- ZZP / Freelance
- 56,00
- 36 uur pw, 12 mnd
Junior Jurist Omgevingsplan
Functie omschrijving
Jij bent verantwoordelijk voor het juridisch gedeelte bij de omzetting van de bestemmingsplannen naar een Omgevingsplan.
Jouw functie
Binnen het team Juridische Zaken zijn wij voor het subteam Omgevingsplan op zoek naar een jurist die bijdraagt aan de omzetting van de bestemmingsplannen naar een Omgevingsplan. Daarnaast fungeert de jurist als aanspreekpunt voor alle juridische vraagstukken binnen de afdeling over de Omgevingswet en het Omgevingsplan. Wij zijn een grote gemeente. De grootte van de gemeente brengt de nodige inhoudelijke complexiteit met zich mee. In jouw rol betekent dit vooral dynamiek en uitdaging. De dynamiek zie je onder andere terug in het proces en in je werkzaamheden. De uitdaging zit in je creativiteit bij het zoeken naar het juridisch toelaatbare. Wij kennen een pragmatische werkwijze. Dus “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij”.
Elke dag is anders, maar je werk bestaat in ieder geval uit:
- het adviseren van collega’s van het cluster Stadsontwikkeling ten aanzien van de Omgevingswet in relatie tot het Omgevingsplan;
- Het schrijven van Omgevingsplanregels en een algemene toelichting van het Omgevingsplan;
- het begeleiden van wijzigingen van het omgevingsplan, zowel inhoudelijk als procedureel vanaf de start van een procedure tot aan de vaststelling van de wijziging;
- het waarborgen van de cultuurhistorische verkenning;
- het afstemmen beschermingsgebieden rondom (rijks) monumenten in samenwerking met het erfgoedteam.
De opdrachtgever(s)
De afdeling
De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegt van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.
Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.
Omschrijving kandidaat
Functie eisen
• Je bent in het bezit van een HBO diploma;
• Je hebt minimaal 1,5 jaar ervaring als planjurist in de afgelopen 5 jaar;
• Je hebt ervaring advisering op het gebied van welstand;
• Je hebt kennis van en ervaring met het omgevingsrecht (WABO/Omgevingswet).
Wensen
• Je bent in het bezit van een bachelor Ruimtelijke Ordening en Planologie
• Je hebt enige ervaring met het adviseren van een Welstandscommissie
• Je hebt ervaring opgedaan bij een gemeente met meer dan 175.000 inwoners
• Je hebt kennis van het zaaksysteem DIVA Bestuurlijke Besluitvorming en Oracle
Extra info
- Werklocatie: Wilhelminakade 179.
- Thuiswerkbeleid: Werken vanuit huis mogelijk; fysieke aanwezigheid indien nodig op locatie.
- Startdatum: Z.s.m., verwacht begin december 2024.
- Uren per week: 36 uur.
- Duur opdracht: 12 maanden.
- Verlengingsopties: 1x12 maanden.
- Verificatiegesprek: Gepland in week 47/48.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!