2025 opstellen en deze inbedden bij de procesbeheerders;
  • Jij bent verantwoordelijk dat eind 2025 alle processen voldoen aan de Kwaliteitseisen-norm 2025. Indien nodig beschrijf jij ook zelf processen om dit resultaat te behalen;
  • Het regisseren, organiseren en faciliteren van de peer-to-peer review door managers op elkaars processen. De uitgewerkte opdracht inclusief planning behaald worden in 2025. De kwaliteitsmanager procesbeschrijvingen staat hiervoor aan de lat;
  • Engage trainingen verzorgen aan procesbeheerders;
  • Zorgdragen voor uniforme wijze van processen beschrijven in Engage door alle procesbeheerders;
  • Meewerken aan verbetering volwassenheidsniveaus procesmanagement in organisatie;
  • Verbeteren van processen n.a.v. audits op informatiehuishouding vanuit Team informatievoorziening.

Werkzaamheden

Taken en verantwoordelijkheden

  • Verantwoordelijk voor het verder uitrollen, borgen en opstellen van een uniforme aanpak voor procesmanagement binnen de gemeente.
  • Eindverantwoordelijk voor een overzichtelijke uniforme processenstructuur, onderlinge verbondenheid, de integrale kwaliteit en de eindcontrole op de procesbeschrijvingen.
  • Beheert de randvoorwaarden en kaders voor het opstellen en onderhouden van procesbeschrijvingen en voert regie op het organisatiebreed toepassen hiervan. Hiertoe is er regelmatig afstemming met de proceseigenaren voor het creëren van draagvlak.
  • Verzorgt training en coaching aan proceseigenaren en procesbeheerders met betrekking tot procesmanagement.
  • Volgt en vertaalt ontwikkelingen rond procesmanagement en adviseert directie en proceseigenaren over de doorontwikkeling van procesmanagement.
  • Slaat bruggen en legt verbindingen tussen processen van verschillende afdelingen en schakelt moeiteloos tussen strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.
  • Communiceert actief binnen de organisatie over de mogelijkheden van Engage (modelleren, raadplegen etc.) en stimuleert het gebruik daarvan.
  • Organiseert de gebruikersondersteuning van Engage, en is voorzitter bij gebruikersoverleggen (intern en extern). Heeft een actieve rol bij het opzetten van een community om de samenwerking en samenhang in de organisatie te stimuleren.
  • Legt verantwoording af aan directie en rapporteert over de implementatiegraad van procesmanagement in de organisatie.

Omschrijving kandidaat

De ideale kandidaat is een ervaren senior proces consultant met ruime ervaring op het gebied van digitalisering in een bestuurlijke omgeving met een grote ICT component.

  • Je hebt een afgeronde WO-opleiding.
  • Je hebt aantoonbare minimaal 2 werkervaring binnen een 100.000+ gemeente.
  • Je hebt minimaal 4 jaar werkervaring als procesconsultant met inrichten en verbeteren van processen.
  • Je hebt sterke communicatieve vaardigheden zowel schriftelijk als mondeling.
  • Je hebt ervaring met het zaaksysteem RX.Enterprise en andere IT gemeente applicaties zoals RX.Mission.
  • Je hebt ervaring met de procestool Engage.
  • Je hebt onder tijdsdruk goed presteren.
  • Je hebt ervaring met agile werken.
  • Je hebt een “can do” mentaliteit waarbij je kijkt naar pragmatische oplossingen.
  • Je kunt hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden.

Functie eisen

  • Op CV aantoonbaar een afgeronde WO-opleiding.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring in een 100.000+ gemeentelijke werkomgeving in de afgelopen 5 jaar.
  • Referentie vereist
  • Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar ervaring als procesconsultant met inrichten en verbeteren van processen in de afgelopen 8 jaar.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met het digitaliseren van processen in een keten aan applicaties in de afgelopen 9 jaar.
  • Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met agile werken in een gemeentelijke organisatie in de afgelopen 5 jaar.
  • Je gaat akkoord met detachering.

Wensen

  • Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar werkervaring in het adviseren van management over procesverbetering in de afgelopen 8 jaar. (geef dit aan per werkgever/opdracht)
  • Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar werkervaring met het opstellen van procesbeschrijvingen in de afgelopen 9 jaar. (geef dit aan per werkgever/opdracht)
  • Op CV aantoonbaar Lean6Sigma Black Belt gecertificeerd.
  • Aantoonbare ervaring met het gebruik van applicatie Engage in de afgelopen 5 jaar
  • Op CV aantoonbaar ervaring met het geven van key-users training aan procesbeheerders. Licht toe waar en hoe je dit hebt gedaan en successen waren:

Competenties

Als kwaliteitsmanager beschik je over de volgende competenties:

  • Analytisch vermogen
  • Communicatief vaardig
  • Omgevingsbewust
  • Proactief
  • Resultaatgericht
  • Overtuigingskracht
  • Verbinder / teamspeler

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Extra info

  • Van 1-1-2024 t/m 1-1-2026
  • Optie verlenging: 6 x 6 maanden
  • Standplaats: Amstelveen (niet locatie gebonden)

De gesprekken vinden plaats op woensdag 4 december 2024 tussen 9.00 en 13.00 uur. De gesprekken vinden online via Teams plaats. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

Locatie

Amstelveen

Publicatiedatum

21.11.2024

Publicatie eindigt

29.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!