Adviseur Fysiek Domein toezicht en handhaving/ coach

Nieuw

Functie omschrijving

De Adviseur fysiek domein toezicht en handhaving/ coach levert strategisch advies en ondersteuning op het gebied van de implementatie en uitvoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
Naast de rol van adviseur heeft deze persoon een coachende rol voor de coördinator en adviseur toezicht en handhaving binnen het Team Omgevingstoezicht en handhaving.

Taken ververantwoordelijkheden

De belangrijkste werkzaamheden bestaan uit:
  • Het bieden van specialistisch advies over de verdere implementatie en uitvoering van de Omgevingswet en de Wkb;
  • het ondersteunen bij de ontwikkeling en beoordeling van beleidsplannen en procedures binnen het fysieke domein;
  • het adviseren bij toezichts- en handhavingskwesties;
  • op de hoogte is van relevante ontwikkelingen in de wetgeving en maatschappij en deze vertaalt naar praktische aanbevelingen voor het team;
  • bijdragen aan professionele ontwikkeling van het Team Omgevingstoezicht en handhaving en het bevorderen van kennisdeling;
  • leveren van gevraagd en ongevraagd advies op maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen binnen het vakgebied;
  • doorontwikkelen, vertalen van de bestaande regelgeving naar uitvoerbare en handhaafbare regels in het Omgevingsplan;
  • het gevraagd en ongevraagd adviseren binnen het fysieke domein;
  • het faciliteren van kennisuitwisseling en samenwerking binnen het team en met andere afdelingen;
  • opstellen van handleidingen, richtlijnen, rapporten en (bestuurlijke) notities ter ondersteuning van de teamleider en de organisatie.

De coachende rol

  • Het begeleiden van de coördinator Juridische handhaving en de beginnend adviseur toezicht en handhaving binnen het team;
  • het ondersteunen bij het opstellen van strategische plannen, rapporten en (bestuurlijke) notities;
  • coachen van de procesmanager bij de vertaalslag van procesvoorstellen in relatie tot Omgevingswet, WKB en beleidsplannen.

De opdracht loopt tot en met 1 april 2026. De opdracht is voor 14 uur per week. Er is een mogelijkheid tot verlenging (maximaal 2 x 6 maanden). Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend. Het betreft een tijdelijke opdracht voor Amstelveen en Aalsmeer.

Omschrijving kandidaat

  • Je hebt een op de functiegerichte afgeronde opleiding op tenminste hbo-niveau (zoals bestuurskunde, omgevingsrecht of juridisch).
  • Minimaal 10 jaar ervaring in het omgevingsrecht, in het bijzonder toezicht en handhaving.
  • Je beschikt over aantoonbare ervaring en expertise in het fysieke domein, specifiek met de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
  • Aantoonbare ervaring in het coachen van professionals en teamontwikkeling.
  • Je beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met beleidsontwikkeling (BIG-8 beleidscyclus en VTH-beleidsplannen) en -implementatie binnen het fysieke domein.
  • Kennis van actuele ontwikkelingen binnen dit domein en de relevante wet- en regelgeving.
  • Kennis van RX mission en Op Pad is gewenst.

Functie eisen

  • Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van bestuurskunde, omgevingsrecht of juridisch.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 10 jaar ervaring in het omgevingsrecht, in het bijzonder toezicht en handhaving in de afgelopen 15 jaar.
  • Referentie vereist
  • Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring inhet begeleiden van personeel binnen het vakgebied toezicht en handhaving ( specificeer per opdrachtgever). Referentie vereist

Wensen

  • Op CV minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het ondersteunen bij de ontwikkeling en beoordeling van beleidsplannen en procedures binnen het fysieke domein, en het adviseren bij toezichts- en handhavingskwesties in de afgelopen 7 jaar. Licht toe: Waar heeft de kandidaat dit opgedaan? Met welke systemen heeft de kandidaat gewerkt?
  • Heeft aantoonbare ervaring met de voorbereiding en het implementatie en uitvoering van de Omgevingswet en de Wkb. Licht toe: Waar heeft de kandidaat dit opgedaan?
  • Geef een toelichting waar en hoe de kandidaat ervaring heeft opgedaan met het opstellen van handleidingen, richtlijnen, rapporten en (bestuurlijke) notities.
  • Op CV minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als Adviseur / coach binnen een gemeente in de afgelopen 7 jaar.

Competenties

Als Adviseur Fysiek Domein toezicht en handhaving/ coach beschik je over de volgende competenties:

  • Politiek bestuurlijke sensitiviteit
  • Integraal werken
  • Analytisch vermogen
  • Communicatief sterk

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Extra info

  • Van 23-12-2024 t/m 1-4-2026
  • Optie verlenging: 2 x 6 maanden
  • Standplaats: Amstelveen (niet locatie gebonden)

Interviewplanning: De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op 4 december 2024 tussen 9.00 en 13.00 uur. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

Locatie

Amstelveen

Publicatiedatum

19.11.2024

Publicatie eindigt

27.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!