- Detachering
- 107,00
- 16 uur pw, 12 mnd
Projectleider verduurzaming mobiele werktuige
Functie omschrijving
Jij bent van duurzaamheid, techniek en logistiek in één. Met jouw kennis en expertise help jij de stad letterlijk een stukje verder naar een groene wereld.
Jouw functie
De gemeente Rotterdam heeft in oktober 2023 het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen ondertekend. In het convenant zijn afspraken gemaakt over de verdere verduurzaming van mobiele werktuigen. Voor de uitwerking van de in het convenant gestelde doelen is de gemeente op zoek naar een projectleider.
De gemeente Rotterdam wil toewerken naar een duurzaam gebruik van mobiele werktuigen. Op dit moment worden nog veel diesel aangedreven apparaten gebruikt. In het convenant SEB is een routekaart opgenomen om op termijn (2030) naar een verbod op diesel aangedreven (of andere fossiele brandstoffen) apparatuur te gaan. Samen met andere steden en het Rijk willen we een verandering op gang brengen. Onze aanpak voor stadslogistiek hanteren we als voorbeeld.
Jouw taken en verantwoordelijkheden bestaan uit:
• Het nader uitwerken van de termijndoelstellingen (road map) op de verduurzaming van mobiele werktuigen in Rotterdam, zoals overeengekomen in het convenant SEB in samenwerking met partners, zoals het SLA, Klimaatakkoord, Groene Koers, en G4 zo mogelijk met andere actieve steden.
• Het voeren van het gesprek binnen de stad over inzet emissieloze werktuigen en belangen verbinden op dit thema.
• Het verder ontwikkelen en uitvoeren van een aanpak om de lokale marktpartijen duurzaam te betrekken bij Rotterdamse ontwikkelingen op inzet emissieloze werktuigen.
• Vormgeving gemeentelijk inkoopbeleid (aanbestedingen) en kaderstellend beleid voor inzet emissieloze werktuigen door middel van een (juridische) analyse van opties.
• Het initiëren en begeleiden van SEB-pilots en projecten waarbij nagenoeg zero-emissie wordt gewerkt in 2024 en verder, in samenwerking met opdrachtgevers voor deze projecten.
• Het ontwikkelen van beleid en het ondersteunen van projecten op het gebied van laadinfrastructuur en energievoorziening op de bouwplaats en in de stad.
• Bestuurlijke advisering, communicatie en borging van de ontwikkelde visie, projectresultaten en instrumentatie.
De opdrachtgever(s)
De afdeling
De afdeling Ruimte, Wonen & Milieu is een dynamische en professionele afdeling waar ongeveer 80 professionals werken aan de ruimtelijke en programmatische opgaven voor de stad. De afdeling bestaat het team Planologie, Landschap & Stedenbouw, het team Wonen, het team Milieu en het team bedrijfsvoering onder aanvoering van het afdelingshoofd.
Het realiseren van een goede groei is onze uitdaging! Samen zetten we ons ervoor in voor de juiste functie op de juiste plek op het juiste moment. Dat doen wij binnen de afdeling met planologen, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, beleidsadviseurs op de gebieden wonen, luchtkwaliteit, geluid, bodem, externe veiligheid en grafische vormgevers. Het accent van Ruimte, Wonen & Milieu ligt op het uitdenken van een ruimtelijke en programmatische strategie, het maken van beleid, het ontwikkelen van kaders op het schaalniveau van de stad en regio. Het accent ligt ook op de doorwerking van deze kaders juist op het schaalniveau van de gebieden in de stad en daar hebben we vele collega’s bij nodig. Met andere woorden: we werken door de schalen heen.
Het team Milieu
Je thuishaven is het stedelijk team Milieu van de afdeling Ruimte, Wonen & Milieu van de directie Stedelijke Inrichting. Het team Milieu werkt met een klein team aan een groot beleidsveld. Het team is eerste aanspreekpunt binnen de gemeente Rotterdam voor kwesties op het gebied van milieu. Daarbij staat het leveren van een bijdrage aan de ambities van het college centraal.
Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.
Omschrijving kandidaat
Verder neem je je verantwoordelijkheid. Je voelt je verantwoordelijk voor het doen nakomen van gemaakte afspraken op individueel-, team- en organisatieniveau en spreekt anderen hierop aan. Je anticipeert en neemt tijdig maatregelen om bij te sturen. Je bent een netwerker pur sang. Je ontwikkelt en onderhoudt samenwerkingsverbanden binnen en buiten de organisatie en benut deze. Je maakt makkelijk en snel contact met de omgeving. Je beschikt over Integrale en programmatische kijk op het gebied en de problematiek; kan makkelijke verbanden leggen tussen projecten en thema’s en effect van ontwikkelingen. Tevens blink je uit in je adviesvaardigheden. Je kunt onderbouwd advies uitbrengen. Je kan het advies helder en duidelijk formuleren en professioneel te onderbouwen, zodat je interne- en externe stakeholders kan overtuigen van je advies. Tot slot ben je proactief. Je komt met nieuwe ideeën en initiatieven en pakt de regie om te anticiperen op de impact die het op de omgeving heeft en handelt hiernaar.
Functie eisen
• Je hebt een technische opleiding op minimaal Hbo-niveau afgerond.
• Je hebt minimaal 10 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 15 jaar, als projectmanager bij een gemeente of adviesbureau
• Je hebt kennis van en ervaring met van complexe beleidsvraagstukken in de sector van civiele werken, verkeer en vervoer en stadsontwikkeling. Dit blijkt uit een referentieproject afgerond in de afgelopen 12 maanden.
• Je hebt kennis en ervaring op het dossier van mobiele werktuigen en bouwlogistiek, Dit blijkt uit een referentieproject afgerond in de afgelopen 12 maanden.
• Je bent minimaal één dag per week fysiek aanwezig op kantoor.
Wensen
• Je hebt marktkennis van emissieloze werktuigen en netcongestie (stroomaanvragen). Dit blijkt uit eerder opgedane werkervaring.
• Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met het communiceren van de aanpak met diverse stakeholders (bewoners, bedrijven, hulpdiensten e.d.) en het afstemmen van diverse belangen, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
• Je hebt minimaal 2 jaar ervaring bij een gemeente met minimaal 100.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
• Je hebt ervaring met het opstellen van beleid rondom inkoopstrategieën, zoals aanbestedingen.
• Je hebt een Hbo-opleiding elektrotechniek, milieukunde, werktuigbouwkunde of verkeerskunde afgerond.
Extra info
Thuiswerkbeleid: Thuiswerken is mogelijk. Er wordt wel wekelijkse aanwezigheid verwacht op kantoor aan de Wilhelminakade 179.
Startdatum: Januari 2025
Uren per week: 12-16 uur per week
Duur opdracht: 12 maanden
Verlengingsopties: 2 x 6 maanden
Tariefrange: €110 - €120
Data voor verificatiegesprek: Week 47/48
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!